دستاوردهای آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی از زبان معاون وزیر
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مهرزاد حمیدی در جلسه گزارش عملکرد معاونت تربیت بدنی و سلامت در دولت یازدهم و تبیین برنامههای پیش رو که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: برنامه محوری، مدرسه محوری، علمی و تخصصی کردن و اخلاق محوری فعالیتها، فراگیری و مشارکت پذیری و ارتقای کیفیت برنامهها شاخصهای اصلی برنامههای معاونت تربیت بدنی و سلامت است که این شاخصها از راهکارها و بندهای سند تحول بنیادین استخراج شده است.
حمیدی با بیان این که اجرای همه برنامههای این معاونت از سطح مدرسه باعث جذب بیشتر دانش آموزان به فعالیتهای ورزشی شده است، خاطرنشان کرد: اجرای المپیاد دورن مدرسه ای ، حیاط پویا، ورزش صبحگاهی ، ایجاد مدارس تخصصی در ورزش ، طرح مدرسه قهرمان و کانون های ورزشی گوشه ای از طرح ها و برنامه هایی است که اجرای آن برای اولین بار در این دولت انجام شده و امید است با توسعه فضاهای ورزشی، توسعه تجهیزات ورزشی و بازنگری در محتوای درس تربیت بدنی و بهسازی نیروی انسانی بتوانیم اقدامات موثرتری را در اجرای برنامه های تربیت بدنی انجام دهیم .
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در خصوص جایگاه بین المللی فدراسیون ورزش مدارس، اظهار کرد: عضویت در هیات اجرایی فدراسیون بین المللی ورزش مدارس تا سال 2018، عضو کمیته فنی ورزش مدارس آسیا تا سال 2018، سه دوره نائب رئیس فدراسیون فوتبال ، عضویت در کمیته سلامت فدراسیون بینالمللی ورزش مدارس تا سال 2018 و عضویت در کمیسیون فوتسال فدراسیون ورزش مدارس تا سال 2018 بخشی از کارکرد و جایگاه بین المللی فدراسیون ورزش مدارس کشور است.
وی در خصوص عملکرد دفتر سلامت و تندرستی ، گفت: اجرای طرح « مدارس مروج سلامت » ، « غربالگری و بیماریابی » ، « سفیران سلامت » ، « پایگاه تغذیه سالم » و « بهداشت و ایمنی مدارس» با همکاری دانشگاه فرهنگیان و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت ویژه مربیان بهداشت از برنامه های این معاونت در خصوص سلامت و تندرستی دانش آموزان در مدت فعالیت در دولت یازدهم است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه های دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی، افزود : تعیین سند و نقشه خطر پذیی، آموزش پیشگیری از آسیب ها ، اجرای طرح نهضت فرهنگی پیشگیری ، اجرای طرح «نماد» نظام مراقبت اجتماعی و مداخله و مددکاری اجتماعی از برنامه های اجرایی معاونت تربیت بدنی و سلامت در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی می باشد که این برنامه ها ادامه خواهد یافت .
حمیدی با اشاره به اجرای طرح المپیاد درون مدرسه ای که برای اولین بار در آموزش و پرورش انجام شده است، خاطرنشان کرد: این طرح در ابتدا با مشارکت 5/3 میلیون نفر و فقط با بودجه دولتی آغاز شد ولی با مشارکت خوب معلمان، دانش آموزان و اولیای آنان توانستیم در سال تحصیلی 95-94، حضور دانش آموزان را به حدود 5 میلیون نفر برسانیم که این توفیق بزرگی برای آموزش و پرورش محسوب می شود.
وی از عملیاتی کردن بندهای سند تحول بنیادین در حوزه تربیت بدنی و سلامت در شروع به کار دولت یازدهم خبر داد و گفت: دو برابر شدن ساعت درس تربیت بدنی در دوره دوم متوسطه ، تخصیص سهم 30 درصدی تربیت بدنی دانش آموزان از ماده 53، تغییر عنوان معاونین پرورشی مدارس به معاونین پرورشی و تربیت بدنی ، ایجاد کانون های حرکات اصلاحی و راست قامتی در استان های کشور ، طراحی نظام برنامه درسی پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اجرای طرح مداخلات توانمند سازی برای دانش آموزان در معرض خطر ، بخشی از دستاوردهای آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی و سلامت می باشد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش از طراحی و استقرار نظام مدیریت عملکرد حوزه تربیت بدنی و سلامت خبر داد و گفت : افزایش نرخ پوشش آموزش پیشگیری در مدارس، تدوین و اجرای ماتریس همکاری درون سازمانی، اختصاص 2 ساعت درس انسان و محیط زیست در کلاس یازدهم ، اختصاص 2 ساعت درس بهداشت و سلامت در کلاس دوازدهم و هم چنین کنترل مواد غذایی ارائه شده در پایگاه های تغذیه سالم مدارس و آموزش عمومی تغذیه سالم از برنامه های این معاونت در بخش سلامت است.
حمیدی از اختصاص 2 واحد درس بهداشت و سلامت در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان خبر داد و تصریح کرد: صدور 192 مجوز مدرسه تخصصی ورزش ، مشارکت قریب به 5 میلیون دانش آموز در المپیاد درون مدرسه ای ، ایجاد نهضت داوطلبی با مشارکت 5/2 میلیون دانش آموز ، تشکیل 8 هزار و 772 کانون ورزشی درون مدرسه ای و 7 هزار و 512 کانون برون مدرسه ای ، اجرای طرح حیاط پویا در 32 هزار مدرسه با اولویت مدارس ابتدایی و اجرای طرح ورزش صبحگاهی با مشارکت 4 میلیون و 25 هزاردانش آموز بخشی از اقدامات آموزش و پرورش در حوزه درس تربیت بدنی است.
انتهای پیام/