یک نماینده مجلس: دست دولت برای فاینانس ۵۰میلیارد دلاری پروژهها باز است
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مهرداد لاهوتی عنوان کرد: راهآهن بهعنوان یک شریان ارتباطی مؤثر، جایگاه ویژهای را در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به مزایای توسعه ریلی کشور گفت: بخش حمل و نقل ریلی قابلیت حمل انبوه بار و مسافر، صرفهجویی در مصرف انرژی، سرعتهای بالا و ایمنی بیشتر را دارد و این موضوع توجه دولتها و کشورها را بهویژه در سالهای اخیر به خود معطوف کرده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه نقش حملونقل ریلی نسبت به بخشهای دیگر حملونقلی از جایگاه ویژهای برخوردار است، اظهار کرد: تامین منابع مورد نیاز برای بخشهای مختلف حملونقل کشور از مواردی است که دولت و مجلس نسبت به اختصاص آن اهتمام ویژه دارند.
وی ادامه داد: تاکنون قوانین و مصوبههای مربوط به اختصاص منابع و تسهیلات از سوی مجلسیها برای این بخش در جهت توسعه خطوط ریلی پیگیری و تا حدود زیادی عملیاتی شده است اما به نظر می رسد که هنوز کافی نبوده و نیست.
لاهوتی اضافه کرد: کسری بودجه در بسیاری از پروژههای عمرانی وجود دارد، اما این مشکل در حوزه حمل و نقل ریلی مشهودتر است. در این راستا لازم است دولت و خصوصاً وزارت راه و شهرسازی نهایت همکاری و پیگیریها را برای این موضوع داشته باشند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به سوانح رانندگی در کشور و سقوط اخیر اتوبوس حامل سربازان در محور سیرجان – نیریز گفت: قطعاً با توسعه ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و انتقال سهم جابهجایی مسافر از جاده به ریل، شاهد کاهش ارقام سوانح رانندگی خواهیم بود.
لاهوتی تأکید کرد: برای تحقق اهداف چشمانداز ۱۴۰۴ باید هم دولت و هم صندوق توسعه ملی نهایت حمایتها را از صنعت ریلی داشته باشند.
وی با بیان اینکه یکی از خواستههای اصلی مردم توسعه خطوط ریلی است، گفت: مجلس دست دولت را برای ۵۰ میلیارد دلار جهت فاینانس کردن پروژهها باز گذاشته است که وزارت راه و شهرسازی با اولویت قرار دادن پروژه های ریلی، می تواند با استفاده از فاینانس پروژه های ریلی را تکمیل کند و به بهرهبرداری برساند و قطعاً توسعه ریلی کاهش سوانح رانندگی را به دنبال دارد.
لاهوتی اظهار کرد: خبر دارم که مدیران سیستم حمل و نقل ریلی در صدد هستند همزمان با توسعه خطوط، سرمایهگذاران زیادی را به این بخش دعوت کنند بنابراین امیدواریم در راستای برنامهها و سیاستهای راهآهن، ضمن تبادل با کشورهای خارجی بتوانند میزان ترانزیت را از طریق کریدورهای موجود به کشورهای منطقه افزایش دهند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: موقعیت جغرافیایی کشور ایران موجب شده تا ما با به یک منطقه گردشگری در میان کشورهای دنیا تبدیل شویم، بنابراین نیاز است بخشهای مختلف حمل و نقلی آن به ویژه بخش حمل و نقل ریلی از لحاظ زیرساختی تکمیل شده و خدمات با کیفیتی را به مسافران به ویژه مسافران خارجی ارائه دهد.
لاهوتی بیان کرد: با توجه به قابلیتهای بازرگانی و گردشگری اغلب استانهای کشور، برقرار کردن خطوط ریلی به صورت دو خطه و پر سرعت، زمینه را برای توسعه بیشتر ترانزیت و سرازیر شدن سرمایههای داخلی و خارجی و حضور مداوم بخش خصوصی برای تکمیل پروژهها فراهم میکند.
انتهای پیام/