۱۹/ اسفند /۱۴۰۳

یک نماینده مجلس: دست دولت‌ برای فاینانس ۵۰میلیارد دلار‌ی پروژه‌ها باز است

یک نماینده مجلس تأمین منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های ریلی و ساخت ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن در سال از محل فاینانس و صندوق توسعه ملی را یک ضرورت دانست و گفت: مجلس دست دولت را برای ۵۰ میلیارد دلار جهت فاینانس پروژه‌ها باز گذاشته است.

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مهرداد لاهوتی عنوان کرد: ‌راه‌آهن به‌عنوان یک شریان ارتباطی مؤثر، جایگاه ویژه‌ای را در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.


وی با اشاره به مزایای توسعه ریلی کشور گفت: بخش حمل و نقل ریلی قابلیت حمل انبوه بار و مسافر، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، سرعت‌های بالا و ایمنی بیشتر را دارد و این موضوع توجه دولت‌ها و کشورها را به‌ویژه در سال‌های اخیر به خود معطوف کرده است.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه نقش حمل‌ونقل ریلی نسبت به بخش‌های دیگر حمل‌ونقلی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: تامین منابع مورد نیاز برای بخش‌های مختلف حمل‌ونقل کشور از مواردی است که دولت و مجلس نسبت به اختصاص آن اهتمام ویژه دارند.


وی ادامه داد: تاکنون قوانین و مصوبه‌های مربوط به اختصاص منابع و تسهیلات از سوی مجلسی‌ها برای این بخش در جهت توسعه خطوط ریلی پیگیری و تا حدود زیادی عملیاتی شده است اما به نظر می رسد که هنوز کافی نبوده و نیست.


لاهوتی اضافه کرد: ‌کسری بودجه در بسیاری از پروژه‌های عمرانی وجود دارد، اما این مشکل در حوزه حمل و نقل ریلی مشهودتر است. در این راستا لازم است دولت و ‌خصوصاً وزارت راه و شهرسازی نهایت همکاری و پیگیری‌ها را برای این موضوع داشته باشند.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به سوانح رانندگی در کشور و سقوط اخیر اتوبوس حامل سربازان در محور سیرجان – نی‌ریز‌ گفت: قطعاً با توسعه ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و انتقال سهم جابه‌جایی مسافر از جاده به ریل، شاهد کاهش ارقام سوانح رانندگی خواهیم بود.


لاهوتی تأکید کرد: برای تحقق اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید هم دولت و هم صندوق توسعه ملی نهایت حمایت‌ها را از‌ صنعت ریلی داشته باشند.


‌وی ‌با بیان اینکه یکی از خواسته‌های اصلی مردم ‌توسعه خطوط ریلی است، گفت:‌ مجلس دست دولت را برای ۵۰ میلیارد دلار جهت فاینانس کردن پروژه‌ها باز گذاشته است که وزارت راه و شهرسازی با اولویت قرار دادن پروژه های ریلی‌، می تواند با استفاده از فاینانس‌ پروژه های ریلی را تکمیل کند و به بهره‌برداری برساند و قطعاً توسعه ریلی‌ کاهش سوانح رانندگی ‌را به دنبال دارد.


لاهوتی اظهار کرد: خبر دارم که مدیران سیستم حمل و نقل ریلی در صدد هستند همزمان با توسعه خطوط، ‌سرمایه‌گذاران زیادی را به این بخش دعوت کنند بنابراین امیدواریم در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های راه‌آهن، ضمن تبادل با کشورهای خارجی‌ بتوانند میزان ترانزیت را از طریق کریدورهای موجود به کشورهای منطقه افزایش دهند‌.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: موقعیت جغرافیایی کشور ایران موجب شده تا ما با به یک منطقه گردشگری‌ در میان کشورهای دنیا تبدیل شویم، بنابراین نیاز است بخش‌های مختلف حمل و نقلی آن به ویژه بخش حمل و نقل ریلی از لحاظ زیرساختی تکمیل شده و خدمات با کیفیتی را به مسافران به ویژه مسافران خارجی ارائه دهد.


لاهوتی ‌بیان کرد: با توجه به قابلیت‌های بازرگانی و گردشگری اغلب استان‌های کشور‌، برقرار کردن خطوط ریلی به صورت دو خطه و پر سرعت، زمینه را‌ برای توسعه بیشتر ‌ترانزیت و سرازیر شدن سرمایه‌های داخلی و خارجی و حضور مداوم بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌ها فراهم می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر