مرکز نوآوری رسانه و تولید محتوا راهاندازی میشود

خبرگزاری آنا؛ توجه به فعالیتهای فرهنگی همواره مورد تأیید امامین انقلاب بوده و حتی در قوانین فرادستی ازجمله نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی، سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور و تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی این نگاه جامع مورد تأکید است.
حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در گفتوگویی عملکرد سه ساله حوزه فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه را تشریح کرد، مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
آنا: با توجه به اهمیت مناسبسازی نظام مدیریتی و رفتار مدیران از منظر اثرات فرهنگی و تربیتی در ارتقای اخلاق، معنویت و هویت اسلامی، چه اقداماتی در سه سال اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در این راستا صورت پذیرفته است؟
کلانتری: معنویت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل اخلاص، ایثار، توکل، ایمان در خود و در جامعه بوده؛ اخلاق به معنی رعایت فضیلتهایی، مانند خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبهنفس و دیگر خلقیات نیکوست. معنویت و اخلاق جهت دهنده همه حرکتها و فعالیتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به نوبه خود در دوره سه ساله اخیر با برنامهریزیهای کوتاهمدت و میانمدت، اقدامات متنوع و جامعی را اجرا کرده که حمایت از پژوهشهای مرتبط با سبک زندگی اسلامی سرمایههای انسانی دانشگاه یکی از نمونههای این اقدامات است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با توجه به ارزیابیهای انجام شده در سه سال گذشته و صدور کارنمای فرهنگی واحدهای دانشگاهی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در جایگاه متوسط قرار گرفت. سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ جایگاه خوب و در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بر این اساس رتبهٔ فرهنگی استان البرز در جایگاه «خیلی خوب» بوده و نسبت به سالهای گذشته ارتقای رتبه داشتهایم؛ اما انتظار میرود که با طراحی، برنامهریزی و هدفگذاری دقیق و اجرای برنامههای تأثیرگذار و ماندگار فرهنگی به مرتبه«عالی» دست یابیم.
انجام فعالیتهای ترویجی، آموزشی و فرهنگی با هدف تربیت تقریبی بین مذاهب اسلامی با محور دفتر تقریب مذاهب، اقدام برای آمادهسازی هفت جلد کتاب بر اساس توصیههای هفتگانه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، تهیه دستورالعمل اجرایی آئیننامه آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری و تهیه دستورالعمل دانشگاه بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب از دیگر اقدامات متنوع و جامع دانشگاه آزاد اسلامی البرز است.
آنا: در راستای توانمندسازی و تقویت نقش سازنده استادان و برگزاری دورههای آموزشی در ارتقای اخلاقی، معنوی و هویتی چه اقدامات مؤثری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج صورت پذیرفته است؟
کلانتری: دانشگاه عرصهای است که در آن افزون بر نقشآفرینی در حوزههای آموزشی و پژوهشی باید در زمینههای دینی، اخلاقی و تربیتی دانشجویان نیز اقدامات مؤثری انجام شود و تحقق این امر نیازمند بهکارگیری استادانی بوده که ولایتمدار، دلسوز، متعهد به ارزشهای دینی و اسلامی و دارای سعهصدر و تعهد کاری باشند تا بتوانند دانشجویان را راهبری و راهنمایی کند.
ارزیابی اثربخشی فرهنگی اعضای هیئت علمی در تعامل با دانشجویان، برگزاری بیش از ۴۰ جلسه توجیهی ویژه استادان و مدیران در ارتباط با مهارتهای رفتاری و خودکنترلی، راههای تعامل با دانشجویان و اثرگذاری موفق فرهنگی، ترغیب و فعالسازی استادان در امر به معروف و نهی از منکر، تولید محتوای جذاب برای استفاده در درس وصایا و اندیشههای امام خمینی(ره) با استفاده از ظرفیت نهادهای دانشجویی فرهنگی و استارت آپهای فرهنگی، شناسایی استادان شایسته برای درس وصایا و اندیشههای امام خمینی(ره) و دارای اثربخشی مناسب فرهنگی و باز تخصیص استادان به واحد درسی مربوطه، حمایت از برگزاری دورههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ویژه استادان(طرح شهید شهریاری)، اجرای موفق طرح جهاد فرهنگی با حضور بیش از ۷۵ عضو هیئت علمی دانشگاه، برگزاری بیش از ۴۰ نشست تخصصی و جلسات هماندیشی با حضور اعضای هیئت علمی، اجرای موفق طرح استادان مشاور فرهنگی تربیتی با حضور بیش از ۸۰ استاد مشاور در هر رشته تحصیلی و ارائه خدمات مشاوره فرهنگی – تربیتی به دانشجویان، حمایت از فعالیت هدفمند و مؤثر تشکلهای استادی و بهویژه کانون بسیج اساتید دانشگاه و برگزاری بیش از ۵۰ جلسه دانشافزایی و توانافزایی استادان و دستیاران آموزشی اهم اقداماتی بوده در سه سال اخیر برای این مهم صورت پذیرفته است.
آنا: با توجه به اهمیت تقویت و حمایت از شبکههای کارآمد و نهادهای دانشجویی برای تحقق الگوی شیوع و انتظار درونزا در بستر فعالیتهای خودجوش فرهنگی و تربیتی چه برنامهریزی و اقداماتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج صورت پذیرفته است؟
کلانتری: با توجه به بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، بایسته است که تشکلها و کانونهای دانشجویی، حضور فکری و کلامی داشته با افزایش اطلاعات خود در زمینههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روز در مسائل مهم کشور قدرت بحث و گفتوگو داشته باشند. سعی شده با انجام برنامهریزیهای کارشناسانه و دقیق در سه سال اخیر اقدامات مؤثر و مناسبی برای حمایت از شبکههای کارآمد و نهادهای دانشجویی داشته باشیم.
افزایش تعداد کانونهای فرهنگی دانشجویی از ۲۵ به ۴۲ کانون، افزایش تعداد تشکلهای اسلامی دانشجویی از ۱ به ۵ تشکل، افزایش تعداد نشریات دانشجویی از ۲۵ به ۳۵ نشریه، برگزاری بیش از ۱۰۰ کرسی آزاداندیشی، مناظره و تریبون آزاد با محور نهادهای دانشجویی و موضوعات روز جامعه، برگزاری اولین دوره مسابقات سراسری کرسیهای آزاداندیشی با حضور تعداد ۲۴۰ تیم در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ (۹۶۰ نفر شرکتکننده) در مرحله استانی و راهیابی ۱۱ تیم به مرحله کشوری، برگزاری رویدادهای مشترک مناسبتی با حضور هیئت مذهبی دانشجویی، کانونهای فرهنگی و تشکلهای اسلامی دانشگاه، تشکیل کانونهای دینی و معرفت افزا با عنوان کانونهای مهدویت، در ناب، روانشناسی اسلامی و معرفت رضوی، برگزاری هفت دوره موفق جشنواره قلم(جشنواره نشریات دانشجویی) و کسب رتبههای برتر کشوری، برگزاری سه دوره موفق جشنواره رشد(جشنواره کانونهای فرهنگی دانشجویی) و کسب رتبههای برتر کشوری، برگزاری بیش از ۵۰ اردو شامل اردوهای راهیان نور، زیارتی و تشکیلاتی و اجرای بیش از ۱۵۰ عنوان طرح هر دانشجو یک تخصص – یک مهارت بهمنظور افزایش مهارت دانشجویان با مشارکت بیش از ۱۰ هزار دانشجو ازجمله اقدامات مؤثر و مناسبی این دانشگاه برای حمایت از شبکههای کارآمد و نهادهای دانشجویی بوده است.
آنا: برای حضور فعال و مؤثر در فضای مجازی از طریق شبکهسازی و تولید محتوای جذاب و اثرگذار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج چه تدابیر و اقداماتی صورت پذیرفته است؟
کلانتری: سالهاست که مسئله مدیریت فضای مجازی بهویژه مدیریت سکوهای ارتباطی بهعنوان مسئله مهم و اساسی خودنمایی میکند. اهمیت فضای مجازی و دغدغههای حاکم بر این فضا در سالهای اخیر در بیانات رهبر معظم انقلاب بارها شنیده شده و ایشان در اظهارات متعددی غفلت از آسیبهای مرتبط با این فضا را گوشزد کردهاند و تعابیری راهبردی به کار گرفتهاند.
ایشان در جایی فرمودند: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، حتماً رئیس فضای مجازی کشور میشدم» که این بیانات اهمیت فضای مجازی را نشان میدهد. در جایی دیگر نیز فرمودهٔ رهبر انقلاب اینگونه است: «اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است».
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نیز در همین راستا و با توجه به اهمیت اصل شبکهسازی و تولید محتوای جذاب و اثرگذار با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه و اخذ تدابیر لازم اقدامات متنوعی شامل شناسایی، فعالسازی و شبکهسازی نخبگان فرهنگی دانشجویی برای حضور مؤثر و مطلوب در فضای مجازی با راهاندازی کانون فرهنگی_دانشجویی فضای مجازی و حمایت از فعالیت سایر نهادهای دانشجویی و استادی در تولید محتوای اثرگذار، تدوین و تولید بیش از ۲۰۰ محتوای جذاب و اثرگذار در قالب موشن گرافی، پادکست و ... توسط کانون فضای مجازی و سایر نهاد و کانونهای دانشجویی و استادی و به اشتراکگذاری محتواهای تهیه شده در شبکههای اجتماعی با محور باشگاه خبرنگاران دانشجویان ایرانی، کانونهای فرهنگی، تشکلهای اسلامی و شورای بسیج (کارمندی، اساتید و دانشجویی) و برگزاری بیش از ۲۰ عنوان کارگاه و دورههای مهارتی و توانافزایی شبکههای فعال نهادهای استادی و دانشجویی با عناوین ارتقا سواد فضای مجازی، رسانه و ... در سه سال اخیر انجام داده است.
آنا: نظر به اهمیت توسعه کمی و کیفی فعالیتهای ترویجی، تبلیغات محیطی و الگوسازی در محیط دانشگاه با محور مولفههای کلیدی فرهنگی در کنار توجه به نمادها و فضای کالبدی در کارکردهای تربیتی و هویتی و فراخوانی فضاها، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به چه میزان در تحقق این مهم گام برداشته و چه اقداماتی انجام شده است؟
کلانتری: در مقابل هجمهای که امروزه از سوی دشمنان وجود دارد باید مراقب رفتار فرهنگی جامعه بود و یکی از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری، مهندسی فرهنگی بوده و بایسته است که زمینههای مناسب برای جهتگیریهای فرهنگی بر اساس سند چشمانداز کشور و سند تحول و تعالی دانشگاه تهیه شود. کار فرهنگی جوان را انقلابی بار میآورد و در این زمینه باید تولیدات فرهنگی سالم داشته باشیم، خانه خلاق، صنعت خلاق ایجاد میکند و در عین حال باید مراقب رخنههای فرهنگی دشمن نیز باشیم و از کارهای تشریفاتی و ویترینی پرهیز کنیم.
بایسته است که کار فرهنگی مدیرانه، عمیق با حوصله و توسط افراد با صلاحیت انجام شود، متعاقباّ زمینهسازی و تقویت مشارکت دانشجویان و استادان در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی، بسط فضای اعتماد، امید، نشاط و پویایی، حذف بوروکراسی کاذب و شناسایی وظایف توسط افراد از دیگر اقدامات لازم در زمینه فرهنگی در راستای تفکر سیستمی خواهد بود. نظر به اهمیت توسعه کمی و کیفی فعالیتهای ترویجی، تبلیغات محیطی، الگوسازی در محیط دانشگاه با محور مؤلفههای کلیدی فرهنگی همزمان با توجه به نمادها و فضای کالبدی در کارکردهای تربیتی، هویتی و فراخوانی فضاها این واحد دانشگاهی در سه سال اخیر اقدامات متنوعی انجام داده است.
برگزاری مراسم و مناسبتهای مذهبی، اعتکاف، جشن تکلیف دانش آموزان مدارس سمای استان، جلسات پرسش و پاسخ و مشاورههای فرهنگی و مذهبی و ...، بهسازی محیطی مزار پنج شهید گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بهمنظور تقویت کارکرد آن بهعنوان کانون توسعه فضای انقلابی با برگزاری رویدادهای مناسب، انجام فعالیتهای علمی، فرهنگی، ادبی و هنری در حوزه دفاع مقدس همراه با تکریم مقام والای شهیدان و معرفی و تکریم جانبازان، ایثارگران و چهرههای حماسهساز دفاع مقدس و بسیجیان موفق در عرصههای علمی و فرهنگی بهعنوان الگو برای نسل جوان دانشگاهی و کسب رتبه برتر این واحد دانشگاهی در جایزه ملی ایثار و رتبه برتر بین دفاتر امور شاهد و ایثارگران در استان البرز ازجمله اقدامات این واحد دانشگاهی در راستای ترویح مؤلفههای کلیدی فرهنگی در سه سال اخیر است.
انجام تبلیغات محیطی بهصورت هدفمند و هویتمند در ارتباط با جهاد علمی، خودباوری و هویت ملی با طرحهای نوآورانه و استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان فرهنگی مستقر در واحدهای رشد دانشگاه، کانونهای فرهنگی، تشکلهای اسلامی و شورای بسیج دانشگاه، برگزاری بیش از ۱۵ کارگاه و دورهٔ تفسیر و تدبر در قرآن، برگزاری دورههای آشنایی و تفسیر نهجالبلاغه، برگزاری مناسبتهای ملی – مذهبی در سال از قبیل هفته دفاع مقدس، ۱۳ آبان، روز دانشجو، دهههای بصیرت، مقاومت، فجر انقلاب اسلامی و ...، برگزاری مسابقات کتابخوانی نیایش (بر اساس فرازهایی از صحیفه سجادیه و زیارت جامعه کبیره) از سری برنامههای جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی با محور استان البرز که در سال ۱۴۰۲ با بیش از ۵ هزار شرکتکننده و برای سال ۱۴۰۳ نیز با حضور بیش از ۳۰ هزار شرکتکننده برگزار شد و برگزاری دورههای شعر و ادب پارسی با محوریت کانون فرهنگی کتاب و کتابخوانی و کانون فرهنگی شعر و ادب فارسی (فرجامین) از دیگر اقدامات این واحد دانشگاهی در راستای ترویح مؤلفههای کلیدی فرهنگی در سه سال اخیر بود.
آنا: در راستای تقویت ارتباط اثربخش و تعامل با خانوادهٔ دانشگاهیان از منظر حمایتی و بهرهگیری از فرصتهای اثرگذاری فرهنگی و تسهیل ازدواج دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج چه اقداماتی صورت پذیرفته است؟
کلانتری: با توجه به رویکرد دانشگاه به بحث خانواده، کمیته تعامل دانشگاه و خانواده در همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز تشکیل شده در این کمیته برنامههای متنوعی با چشمانداز تعامل، همفکری و هماندیشی میان دانشگاه و خانواده طراحی و اجرا میشود که از اهم اقدامات این واحد دانشگاهی در سه سال اخیر میتوان به ایجاد بستر تعامل با خانواده دانشجویان برای تبادل اطلاعات و همکاریهای بیشتر، برگزاری جلسات مشاوره فرهنگی ویژهٔخانواده دانشگاهیان با هدف آگاهی بخشی و جلب مشارکت با اولویت نودانشجویان، عقد قرارداد با تأمینکنندگان پوشش اسلامی برای ارائه با شرایط مناسب و تخفیفدار در محیط دانشگاه، شناسایی ظرفیتها و هماهنگی و همکاری با دستگاههای اجرایی برای استفاده از تسهیلات رفاهی توسط دانشجویان متأهل، تشکیل کارگروه پژوهش بانوان، برنامهریزی برگزاری همایش ملی خانواده متعالی و اجرای برنامه پایش آمادگی جسمانی بانوان دانشگاهی نام برد.
قدردانی از دانشجویان، کارکنان و استادان کارپرداز در زیست عفیفانه، شبکهسازی دانشجویان، استادان و کارکنان، برگزاری پیش نشست همایش زنان و جامعه مهدوی، معرفی صندوق بیمه عشایر و روستاییان به دانشجویان و بهرهمندی دانشجویان از فرصت اشتغال و کسب سابقهٔ کار همزمان؛ ارائه خدمات توسط مرکز مشاوره امین به دانشجویان و خانواده آنها، برگزاری جلسه با خانوادهٔ دانشجویان شاهد و ایثارگر، برگزاری نشست خانواده، سلامت و سبک زندگی (نقش معنویت در سلامت خانواده)، برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع زن در سپهر انقلاب اسلامی (تاکید بر رشد و پیشرفت زنان پس از انقلاب و نقش عفاف و حجاب در این پیشرفتها)، برگزاری نشست معنویت و سلامت روان، برگزاری نشست نقش عفاف و حجاب در ارتقای سلامت روان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی- خانوادگی، برگزاری کارگاه تخصصی خانواده، سلامت و سبک زندگی، تأسیس دو کانون فرهنگی دانشجویی با عناوین خانواده متعالی و مهارتآموزی بانوان و حمایت از ازدواجهای دانشجویی با برگزاری جشن ۲۶ زوج دانشجو و ارائه تسهیلات و بخشودگی شهریه یکترم تحصیلی زوجهای دانشجو از دیگر برنامههای متنوعی این کمیته است.
آنا: چه تدابیر و اقداماتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برای ارائه تسهیلات رفاهی و خدمات فرهنگی به دانشجویان با هدف ارتقای سلامت روحی و جسمی، در سه سال اخیر صورت پذیرفته است؟
کلانتری: سالهای اخیر، ارتقای سطح آگاهی، مهارتها و استعدادهای همه دانشجویان در زمینههای مختلف برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و استفاده از ظرفیتهای استادان متدین و متخصص بهمنظور گسترش و توسعه انواع خدمات مشاورهای در این مراکز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
با توجه به رسالت مهم دانشگاه و اهمیت ارائه تسهیلات رفاهی و خدمات فرهنگی به دانشجویان با هدف ارتقای سلامت روحی و جسمی در سه سال اخیر اقدامات مهمی شامل ارزیابی وضعیت بهداشت روانی و سلامت جسمانی کلیه دانشجویان ورودی به دانشگاه با مراجعه به سامانهٔ باغبانی فرهنگی (بافر) و تکمیل پرسشنامه، ارائه خدمات مشاوره بهداشت روانی، سلامت جسمی، همسریابی و تقویت خانواده با اولویت استفاده از ظرفیتهای درون دانشگاهی بهویژه مرکز مشاوره امین با مراجعه بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر در این واحد دانشگاهی انجام شده است.
برگزاری کارگاه آموزش مداخله در بحران خودکشی ویژه رؤسا و معاونان دانشکدهها، برگزاری بیش از ۳۰ کارگاه و دوره توسط مرکز مشاوره امین برای دانشجویان با عناوین مقابله با بحران خودکشی و موانع آن، آموزش پیش از ازدواج، مهارتهای حل تعارضات زناشویی، مهارتهای ۱۰ گانه زندگی، بهبود و مراقبت از خانواده و برگزاری پنل تخصصی انتظارات واقعبینانه و غیرواقعبینانه در ازدواج، انجام فعالیتهای ترویجی و تبلیغی برای ازدواج آسان و مهارتهای ازدواج موفق و همسریابی بهویژه راهاندازی و حمایت از دفتر همرسان که تاکنون بیش از ۱۰۰ مشاوره ازدواج توسط کارشناسان این دانشگاه انجام پذیرفته و اجرای برنامه گسترش ورزش همگانی و قهرمانی میان دانشجویان و کسب مقامهای قهرمانی توسط تیمهای دانشجویی اعزامی به مسابقات منطقهای و کشوری از دیگر اقدامات این واحد دانشگاهی در سه سال اخیر با هدف ارتقای سلامت روحی و جسمی بوده است.
آنا: با توجه به اقدامات مناسب و مؤثری که در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در سه سال اخیر داشتهاید، برنامه توسعه برای سال آینده در حوزه فرهنگی و دانشجویی چیست؟
کلانتری: ارتقای فرهنگی نیازمند تحول جدی در دو محور همراهی و حمایت جدی استادان، دانشجویان و مسئولان دانشگاه و نیز توسعه مفهومی و اصلاح ساختاری بوده؛ راهبردهای و برنامهها برای نیل به این اهداف شامل توسعه و ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی، ترویج و تعمیق ارزشهای دینی، اخلاقی و انقلابی، بسط فضای اعتماد، امید، نشاط و پویایی، زمینهسازی و تقویت مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و زمینهسازی و تقویت مشارکت استادان در فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی است.
ایجاد سرای صنایع خلاق فرهنگی، گفتمانسازی و تولید محتوای علمی فرهنگی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، برنامهریزی و برگزاری کنگره شهدای دانشجوی استان البرز، تقویت کیفی و افزایش تعداد نشریات دانشجویی به ۴۵ نشریه، کانونهای فرهنگی به ۵۰ کانون و تشکلهای اسلامی به هفت تشکل اسلامی دانشجویی و تأسیس دو تشکل اسلامی استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایجاد خوابگاه دانشجویی با اولویت دانشجویان متأهل و ایجاد استخر ازجمله برنامههای توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در حوزه فرهنگی و دانشجویی است.
ایجاد خانه فرهنگ و هنر، خانه نشریات، مرکز نوآوری قرآن و عترت، مرکز نوآوری رسانه و تولید محتوا، میز خدمت دانشجویی و تأسیس مرکز مطالعات و گفتمان انقلاب اسلامی، پیگیری اجرای طرح استادان جهاد فرهنگی (جهتگیری الهی در تدریس دروس تخصصی) از طریق توانمندسازی و تقویت نقش سازنده استادان در ارتقای اخلاقی، معنوی و هویتی با برگزاری جلسات و نشستها بهصورت تخصصی و دانشکدهای، گسترش نقشآفرینی مؤثر در فضای مجازی با تولید محتوای جذاب و اثرگذار در قالب پادکست، ویدئو کست، موشن گرافی و ...، برگزاری تئاترهای دانشجویی توسط کانونهای فرهنگی تئاتر ازل و تئاتر نصر، ارتقای فرآیند تسهیلات رفاهی و خدمات فرهنگی به دانشجویان با تنوعبخشی منابع از قبیل خیرین و ارتباط با نهادهای فرهنگی استان و کشور و شناسایی، معرفی و الگوسازی مفاخر فرهنگی استان و استادان دانشگاهی برای دانشجویان از دیگر برنامههای توسعه واحد کرج در حوزه فرهنگی و دانشجویی خواهد بود.
انتهای پیام/