هوشمندسازی فرآیندهای پژوهشی و آموزشی با سامانهای فناور + فیلم

خبرگزاری آنا- حسین عقابی؛ هفتمین رویداد ملی عصر امید با عنوان «اقتصاد دیجیتال» از ۱۵ تا 18 بهمن جاری با حضور بیش از 100 شرکت فناور به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) این دانشگاه برگزار میشود.
محورهای هفتمین رویداد ملی عصر امید؛ هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، بلاکچین، بازیسازی، بیوتکنولوژی و پزشکی دیجیتال، متاورس، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، صنایع نسل ۴،۰، شهرهای هوشمند، تجارت الکترونیک، بازاریابی دیجیتال و انرژی پاک هستند.
در همین راستا محمدعلی صارمینایینی بنیانگذار نرمافزار و سامانه شیوانگار مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد که با این نرمافزار در هفتمین رویداد ملی عصر امید شرکت کرده است، درباره جزئیات این نرمافزار، چالشهای حوزه اقتصاد دیجیتال و ... با خبرنگار آنا گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: فعالیت و کارکرد اصلی شرکت شما در حوزه اقتصاد دیجیتال چیست و چه نیازی از نیازهای کشور را رفع میکند؟
صارمینایینی: سامانه شیوانگار، محصول نوآورانه در حوزه اقتصاد دیجیتال است که با تمرکز بر فناوریهای هوش مصنوعی، فرآیندهای پژوهشی و آموزشی را هوشمندسازی میکند. این نرمافزار با ایجاد سکوی یکپارچه، پژوهشگران و دانشجویان را در تسهیل فرآیندهای تحقیقاتی یاری میدهد و امکان بهرهمندی از دستاوردهای نوین دیجیتال را در عرصه علمی فراهم میسازد.
رویکرد شرکت معطوف به آن است که به جای تمرکز بر قالب و فرم، پژوهشگر را به سمت ارتقای محتوای علمی و کیفیت پژوهش هدایت کنیم. محصول با ارائه ابزارهای کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی با کاهش زمان و هزینههای پژوهشی، زمینهساز ارتقای کیفیت تولیدات علمی کشور خواهد و در واقع پلی میان فناوریهای نوین و نیازمندیهای آموزشی محسوب میشود.
آنا: چالشهای کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال را چه میدانید؟
صارمینایینی: اقتصاد دیجیتال در ایران با چالشهای ساختاری پیچیدهای مواجه است که مهمترین آنها شامل نبود زیرساختهای مناسب، ناکارآمدی قوانین و مقررات و نگاه بسته و محدود سنتی به مقوله فناوری میشود.
محدودیتهای اینترنتی، فرآیندهای فرسایشی و غیرشفاف اخذ مجوزها و بیتوجهی به سرمایههای انسانی ازجمله موانع اصلی توسعه اقتصاد دیجیتال محسوب میشوند. برای عبور از این وضعیت و بهرهمندی از فرصتهای طلایی اقتصاد دیجیتال، نیازمند تغییرات اساسی در نگرش مدیریتی، بازسازی زیرساختها و اصلاح چارچوبهای قانونی هستیم تا بتوانیم با رویکردی راهبردی و آیندهنگر، ظرفیتهای بالقوه کشور را در این عرصه شکوفا کنیم.
آنا: آیا برنامهای برای توسعه بینالمللی شرکت متبوع خود دارید؟
صارمینایینی: توسعه بینالمللی شرکت با تمرکز بر زیرساختهای آموزشی و پژوهشی در دستور کار قرار دارد و هدف اصلی، گسترش فعالیتها در بازارهای منطقهای بهویژه کشورهای فارسیزبان و عربیزبان است.
استراتژی اصلی شامل ترجمه تخصصی مستندات نرمافزاری به زبان عربی و ارائه راهکارهای بومی بوده؛ چراکه مشکلات و چالشهای شناسایی شده در زبان فارسی عیناً در زبان عربی نیز مصداق دارد. شبکهسازی و ایجاد فضای اشتراکی بینالمللی با بهرهگیری از ظرفیت دانشجویان بینالملل از دیگر برنامههای راهبردی است که میتواند زمینهساز همکاریهای علمی و فناوری در سطح منطقه باشد.
آنا: از چه فناوریهایی در محصولات یا خدمات خود استفاده میکنید؟
صارمینایینی: در راستای توسعه فناوریهای نوین، شرکت بر استفاده هدفمند از هوش مصنوعی در حوزههای آموزش و پژوهش تمرکز دارد و تلاش میکند با مهیاکردن زیرساختهای مناسب از این فناوری برای ارتقای کیفیت دستاوردهای پژوهشی و آموزشی بهره ببرد.
در کنار هوش مصنوعی، رویکرد جدی به گردآوری و تحلیل کلاندادهها در دستور کار قرار دارد که هدف اصلی آن ایجاد ارتباط مؤثر با جامعه و صنعت، شناسایی استعدادها و خلق فرصتهای شغلی است. این استراتژی با تمرکز بر نوآوری و هوشمندسازی، در پی آن است تا با بهرهگیری از فرصتهای فناوری از کاربردهای نامطلوب و غیراخلاقی آن جلوگیری کند.
آنا: بزرگترین چالشهایی که شرکت متبوعتان با آن مواجه است، چیست؟
صارمینایینی: کسبوکارها در ایران با چالشهای پیچیده و چندوجهی در عرصه اقتصادی مواجه هستند که مهمترین آنها شامل عدم شفافیت قوانین، سلیقهای بودن تصمیمگیریها و فرآیندهای فرسایشی اداری میشود. این موانع ساختاری باعث خواهد شد تا مسیر تبدیل ایده به محصول بسیار طولانی و پرهزینه شود و در نتیجه فرصتهای رقابتی به سرعت از دست برود.
در چنین شرایطی، کشورهای چابکتر با سرعت بیشتری در حال پیشرفت هستند و این موضوع لزوم بازنگری اساسی در رویکردهای مدیریتی، شفافسازی قوانین و حمایت واقعی از نوآوریها را بیشازپیش آشکار میسازد. تنها راه برونرفت از این وضعیت، ایجاد زیستبوم کارآفرینی پویا، کاهش بروکراسی اداری و حمایت همهجانبه از خلاقیتها و استعدادهای نوظهور است.
آنا: ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال در چه جایگاهی قرار دارد؟ و تا رسیدن به جایگاه مطلوب چه ملزوماتی نیاز است؟
صارمینایینی: ایران در عرصه اقتصاد دیجیتال با چالشهای جدی مواجه است که ریشه در نگرش سنتی، محدودیتهای زیرساختی و حمایت ناکافی از نوآوریها دارد. با وجود برخورداری از ظرفیتهای بالقوه نظیر جمعیت جوان، تحصیلکرده و ضریب نفوذ بالای اینترنت، سهم ایران از اقتصاد دیجیتال جهانی بسیار ناچیز بوده و عملاً در مقایسه با متوسط جهانی و کشورهای همسایه در جایگاه مطلوبی قرار ندارد؛ بنابراین برای عبور از این وضعیت، نیازمند تحولی اساسی در نگرش مدیریتی، اصلاح قوانین، حمایت از استارتآپها و سرمایهگذاری هدفمند در زیرساختهای فناوری اطلاعات هستیم. در غیر این صورت با توجه به رشد سریع کشورهای منطقه از قافله اقتصاد دیجیتال عقب خواهیم ماند و فرصتهای طلایی توسعه اقتصادی در این عرصه را از دست خواهیم داد.
انتهای پیام/