دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1403 - 08:00
عصر امید اقتصاد دیجیتال؛

فناوری در خدمت تشخیص اوتیسم؛ تحول نوآورانه در شناسایی زودهنگام اختلال عصبی

فناوری در خدمت تشخیص اوتیسم؛ تحول نوآورانه در شناسایی زودهنگام اختلال عصبی
یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از فناوری آی‌ترکر قادر به تشخیص زودهنگام بیماری اوتیسم از طریق پردازش تصویر شده که دسترسی به خدمات پزشکی را بهبود می‌بخشد.
کد خبر : 955588

خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ در دنیای پرشتاب اقتصاد دیجیتال، جایی که نوآوری و فناوری مرزهای جغرافیایی را درمی‌نوردند، شرکت‌های دانش‌بنیان نقش کلیدی در پیشبرد اهداف ملی ایفا می‌کنند.

یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی با رویکردی نوآورانه و نگاهی تیزبین به نیازهای جامعه در عرصه هوش مصنوعی و پردازش تصویر گام‌های بلندی برداشته است.

تمرکز این شرکت روی توسعه راه‌حل‌های هوشمندانه برای چالش‌های موجود، آن را به شرکتی پیشرو در حوزه سلامت دیجیتال تبدیل کرده است. 

پروژه تشخیص اوتیسم از طریق پردازش تصویر و استفاده از فناوری آی‌ترکر(eye tracker) نه‌تنها نمادی از توانایی‌های بالای فنی این شرکت است؛ بلکه پاسخ مستقیمی به یکی از نیازهای حیاتی کشور در زمینه تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و بهبود دسترسی به خدمات پزشکی ارائه می‌دهد.

علی انصاری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان و عضو تیم متخصص افراپویا مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی علاوه بر معرفی شرکت و جزئیات فعالیت‌های آن به بررسی چالش‌های پیش‌روی اقتصاد دیجیتال ایران پرداخته و چشم‌انداز شرکت برای توسعه بین‌المللی و حضور در بازارهای جهانی را تشریح می‌کند.

انصاری در این گفت‌وگو به‌طور عمیق‌تر به تحلیل نقاط قوت و ضعف ایران در عرصه اقتصاد دیجیتال پرداخته و راهکارهای عملی برای بهبود وضعیت موجود ارائه می‌دهد.

گپ و گفت آنا با انصاری در پی می‌آید:

تشخیص اختلال اوتیسم از طریق پردازش تصویر 

آنا: ضمن معرفی خود، بگویید که فعالیت و کارکرد اصلی شرکت شما در حوزه اقتصاد دیجیتال چیست و چه نیازی از نیازهای کشور را رفع می‌کند؟

انصاری: علی انصاری دانش‌آموخته نرم‌افزار به همراه فاطمه انصاری دانش‌آموخته روانشناسی اکنون در شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی فعالیت می‌کنیم. 

این شرکت در حوزه هوش مصنوعی و پردازش تصویر فعال است و تلاش دارد با استفاده از فناوری‌های نوین، راهکار‌هایی مؤثر برای چالش‌های موجود ارائه دهد.

رسیدن به جایگاه مطلوب در اقتصاد دیجیتال نیازمند ملزوماتی است که باید به آن توجه جدی داشته باشیم، یکی از این ملزومات سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناوری است، تدوین و اجرای قوانین شفاف و حمایتی از دیگر ملزومات دستیابی به جایگاه برتر اقتصاد دیجیتال است، ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی نیز موضوع مهم دیگر است که باید برای دستیابی به اقتصاد دیجیتال برتر به آن توجه داشته باشیم

یکی از پروژه‌های اصلی شرکت که اکنون روی آن متمرکز هستیم، تشخیص اختلال اوتیسم از طریق پردازش تصویر و با استفاده از فناوری آی‌ترکر (eye tracker) یا رهگیری حرکات چشم بوده و این پروژه با محور و رهبری حامد تقی‌پور رئیس دانشگاه و اصغر رضایی رئیس مرکز رشد دانشگاه در حال توسعه است.

در حوزه اقتصاد دیجیتال، فعالیت شرکت از دو جنبه قابل بررسی است؛ نخست، استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی و پردازش تصویر است که یکی از ارکان مهم توسعه اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شوند.

دوم، ارائه راهکاری نوآورانه در حوزه سلامت دیجیتال که می‌تواند به تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر اوتیسم کمک کند، این فناوری علاوه بر کاهش هزینه‌های تشخیصی می‌تواند موجب دسترسی گسترده‌تر و عادلانه‌تر به خدمات تشخیصی شود، به‌‌‌خصوص برای مناطقی که دسترسی به متخصصان حوزه اوتیسم دشوار است.

به‌طور کلی، پروژه شرکت به بهبود کیفیت خدمات سلامت، کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تشخیص کمک می‌کند و از این طریق، گامی مؤثر در مسیر دیجیتالی شدن حوزه سلامت برمی‌دارد که یکی از نیاز‌های مهم کشور در این حوزه است.

آنا: چالش‌های کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال را چه چیزهایی می‌دانید و چگونه با آن مواجه می‌شوید؟

انصاری: به‌طور کلی چالش‌های کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال را می‌توان به شرح زیر تقسیم‌بندی کرد:

ضعف زیرساخت‌ها: ضعف در اینترنت پرسرعت و پایدار، کمبود دیتاسنتر‌های بومی و عدم وجود پهنای باند کافی.

محدودیت‌های قانونی و نظارتی: قوانین دست‌وپاگیر و نبود قوانین شفاف و هماهنگ با فناوری‌های نوظهور.

سرمایه‌گذاری ناکافی: محدودیت در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی.

کمبود نیروی متخصص: فرار مغز‌ها و کمبود نیروی متخصص در حوزه‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و بلاک‌چین.

تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی: عدم دسترسی به بسیاری از فناوری‌ها و خدمات خارجی.

برای مقابله با چالش‌ها نیاز به بازنگری در قوانین، بهبود زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در آموزش و تربیت نیروی کار متخصص وجود دارد.

ایجاد مشارکت با شرکت‌های بومی در کشور‌های هدف

آنا: آیا برنامه‌ای برای توسعه بین‌المللی شرکت متبوع خود دارید؟ اگر بله، چه برنامه‌هایی برای ورود به بازارهای جهانی در نظر گرفته‌اید؟

انصاری: شرکت‌ها برای ورود به بازار‌های جهانی، معمولاً به شناسایی بازار‌های هدف و بررسی نیاز‌های محلی، ایجاد مشارکت با شرکت‌های بومی در کشور‌های هدف، استانداردسازی محصولات و خدمات مطابق با قوانین و فرهنگ‌های محلی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای جذب مشتریان و سرمایه‌گذاران و استفاده از ابزار‌های بازاریابی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی برای معرفی برند اقدام می‌کنند.

آنا: از چه فناوری‌های نوینی در محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنید؟

انصاری: برای پروژه تشخیص اوتیسم با پردازش تصویر و آی‌ترکر از چند فناوری کلیدی استفاده شده است:

۱. هوش مصنوعی و یادگیری عمیق (هوش مصنوعی (AI)) توانایی کامپیوترها در انجام کارهایی است که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند، مانند یادگیری، حل مسئله و تصمیم‌گیری.

یادگیری عمیق (Deep Learning) هم زیرمجموعه‌ای از AI است که از شبکه‌های عصبی مصنوعی با لایه‌های متعدد برای یادگیری از داده‌ها استفاده می‌کند، به عبارت ساده‌تر، یادگیری عمیق به کامپیوترها اجازه می‌دهد تا مانند انسان‌ها از داده‌ها بیاموزند و الگوها را تشخیص دهند.)

۲. بینایی کامپیوتر (Computer Vision) (بینایی کامپیوتر (Computer Vision) به توانایی کامپیوترها در «دیدن» و «درک» تصاویر و ویدئوها گفته می‌شود. به عبارت دیگر، کامپیوترها با استفاده از الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی، تصاویر را تحلیل کرده و اطلاعات مفید را از آن‌ها استخراج می‌کنند.)

۳. آی‌ترکینگ (Eye Tracking) (فناوری است که حرکت و جهت نگاه چشم را ردیابی و ثبت می‌کند، این فناوری با اندازه‌گیری حرکات چشم، اطلاعاتی درباره تمرکز توجه و رفتار بینایی فرد ارائه می‌دهد.)

۴. پردازش داده‌های رفتاری

۵. پردازش سیگنال‌های بیومتریک

آنا: بزرگ‌ترین چالش‌هایی که شرکت شما اکنون با آن مواجه است، چیست؟

انصاری: بزرگ‌ترین چالش شرکت‌های اقتصاد دیجیتال را می‌توان؛ کمبود نیروی متخصص: دشواری در جذب افراد ماهر و حفظ استعدادها، تأمین مالی: محدودیت در تأمین بودجه لازم برای توسعه پروژه‌ها، رقابت بالا: افزایش رقابت داخلی و بین‌المللی، تحریم‌ها: محدودیت در دسترسی به فناوری‌های پیشرفته و منابع خارجی و قوانین نامتوازن: مقررات متناقض که بر رشد و توسعه اثر منفی دارند، برشمرد.

آنا: ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال در چه جایگاهی قرار دارد و تا رسیدن به جایگاه مطلوب چه ملزوماتی نیاز است؟

انصاری: ایران در مقایسه با کشور‌های پیشرفته در جایگاه پایین‌تری قرار دارد و این دلایل متعددی دارد؛ نخست ضعف زیرساخت‌ها، دوم نبود قوانین حمایتی از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌های دیجیتال، سوم چالش‌های بین‌المللی و تحریم‌ها.

رسیدن به جایگاه مطلوب در اقتصاد دیجیتال نیازمند ملزوماتی است که باید به آن توجه جدی داشته باشیم، یکی از این ملزومات سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناوری است، تدوین و اجرای قوانین شفاف و حمایتی از دیگر ملزومات دستیابی به جایگاه برتر اقتصاد دیجیتال است، ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی نیز موضوع مهم دیگر است که باید برای دستیابی به اقتصاد دیجیتال برتر به آن توجه داشته باشیم.

ازسویی باید از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌های نوین حمایت جدی داشت و دولت در این زمینه باید اقدامات جدی داشته باشد و در نهایت آموزش نیروی کار متخصص و جلوگیری از مهاجرت نخبگان از ملزومات دستیابی به جایگاه برتر اقتصاد دیجیتال است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب