۱۱/ اسفند /۱۴۰۳
مشاور آموزشی رئیس جمهور در گفت‌وگو با آنا؛

محاسبات جذب دانشجوی پزشکی باید متکی بر تعداد بیماران باشد

محاسبات جذب دانشجوی پزشکی باید متکی بر تعداد بیماران باشد
مشاور آموزشی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید محاسبات جذب پزشکی متکی بر تعداد بیماران باشد و این نکته بسیار مهمی تلقی می شود؛ تاکید کرد: علاوه بر توسعه خوابگاه و فضای کلاس برای دانشجویان پزشکی باید بدانیم که رعایت توزیع پزشک متناسب با تعداد بیماران موضوع توسعه صلاحیت را رقم می زند.

شهرام یزدانی مشاور آموزشی رئیس جمهور در گفت‌وگو با آنا، درباره ارتباطات بین المللی در حوزه پزشکی، اظهار کرد: از آنجایی که بیشتر استادان به مناطق آمریکای شمالی و اروپای غربی مهاجرت می کنند؛ بنابراین بیشترین ارتباطات خارجی را با آن کشورها داریم.

وی با بیان اینکه حتی، بیشترین تعداد مقالات حوزه پزشکی ایران هم با آمریکای شمالی، اروپای غربی و گاهی نیوزلند پیوند خورده است؛ تاکید کرد: باید در صدد افزایش تعاملات خارجی گام برداریم.

مشاور آموزشی رئیس جمهور با اشاره به فرایند افزایش جذب دانشجویان پزشکی بدون تامین زیرساخت های مناسب، گفت: برنامه ریزی نیروی کار فرایند کاملا علمی با نگاه به آینده است، برای مثال اگر راهکار کمبود پزشک در سال جاری را با افزایش تعداد دانشجویان جبران کنیم نشان دهنده ناشناخته بودن اصول است؛ چرا که با جذب دانشجو باید هفت سال منتظر دانش آموختگی وی باشیم؛ در صورتی که نیاز امروز کشور باید هفت سال گذشته دیده می‌شد.

یزدانی اضافه کرد: یکی از اشتباهات متداول این است که شرایط توزیع پزشکان را با افزایش نیرو بهبود ببخشیم، در صورتی که ممکن است چند سال آینده دوبرابر کمبود نیرو داشته باشیم.

وی تاکید کرد: کمبود پزشک در برخی از استان و شهرستان به علت نبود نیروی کار نیست، بلکه باید توزیع مناسب در سراسر کشور صورت بگیرد که نیازمند ساز و کار انگیزشی است و در کشورهای دیگر هم همین فرایند وجود دارد. برای مثال، در مناطق دور افتاده انگلستان پیشنهاد جذابی به پزشکان برای خدمت به آن جا صورت گرفت و عملیاتی شد.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

مشاور آموزشی رئیس جمهور با اشاره به طرح برنامه ریزی نیروی کار در ایران گفت: قطعا در حال حاضر هیچ احتیاج قوی برای افزایش ظرفیت نداریم، البته اجبار و الزام قانونی برای وزارت بهداشت در افزایش دانشجویان پزشکی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش آمد که تبعاتی از جمله کاهش کیفیت آموزش پزشکی را رقم زد، در صورتی که یک پزشک حاذق باید با تمام بیماری آشنا شود، هم اکنون به دانشگاهی ظرفیت دانشجو می دهیم که به عنوان مثال اگر قرار باشد دانشجوی پزشکی قبل از دانش آموختگی ۱۰ بیمار دیابتی را معاینه و کنترل کند، پس از اتمام تحصیل یک سهم هم نخواهد داشت.

یزدانی با تأکید بر اینکه باید محاسبات جذب پزشکی متکی بر تعداد بیماران باشد و این نکته بسیار مهمی تلقی می شود؛ تاکید کرد: علاوه بر توسعه خوابگاه و فضای کلاس برای دانشجویان پزشکی باید بدانیم که رعایت توزیع پزشک متناسب با تعداد بیماران موضوع توسعه صلاحیت را رقم می زند که نیازمند بار بیماران و ترکیب بیماران مناسب و نسبت دانشجویان در عرصه بالینی است، اما به هیچ عنوان افزایش ظرفیت فعلی مبتنی بر محاسبات مذکور نیست که تداوم آن قطعا برای آینده کشور آسیب زا خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر