از عدالت تا کیفیت؛ آیا زیرساختها پاسخگوی اهداف جدید هستند؟
علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرگزاری آنا، به تشریح برنامههای جدید این وزارتخانه برای ارتقای کیفیت آموزشی در کشور پرداخت و اعلام کرد: رئیسجمهور در حال پیگیری برنامههایی جدی در این زمینه است.
فرهادی به چند موضوع اصلی در این حوزه اشاره کرد که در ادامه مهمترین آنها آورده شده است.
توجه ویژه به کیفیت نظام آموزش
فرهادی تاکید کرد: آموزش و پرورش در حال تدوین برنامههایی برای بهبود کیفیت فضای آموزشی و برنامههای درسی است.
وی اظهار داشت: در برخی از نقاط کشور، مشکلاتی از قبیل کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی وجود دارد که این مشکلات به دقت شناسایی شده و در حال پیگیری برای رفع آنها هستند.
وی افزود: برنامهریزیها و رصد وضعیت بهطور مستمر در حال انجام است و این اقدامها حتماً پیگیری میشود.
عدالت آموزشی و تأکید بر مناطق کمبرخوردار
فرهادی با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی، عنوان کرد: در بعضی از مناطق، به ویژه شهرستانها و مناطقی چون استان تهران، نیاز به توجه بیشتری به شرایط آموزشی و زیرساختها وجود دارد.
وی تأکید کرد: باید توجه ویژهای به رفع مشکلات این مناطق داشته باشیم تا تمام دانشآموزان از امکانات آموزشی مناسب بهرهمند شوند.
تقویت آموزش فنی و حرفهای
فرهادی با اشاره به برنامه هفتم توسعه، از توجه ویژه به آموزش فنی و حرفهای و هنرستانها خبر داد.
وی اعلام کرد: در پنج سال آینده، توجه به بخش هنرستانها و آموزشهای فنی و حرفهای دوچندان خواهد شد، زیرا جمعیت دوره متوسطه دوم در حال افزایش است.
وی همچنین به نیاز به بهروزرسانی تجهیزات این مدارس اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیتهای صنعتی برای تجهیز هنرستانها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
مدیریت سرویس مدارس برعهده شهرداری است
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی در خصوص مدیریت سرویس مدارس گفت: مسئولیت این سرویسها از سال گذشته به شهرداریها واگذار شده است.
وی افزود: تلاشهای مدارس بر این است که دانشآموزان با سرویسهای امن به مدرسه منتقل شوند، اما تاکید کرد که این مسئولیت تنها بر عهده مدارس نیست و باید تمامی نهادهای مرتبط از جمله شهرداریها و فرمانداریها در این زمینه همکاری کنند.
مشارکت خانوادهها در فرآیند تعلیم و تربیت
فرهادی در پایان صحبتهای خود به اهمیت مشارکت خانوادهها در مدرسه و کنترل آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: در برنامههای جدید، تلاش خواهد شد تا از ظرفیت والدین و مربیان برای کاهش آسیبهای اجتماعی و بهبود هدایت تحصیلی استفاده شود.
این گزارش از صحبتهای سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، نشاندهنده عزم جدی دولت و این وزارتخانه برای بهبود نظام آموزشی کشور است. به نظر میرسد که در برنامههای آینده، بهویژه در راستای برنامه هفتم، توجه به تقویت زیرساختها، بهبود کیفیت آموزش و افزایش مشارکت خانوادهها در فرآیند آموزشی بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/