نظام دادهها و توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیازمند بازنگری است
به گزارش آنا، در گردهمایی آموزشی مدیران و معاونان منابع انسانی ادارات کل آموزش و پرورش، علی باقرزاده، رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش، به بیان دیدگاهها، چالشها و برنامههای این وزارتخانه در حوزه مدیریت منابع انسانی پرداخت. وی با تمرکز بر اصلاح نظام جذب نیرو، استانداردسازی رشتههای شغلی و بهبود کیفیت گزارشدهی، بر ضرورت برنامهریزی دقیق برای ارتقای کارآمدی و عدالت در نظام آموزش و پرورش تاکید کرد.
چالشهای سیستم گزارشدهی و کیفیت دادهها
باقرزاده در ابتدای سخنان خود با اشاره به مشکلات موجود در سیستم گزارشدهی گفت: یکی از چالشهای اصلی ما، کیفیت پایین دادهها و گزارشهاست. وقتی اطلاعات نادرست وارد سیستم شود، نتیجه آن گزارشهای غیرواقعی و تصمیمگیریهای نادرست خواهد بود. بنابراین، باید روی اصلاح کیفیت دادهها و شفافیت گزارشدهی تمرکز کنیم.
وی خواستار توجه ویژه ادارات کل به مسئله گزارشها شد و افزود: گزارشدهی صحیح، پایه و اساس هر برنامهریزی موفقی است. گزارشهای اشتباه نشاندهنده نقص در کیفیت دادههاست، نه سیستم گزارشسازی. اصلاح این مسئله نیازمند همکاری همه بخشها است.
عدم توازن در توزیع نیروی انسانی و لزوم مدیریت بهتر
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی به معضل عدم توازن در توزیع نیروی انسانی میان مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت:در حال حاضر، برخی شهرستانها با مازاد نیرو مواجه هستند، در حالی که در مناطق دیگر، کمبود معلم به وضوح احساس میشود. این مسئله نشاندهنده ضعف در نظام توزیع منابع انسانی است.
وی پیشنهاد کرد که کارگروههای استانی برای مدیریت این وضعیت و ارائه راهکارهای عملی تشکیل شوند و افزود: لازم است برای دستیابی به توزیع عادلانه نیروها، مکانیسمهای جدیدی طراحی کنیم تا عدالت آموزشی در سراسر کشور محقق شود.
میانگین سنی بالای نیروهای شرکتکننده در آزمونهای استخدامی؛ یک زنگ خطر
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش به میانگین سنی بالای نیروهای جدید جذبشده اشاره کرد و گفت: میانگین سنی نیروهای جدید ۳۳ سال است که نشان میدهد نظام جذب نیروی انسانی نیازمند اصلاح و تمرکز بیشتر بر نیروی جوان است. این روند در بلندمدت میتواند به چالشهای جدی در نظام آموزشی منجر شود.
استانداردسازی رشتههای شغلی و نیاز به شرح وظایف شفاف
باقرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف و استانداردسازی رشتههای شغلی جدید پرداخت و گفت: در حال حاضر، ۸۹۳ رشته شغلی جدید تعریف شدهاند، اما بسیاری از این رشتهها فاقد شناسنامه، شرح وظایف مشخص و چارچوب استاندارد هستند. این وضعیت، کارایی و بهرهوری را کاهش میدهد و باید هر چه سریعتر اصلاح شود.
وی همچنین افزود: برنامهریزی برای تعریف دقیقتر این رشتهها و انطباق آنها با نیازهای واقعی نظام آموزشی در دستورکار قرار گرفته است. وجود رشتههای شغلی غیراستاندارد، مانعی بر سر راه پیشرفت نظام آموزشی کشور است. این مشکل باید با همکاری معاونتها و ادارات کل حل شود.
مشکلات در برگزاری آزمونها و ارزیابیها
باقرزاده با انتقاد از روند برگزاری برخی آزمونها و ارزیابیها افزود: براساس دستورالعملها، آزمونهای استخدامی باید با تاثیر ۷۰ درصد آزمون کتبی و ۳۰ درصد ارزیابی تکمیلی اعلام نتیجه نهایی شود، اما متاسفانه آزمون با تاثیر ۴۰ درصد آزمون کتبی و ۶۰ درصد ارزیابی تکمیلی اعلام نتیجه نهایی شد که، کیفیت نتایج را تحت تاثیر قرار داده است.
وی همچنین به فرآیندهای ارزیابی جدید اشاره کرد و گفت: فرآیندهای چندمرحلهای جدیدی طراحی شدهاند که هدف آنها تسریع در بررسی پروندهها و شفافیت بیشتر است. این فرآیندها باید به دقت اجرا شوند و تمامی پروندهها تا ۱۵ دیماه تکمیل شوند.
افزایش رشتههای شغلی بدون ساختار مشخص
وی به مسئله افزایش تعداد رشتههای شغلی بدون ساختار مشخص نیز پرداخت و گفت: تعریف رشتههای شغلی جدید بدون در نظر گرفتن استانداردها، باعث ایجاد آشفتگی در نظام آموزشی شده است. باید سازوکاری دقیق برای ارزیابی و اصلاح این رشتهها طراحی شود.
نقش آموزشهای ضمن خدمت در ارتقای نیروی انسانی
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی به اهمیت آموزشهای ضمن خدمت اشاره کرد و گفت: آموزشهای ضمن خدمت باید بهگونهای طراحی شوند که مهارتهای عملی و تخصصی مورد نیاز معلمان و کارکنان را بهبود بخشند. تلفیق آموزشهای نظری و عملی یکی از مهمترین رویکردهایی است که باید دنبال شود.
وی افزود: هدف ما تربیت نیروهایی است که بتوانند با مهارت و دانش کافی به نیازهای روز نظام آموزشی پاسخ دهند. این مهم تنها با برنامهریزی دقیق و اجرای دورههای آموزشی باکیفیت محقق میشود.
فرآیندهای ارزیابی و رسیدگی به اعتراضات
باقرزاده درخصوص رسیدگی به اعتراضات و ارزیابیها گفت: برای هر بخش، فرمها و فرآیندهای چندمرحلهای طراحی شده است که به شفافیت و تسریع در تصمیمگیری کمک میکند. تمامی پروندهها باید تا موعد مقرر تکمیل و به سازمان مربوطه ارسال شوند.
انتهای پیام/