جزئیات کارنمای فرهنگی اجتماعی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد
به گزارش خبرگزاری آنا، این روزها همه بر اهمیت فعالیتهای فرهنگی اتفاق نظر دارند و میدانند کار فرهنگی بدون برنامهریزی، نتیجه مناسبی به دنبال نخواهد داشت و لازم است نهادهای علمی و در رأس آن دانشگاهها، این فعالیتها را سروسامان دهند. بسیاری از کارشناسان آموزش عالی کشور معتقدند حتی توسعه اقتصادی در کشور از شاهراه توسعه فرهنگی و اجتماعی میگذرد. به همین دلیل است که دانشگاهها در یک دهه اخیر تمام هم و غم خود را روی توسعه فعالیتهای فرهنگی گذاشتهاند. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاههایی بود که فعالیتهای فرهنگی پراکندهای داشت، اما چند سالی است که برنامهریزی و ساماندهی در این فعالیتها را در رأس کار خود قرار داده و امسال نیز چهارمین سالی است که یک کارنامه فرهنگی برای واحدهای دانشگاه آزاد صادر میکند که بر اساس آن استانها و واحدهای دانشگاهی رتبهبندی میشوند. کارنامهای که با نام «کارنما» شناخته میشود.
کدام واحدها عملکرد عالی داشتهاند؟
26 واحد دانشگاهی توانستهاند بین واحدهای ویژه، سطح یک، سطح دو و سطح سه، عملکرد عالی داشته باشند. در سطح واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، خوراسگان (اصفهان)، تهران جنوب، یادگار امام(ره) و رشت، توانستهاند با بالاترین امتیاز عملکرد عالی را به نام خود ثبت کنند. واحدهای لاهیجان، فیروزآباد، چالوس، مرودشت، بجنورد، کاشان و زنجان هم به ترتیب واحدهایی بودهاند که واحد سطح یک محسوب میشوند و توانستهاند در میان واحدهای سطح یک بالاترین امتیاز را به نام خود بزنند. واحدهای خلخال، بندرگز، کاشمر، نور، ابهر، فلاورجان و داراب نیز واحدهای سطح دو با بالاترین امتیاز در این دوره بودهاند. همچنین واحدهای لنگرود، حاجیآباد، صفاشهر، عجبشیر، بستانآباد، آستانه اشرفیه و فومن و شفت نیز 7 واحد سطح سه با عملکرد عالی بودهاند.
امسال عملکرد استانهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز بررسی شدند و سه استان فارس، گیلان و آذربایجانشرقی، بهعنوان سه استان برتر بر اساس نتایج کارنمای فرهنگی و اجتماعی که دارای بیشترین واحد با وضعیت عالی، خیلیخوب و خوب هستند، شناخته شدند.
فرایند انتخاب واحدها در کارنمای فرهنگی چگونه است؟
سؤالی که اینجا مطرح است فرایند انتخاب واحدها در این کارنمای فرهنگی است. فرایند انتخاب به این صورت است که در ابتدا یک پیشنویس از شاخصها، زیرشاخصها و سنجهها تهیه میشود که این پیشنویس از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال میشود. واحدها نظرات خود را در خصوص این پیشنویس اعلام کرده و با خبرگان دیگر نیز مشورت میکنند. بعد از نهایی شدن پیشنویس از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه اعلام میشود.
آن طور که دکتر فرزاد جهانبین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به «فرهیختگان» گفته است، شاخصها و زیرشاخصها 3 دستهاند. یک دسته از شاخصها کمیاند. جهانبین با ذکر مثالی میگوید: «به طور مثال گفتیم به ازای هر 500 دانشجو باید یک کانون وجود داشته باشد.» برخی از شاخصها نیز کیفیاند. به طور مثال تنوع کانونها مدنظرند آن طور که معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفته است، کانونها نباید فقط مذهبی و یا هنری باشند، بلکه باید بتوانند عموم سلایق را پوشش دهند. یک سری شاخصها نیز میدانیاند. مثل سلوک مدیران؛ جهانبین در این باره توضیح داد: «به طور مثال اینکه تعامل مدیران دانشگاه چگونه است که این شاخص به صورت میدانی تحقیق و بررسی میشود.»
مرحله بعد به این صورت است که واحدها برنامههای خود را در «بافر» ثبت میکنند. این برنامهها در طول سال یکبار توسط استان و در استان بررسی و تأیید یا رد شده و یکبار نیز در سازمان مرکزی دانشگاه تعیین و یا رد میشوند. به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی برنامههایی که در بافر وجود دارد مثل کانونها و تشکلها یکی از وروردیها برای صدور کارنماست.
در دانشگاه آزاد اسلامی 18 کارگروه وجود دارد که این کارگروهها، 21 شاخص و 88 زیرشاخص را پوشش میدهند. کار این کارگروهها، بررسی برنامهها بر اساس این شاخصها و زیرشاخصها و سنجههاست. در این هنگام یک کارنمای اولیه صادر میشود؛ در مرحله بعد واحدها پیشدفاع میکنند. در این مرحله برنامهها، یکبار دیگر بررسی میشوند و مواردی که عالی و خوب هستند در شورای بالادستی مجدداً بررسی میشوند. به گفته جهانبین در این هنگام کارنمای نهایی صادر میشود. معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی میگوید وقتی کارگروه برنامهها را بررسی میکند 10 درصد برنامهها راستیآزمایی شده و با مجریای که اعلام شده این برنامه را برگزار کرده تماس گرفته میشود.
ارزیابی واحدها بر اساس تلاش و عملکرد
انواع ارزیابیها وجود دارد. بر اساس ارزیابی که برای آن کارنما صادر میشود دو مورد است؛ ارزیابی تلاش و عملکرد. ارزیابی تلاش به این صورت است که واحدهای دانشگاهی برای تلاش بهمنظور تحقق سیاستهای فرهنگی ارزیابی میشوند که کاهش تصدیگری و تمهید نقشآفرینی اقطاب اثرگذار یکی از سیاستهای فرهنگی است. در واقع کارنما، سیاستهای فرهنگی و تلاش واحدها برای تحقق این سیاستها را مورد ارزیابی قرار میدهد. نوع دوم ارزیابی، ارزیابی بر اساس عملکرد است. در واقع در کارنما بررسی میشود که واحدها چقدر در تلاش برای تحقق سیاستها موفق بودهاند. اینکه چقدر این فعالیتها اثربخش بوده است نیز از طریق پیمایشهایی مثل پیمایش سیمای زندگی مشخص میشود.
کارنماها از لینک https://farhangi.iau.ir/fa/page/1805 قابل مشاهده است.
انتهای پیام/