آموزش حضوری و تعاملات اجتماعی کلید رشد تحصیلی دانشآموزان است
حیدر تورانی، استاد تمام مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرگزاری آنا به بررسی تأثیرات دوران پاندمی و آموزش مجازی بر روند یادگیری و رشد اجتماعی دانشآموزان پرداخت. وی تأکید کرد که تعطیلی مدارس و محدود شدن تعاملات اجتماعی در این مدت، آسیبهای جدی به رشد تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان وارد کرده است. در این گفتگوی مفصل، دکتر تورانی با اشاره به لزوم بازگشت به آموزش حضوری، بر اهمیت تقویت زیرساختهای آموزشی و فناوریهای مناسب برای حفظ کیفیت یادگیری تأکید کرد.
تأثیر منفی محدود شدن تعاملات اجتماعی بر رشد دانشآموزان
تورانی در ابتدا به تاثیرات منفی ناشی از محدود شدن تعاملات اجتماعی دانشآموزان در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: ارتباطات اجتماعی دانشآموزان در این دوران به شدت آسیب دید. این ارتباطات نه تنها برای یادگیری دروس بلکه برای رشد اجتماعی دانشآموزان حیاتی است. مدرسه تنها مکانی برای آموزش دروس نیست، بلکه محلی است که بچهها در آن زندگی اجتماعی و مهارتهای زندگی را میآموزند.
وی افزود: دانشآموزان وقتی در مدرسه حضور دارند، از همسالان خود بیشتر تاثیر مثبت میپذیرند تا از معلمان. اگر این تعاملات و ارتباطات قطع شود، رشد اجتماعی و تحصیلی دانشآموزان تحت تأثیر قرار میگیرد.
آسیبهای ناشی از آموزش مجازی
این استاد مدیریت آموزشی در ادامه به آسیبهای آموزش مجازی در دوران پاندمی اشاره کرد و گفت: آموزش مجازی نمیتواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری باشد. در این مدت، بسیاری از دانشآموزان به دلیل مشکلات دسترسی به امکانات مناسب، توانایی یادگیری مؤثر را نداشتند. علاوه بر این، محدودیتهای ارتباطی و اجتماعی در بستر آموزش مجازی باعث شد تا بسیاری از مهارتهای اجتماعی و ارتباطی دانشآموزان ضعیف شود.
لزوم استفاده از فناوری برای تقویت آموزش حضوری
تورانی همچنین بر اهمیت استفاده از فناوریهای آموزشی به منظور تقویت آموزش حضوری تأکید کرد.
وی گفت: فناوریهای آموزشی باید در خدمت تقویت یادگیری حضوری قرار گیرند و نه اینکه به عنوان دلیلی برای کاهش حضور دانشآموزان در مدارس و تشویق به یادگیری از راه دور استفاده شوند.
وی ادامه داد: در مواقع خاص مانند شرایط بحرانی یا آلودگی هوا، میتوان از آموزش مجازی به عنوان یک ابزار کمکی استفاده کرد، اما این نباید به عنوان یک رویکرد دائمی و جایگزین آموزش حضوری در نظر گرفته شود. در این شرایط باید زیرساختها و امکانات لازم فراهم باشد تا آسیب کمتری به کیفیت یادگیری وارد شود.
ضرورت آمادگی مدارس برای شرایط بحرانی
دکتر تورانی همچنین به لزوم آمادگی مدارس برای مواجهه با شرایط بحرانی، مانند آلودگی هوا یا بحرانهای مشابه، اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی باید امکانات سختافزاری و نرمافزاری مناسب برای آموزش آنلاین فراهم شود. معلمان باید از انگیزه و توانمندی کافی برخوردار باشند و مدارس باید امکانات لازم را برای آموزش در این شرایط تأمین کنند.
اهمیت آموزش حضوری و جایگاه معلمان
این استاد دانشگاه همچنین به اهمیت معلمان و نقش کلیدی آنها در فرآیند یادگیری پرداخت و گفت: هیچ چیزی نمیتواند جایگزین ارتباط مستقیم و حضوری میان معلم و دانشآموز شود. معلمان با انگیزه و توانمندی بیشتر، میتوانند یادگیری مؤثرتری را ایجاد کنند و تأثیر مثبتی بر تغییر رفتار و رشد دانشآموزان بگذارند.
وی افزود: حضور دانشآموزان در مدرسه و تعامل مستقیم با معلمان و همسالان به تقویت انگیزه و یادگیری آنها کمک میکند. از طرفی، مدیران و کارکنان مدارس نیز باید به تقویت این فرآیند کمک کنند.
انتقاد از تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا
تورانی در بخشی دیگر از گفتوگو به تعطیلی مدارس در برخی شرایط اشاره کرد و گفت: "بسیاری از تعطیلات اخیر مدارس به دلیل آلودگی هوا نبوده، بلکه به دلیل مشکلات دیگری مانند کمبود سوخت بوده است. باید تلاش کنیم تا مدارس آخرین جایی باشند که تعطیل میشوند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته، تعطیلی مدارس در شرایط بحرانی بسیار محدود است، اما در کشور ما شاهد تعطیلیهای زیادی بودیم.
ضرورت توجه به تربیت نسل آینده
این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: "اگرچه ممکن است نتوانیم در حال حاضر بسیاری از پروژههای بزرگ زیرساختی مانند سدها یا نیروگاهها را بسازیم، اما نباید اجازه دهیم که نسل آینده از دست برود. تربیت نسلهای آینده از اهمیت بسیاری برخوردار است و هیچ چیزی نمیتواند جایگزین آن شود.
تورانی در نهایت ابراز امیدواری کرد که این گفتوگو بتواند نگاه مثبتی به آینده آموزش و پرورش کشور ایجاد کند و از سوی دیگر، به تقویت و بهبود نظام آموزشی کشور کمک کند.
انتهای پیام/