دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1395 - 11:37
دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو:

تجویز و مصرف دارو در کشور پایش می‌شود

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو، پایش تجویز و مصرف دارو را گامی مهم در ارتقای سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: این مهم در راستای بهبود کاهش عوارض ناخواسته دارویی انجام می‌شود.
کد خبر : 94657

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان غذا و دارو، فاطمه سلیمانی، اظهار کرد: دارو به عنوان کالایی استراتژیک در اغلب کشورهای جهان با دقت بالایی مشمول نظارت مستمر و مداخلات سیاستگذاری نظام‌مند است.


وی ادامه داد: روند مصرف و تجویز دارو با روش‌های معتبر و بر مبنای نحوه توزیع دارو در سطح هر کشور و از طریق سنجه‌های معین سازمان بهداشت جهانی پایش می‌شود.


سلیمانی با بیان اینکه نظام سلامت در کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست، تصریح کرد: این مهم با وجود زیرساخت‌های اختصاصی از طریق کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو به ثبت و تحلیل داده‌های حاصل از نسخ و مقایسه نتایج ارزشمند این تحلیل‌ها می‌پردازد.


دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو، گفت: پایش روند تجویز و مصرف دارو در سطح ملی تنها به منظور کاهش مصرف دارو در کشور انجام نمی‌شود، بلکه در راستای بهبود پیامدهای درمانی، کاهش عوارض ناخواسته دارویی، افزایش هزینه اثربخشی پروتکل‌های درمان و پیگیری و ریشه‌یابی تغییرات قابل توجه در رفتار نسخه نویسی پزشکان و یا مصرف دارو توسط جامعه انجام می‌شود.


وی افزود: برای نمونه با توجه به تغییر بافت جمعیت در کشور و نیز تغییر روش زندگی در جامعه، افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر (مانند دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلب و عروق) امری اجتناب ناپذیر خواهد بود، لذا تجویز و مصرف منطقی داروهای بیماری‌های مزمن باید متضمن تامین دسترسی آسان به داروهای مربوط و چه بسا افزایش میزان مصرف این داروها باشد.


سلیمانی اضافه کرد: از سوی دیگر در زمینه داروهایی همچون کورتیکواستروییدها، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای تزریقی به ویژه در بخش سرپایی، نظام سلامت کشور با بهره گیری از سیاست‌های آموزشی، حاکمیتی و نظارتی درصدد افزایش کیفیت درمان، کاهش مصرف خودسرانه این داروها و طراحی دستورالعمل‌های بالینی مبتنی بر شواهد است.


وی تاکید کرد: در زمینه میزان مصرف و تجویز دارو در جهان استاندارد کمی معینی از طرف سازمان بهداشت جهانی اعلام نمی‌شود، بلکه با توجه به تعریف این سازمان از تجویز و مصرف منطقی دارو، مطلوب است نظام سلامت به سمتی حرکت کند که هر بیمار به داروی مناسب برای بیماری خود، در دوز مناسب برای مدت درمانی مناسب و با کمترین هزینه دسترسی داشته باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: شیوع
ارسال نظر
هلدینگ شایسته