هاشمی نظری: توسعه آزمونهای بالینی باید مبتنی بر حل مسئله باشد
سعید هاشمی نظری رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره برنامه ریزی وزارت بهداشت برای توسعه ابزارهای سنجش جدید مانند آزمونهای آنلاین یا شبیه سازهای بالینی اظهار کرد: تاکنون زیرساختهای لازم برای توسعه ابزارهای سنجش جدید میان آزمون دهندگان و آزمون گیرندگان ایجاد نشده و در این راستا برنامههای تحقیقاتی متفاوتی در نظرگرفته شده، اما هنوز به مرحله عمل نرسیده است.
وی در پاسخ به این سوال که فناوریهای جدید مانند هوش مصنوعی در آینده آموزش پزشکی چه تاثیری خواهند داشت؟، گفت: استفاده از فناوریهای جدید بیشتر در بحث یادگیری مطرح میشوند و تاکنون از این ظرفیت در آزمون گیریها ورودی نداشته ایم و باید در تحقیقاتی دریابیم که آیا از این برنامه در آزمونها استفاده شده است یا خیر؟.
هاشمی نظری اضافه کرد: در بحث طراحی، حرمت و کیفیت سوالات که در کمیتههای تخصصی مطرح میشوند، قطعا فناوریهای جدید مورد استفاده قرار میگیرند، اما بکارگیری آن در فرایند اجرایی آزمون نشدنی است.
رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی درباره چگونگی توسعه آزمونهای بالینی برای ارزیابی بهتر مهارتهای عملی دانشجویان گفت: بیشتر آزمونهای بالینی مبتنی بر ایستگاههای شفاهی و عملی است. همچنین طراحی سوالات به شیوهای بوده که از حالت چهار گزینهای خارج و به سمت سوالاتی حرکت میکنند که قدرت تصمیم گیری فرد را برای حل مسئله مواجهه شده میسنجد؛ بنابراین اگر قرار باشد حتی آزمون به صورت کتبی هم برگزار شود از این نوع فرمتها استفاده میکنیم تا توانایی تصمیم فرد برای حل مسئله سنجش شود.
انتهای پیام/