دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1403 - 11:35
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تمرکز روانشناسی رسانه بر نحوه تعامل انسان با رسانه‌ها و فناوری

تمرکز روانشناسی رسانه بر نحوه تعامل انسان با رسانه‌ها و فناوری
عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: روانشناسی رسانه شاخه‌ای جدید از علم روانشناسی است که بر نحوه تعامل انسان با رسانه‌ها و فناوری تمرکز دارد.
کد خبر : 936765

محمد بیدگلی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا و قرچک که به‌تازگی موفق به تألیف کتاب «روانشناسی تبلیغات و رسانه» شده است در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با تشریح جزئیاتی از مشخصات این کتاب اظهار کرد: تبلیغات به‌عنوان یکی از مؤثرترین وسایل ارتباطی در جوامع مدرن، همواره به‌عنوان عامل کلیدی در توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مطرح بوده است.

وی افزود: این کتاب دارای ۱۱ فصل است که در آن عناوین مبانی روان‌شناختی تبلیغات، عناصر اساسی تبلیغات، رسانه و روش‌های تبلیغاتی، روان‌شناسی تبلیغات، تغییر نگرش و نفوذ اجتماعی، ماهیت تبلیغات و افکار عمومی، سواد رسانه‌ای، روان‌شناسی رسانه و ابعاد آن، روان‌شناسی رسانه و نظریه‌های ارتباط جمعی، خشونت رسانه‌ای، ارزش‌های اخلاقی و دینی در تبلیغات و رسانه و رسانه، فرهنگ و کسب هویت اجتماعی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد.

روانشناسی رسانه از روانشناسی و ارتباطات نشئت می‌گیرد؛ اما از دیگر رشته‌ها، ازجمله جامعه‌شناسی، مطالعات رسانه‌ای و انسانشناسی هم بهره می‌برد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا و قرچک عنوان کرد: روانشناسی رسانه شاخه‌ای جدید از علم روانشناسی است که بر نحوه تعامل انسان با رسانه‌ها و فناوری تمرکز دارد. این شاخه از روانشناسی فقط بر برخورد انسان با رسانه‌های جمعی یا محتوای رسانه‌ها نمی‌پردازد؛ بلکه هر نوعی از رسانه را مورد مطالعه قرار می‌دهد. همچنین این شاخه از روانشناسی به تحلیل انتقادی پیشرفت‌های فناوری و اثر آنها بر زندگی مردم هم توجه دارد.

بیدگلی بیان کرد: تبلیغات محدود به مجلات و روزنامه‌ها، رادیو، تلویزیون و یا حتی اینترنت نیست؛ بلکه مربوط به هر آنچه بوده که اطراف شما را احاطه کرده است. در روانشناسی تبلیغات، تبلیغ باید برای ضمیر ناخودآگاه مشتری جذاب باشد. در تبلیغات بحثی وجود دارد به اسم روانشناسی تبلیغات که با استفاده از آن می‌توان بر ضمیر ناخودآگاه مشتری تأثیر مثبت گذاشت و مخاطب را مجاب به استفاده از محصول خود کرد.

وی اضافه کرد: چنانچه آگهی بتواند چنین جلوه دهد که خرید محصولی می‌تواند احتمال بقا، تولیدمثل، گردآوری منابع، بهبود عزت‌نفس، لذت بردن، سازنده و ویرانگر بودن، پاسخگویی به سؤالات، توانایی تقلید قابلیت‌ها و چهره‌های دلپسند یا کمک به دیگران را بهبود ببخشد، آنگاه احتمال خرید آن کالا توسط مشتری بیشتر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا و قرچک توضیح داد: روانشناسی رسانه امروزه به حوز‌های حیاتی برای تحقیق تبدیل شده است؛ زیرا اکثر ما در بیشتر ساعات بیداری خود از رسانه‌های مختلف استفاده می‌کنیم. روانشناسی رسانه از روانشناسی و ارتباطات نشئت می‌گیرد؛ اما از دیگر رشته‌ها، ازجمله جامعه‌شناسی، مطالعات رسانه‌ای و انسانشناسی هم بهره می‌برد.

وی ادامه داد: کتاب روانشناسی تبلیغات و رسانه برای دانشجویان رشته‌های روانشناسی، مشاوره و راهنمایی، امور تربیتی، علوم اجتماعی، روابط عمومی، مدیریت امور فرهنگی، آموزش ابتدایی و همه علاقه‌مندان و پژوهشگران توصیه می‌شود.

روانشناسی رسانه بر نحوه تعامل انسان با رسانه‌ها و فناوری تمرکز دارد

به گزارش آنا، کتاب «روانشناسی تبلیغات و رسانه» عنوان کتابی است که توسط محمد بیدگلی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا و قرچک نوشته شده و پاییز ۱۴۰۳ توسط انتشارات مهر وطن به تیراژ یک هزار نسخه چاپ و روانه بازار شد.

در بخشی از کتاب روانشناسی تبلیغات و رسانه آمده است: همه زمانی که خرید کرده یا چیزی را مصرف می‌کنیم، تلاش می‌کنیم تا خود را از دیگران متمایز سازیم. متفاوت و منحصربه‌فرد بودن همان چیزی است که در روانشناسی تبلیغات باید از آن بهره‌مند شد. با دانستن ویژگی‌های افراد و نحوه خرید آنها، شما بهتر می‌توانید آنها را برای انجام خرید محصول خود از طریق رسانه‌ها، متقاعد کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب