دانشبنیانهای ایرانی در راه ایمنسازی فضای مجازی/ آموزش و پرورش از فناوری دانشبنیانهای ایرانی غافل نشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، پس از شکلگیری انقلاب دیجیتال و توسعه فضای مجازی، با وجود فرصتهای جدیدی که در ارتباطات و گردش آزاد اطلاعات ایجاد شد، اما تهدیدات و مخاطرات جدیدی نیز به وجود آمد. این تهدیدات بهویژه کودکان و نوجوانان را هدف قرار داده و نگرانیهایی در زمینه امنیت سایبری به همراه داشته است؛ تا جایی که برخی از این حملات نرم را «سایبرتروریسم» مینامند. با توجه به این شرایط، آموزش صحیح فناوریهای نوین به نسل جوان بیش از پیش ضروری به نظر میرسد.
در همین راستا، خبرنگار آنا طی بازدید از پارک علم و فناوری امیرکبیر، با یک شرکت دانشبنیان ایرانی آشنا شد که با هدف افزایش آگاهی و مهارتهای سایبری کودکان و نوجوانان، پلتفرمی آموزشی تولید کرده است. این محصول با ارائه آموزشهایی در حوزههای صنایع خلاق، برنامهنویسی، هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ و اینترنت اشیا، به دانشآموزان کمک میکند تا به شکلی ایمن و سازنده با فناوریهای نوین آشنا شوند.
به این معنا که کودک و نوجوان مضاف بر فراگیری انواع تکنولوژیهای نوین در برابر مخاطرات فضای مجازی توانمند شده و به نوعی به کارگیری مناسب از فضای مجازی را فرا میگیرد.
این مجموعه دانشبنیان از هفت سال پیش کار خود را در پارک علم و فناوری امیرکبیر آغاز کرد.
میلاد احتیاط مدیرعامل این مجموعه در گفتگو با خبرگزاری آنا اظهار داشت: عمده فعالیت مجموعه ما به یک پلتفرم آموزش فناوریهای نوین برای کودکان و نوجوانان اختصاص دارد.
این تولید کننده صنایع خلاق چگونگی آموزش توانمندسازی کودکان و نوجوانان برای استفاده از تکنولوژیهای نوین، برنامهنویسی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را در این پلتفرم محیا ساخته است.
رده سنی دانشپژوهانی که از این پلتفرم استفاده میکنند ۵ تا ۱۷ سال هستند و دانش پژوهان به دو شکل حضوری و برخط از محتوای آموزشی این پلتفرم استفاده میکنند.
در بررسیهای خبرنگار خبرگزاری آنا مشخص شد فارسیزبانان سراسر ایران و دیگر کشورها از این پلتفرم استفاده میکنند و در حال حاضر بالغ بر ۱۳۲۰۰ نفر در این پلتفرم تحت آموزش هستند. از این میان هزار نفر نیز تحت آموزش حضوری قرار دارند
به گفته مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، دانش پژوهانی از آلمان، انگلستان، ایتالیا، اتریش، کانادا، آمریکا، امارات افغانستان و... از جمله ایرانیان خارج از کشوری هستند که تحت آموزش این پلتفرم قرار دارند.
مدیرعامل این شرکت فناور میگوید: پس از بررسی در روش تدریس و شیوه آموزش کشورهای توسعه یافته و صنعتی، شیوه آموزش معکوس را در روش آموزش این پلتفرم پیادهسازی کردیم. به این معنا که ابتدا موضوعی طرح شده و سپس بچهها به سراغ خلق میروند. سپس برای تمرین و حل مشکلاتشان با مربی تمرین میکنند. در کل در آموزش معکوس ۲ بار فرآیند آموزش شکل میگیرد پس یادگیری بهتر و درستتر انجام میشود.
بنا به گفته میلاد احتیاط مدیرعامل این شرکت تولید کننده صنایع خلاق؛ چند شرکت و نمونه همکار دیگری نیز در کشور در این حوزه فعالیت دارند. اما وجه تمایز آموزشهای این موسسه با رقبا پشتیبانی ۵ لایه و پیشرفتهای است که نهتنها در کشور، بلکه در جهان منحصر به فرد است.
در کریدور خروجی پارک علم و فناوری امیرکبیر به قصد بازگشت به خبرگزاری بودم که سوالی سخت ذهنم را به خود مشغول کرد: کشور ما به دلیل سبک زندگی ایرانی اسلامی مردمانش و در این برهه زمانی که از هر سوی بهویژه در بستر فضای مجازی و شبیخون فرهنگی مورد هجوم دشمنان قرار میگیرد، چنانچه آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور بتواند از فناوری چنین شرکتهایی در بستر آموزشی خود استفاده کند و غنای کیفیت آموزشی را ضمن ایمنسازی آن ارتقا دهد، چه میزان استعدادها متبلور شده و خیال اولیا دانش آموزان آسودهتر خواهد شد…؟
اما دیگر کار این گزارش به آخر رسیده بود که متوجه شدم این مجموعه دانش بنیان دو سال پیش در بین بیش از ۱۵۰ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر، به عنوان شرکت فناور برتر برگزیده شده است. همچنین این واحد فناور تنها دارنده تأییدیه صنایع خلاق با موضوع آموزش فناوریهای نوین از معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری نیز است.
انتهای پیام/