دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1403 - 00:03
بر اساس یک رساله دکتری؛

خدمت پژوهشی رایگان به محققان؛ نرم‌افزار جامع ارزیابی ریسک ایمن‌یار طراحی شد

خدمت پژوهشی رایگان به محققان؛ نرم‌افزار جامع ارزیابی ریسک ایمن‌یار طراحی شد
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد از طراحی نرم‌افزار جامع ارزیابی ریسک ایمن‌یار با هدف ارائه خدمات پژوهشی رایگان به محققان کشور خبر داد.
کد خبر : 935847

ایمان صادق‌خانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار آنا تشریح کرد: با پیشرفت علم و همسو‌شدن جامعه با فناوری، بخش عمده‌ای از مسئولیت‌ها از نیروی انسانی به نرم‌افزار‌ها منتقل شده است. نرم‌افزار جامع ارزیابی ریسک ایمن‌یار به عنوان یک محصول پژوهشی حاصل از رساله دکتری تخصصی خانم نازیلا ادب آوازه با بهره‌گیری از فناوری‌های رایانه‌ای به ارائه مدل‌های پایه ارزیابی ریسک در جامعه علمی و صنعتی می‌پردازد. 

به گفته صادق‌خانی، هدف از تدوین این اثر، ایجاد چشم‌اندازی روشن و کاربردی از ارزیابی ریسک و ارائه ابزار مفیدی برای پژوهشگران است. این نرم‌افزار که تحت نظارت مهرداد نیکبخت، عاطفه امین دوست و سید علی حسن‌زاده تبریزی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف‌آباد در این دانشگاه توسعه داده شده است با پوشش روش‌های متداول ارزیابی ریسک سعی در کمینه کردن بخش بزرگی از خطا‌های ناشی از بی‌اطلاعی، اقدام غیراستاندارد و موازی‌کاری‌های پژوهشی داشته و محقق را در مسیر مشخص و استاندارد هدایت می‌کند.

دریافت گواهی تأیید فنی نرم‌افزار از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

خدمت پژوهشی رایگان به محققان؛ نرم‌افزار جامع ارزیابی ریسک ایمن‌یار طراحی شد

صادق‌خانی بیان کرد که این نرم‌افزار موفق به دریافت گواهی تأیید فنی نرم‌افزار از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گواهینامه ثبت نرم‌افزار رایانه‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف‌آباد عنوان کرد: ارزیابی ریسک در چند دهه گذشته مورد توجه محافل دانشگاهی و صنعتی بوده است. موضوع مهم این است که ریسک‌ها گستره وسیعی دارند که بسته به سطوح بررسی و نقطه هدف ارزیابی و مدیریت ریسک، روش‌های کمی و کیفی گوناگونی توسعه می‌یابد. مدل‌های ارزیابی ریسک برای گستره متفاوتی از کاربرد‌ها طراحی شده است؛ با این وجود دستیابی جامع به ابزار‌های ارزیابی ریسک، بسیار دشوار است. 

وی ادامه داد: در این راستا به منظور ساماندهی نظام آموزشی و پژوهشی «مهندسان صنایع، متخصصان حوزه ایمنی و بهداشت و مسئولان ایمنی» مالکان اثر به طراحی و تولید نرم‌افزار و تدوین کتاب ارزیابی ریسک اقدام کرده‌اند تا اصول و مفاهیم ارزیابی ریسک بطور جامع همراه با معرفی نرم‌افزار تخصصی در دسترس محققان مربوط قرار گیرد و در این اثر سعی کرده‌اند علاوه بر غنای علمی و دانشگاهی بتوانند موجبات کاربردی شدن طرح‌های علمی و پژوهشی در سطح کشور را فراهم آورند.

نوآوری، نگاه متفاوت به پدیده‌ها برای نوآفرینی در مسیر تحقق توسعه علم و صنعت

خدمت پژوهشی رایگان به محققان؛ نرم‌افزار جامع ارزیابی ریسک ایمن‌یار طراحی شد

صادق‌خانی با بیان اینکه نوآوری، نگاه متفاوت به پدیده‌ها برای نوآفرینی در مسیر تحقق توسعه علم و صنعت است،  افزود: به‌کارگیری ایده‌های نوین ناشی از خلاقیت از ضروریات رشد اقتصادی و صنعتی جوامع است. نگاه هوشمندانه به وضعیت موجود، سرآغاز مسیر نوآوری است. حضور ارزنده پژوهشگران و استادان در عرصه‌های علمی و پژوهشی در مسیر توسعه پایدار، آینده‌ای روشن و تابناک برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد.

وی یادآور شد: عرضه این دستاورد‌ها در راستای باور توانایی‌های فردی است که منجر به شکوفایی دانشجویان می‌شود و به کمک راهنمایی‌های علمی و ارزشمند استادان در پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و طرح‌های توسعه‌ای حاصل شده است.

ایجاد چشم‌اندازی روشن و کاربردی از ارزیابی ریسک

خدمت پژوهشی رایگان به محققان؛ نرم‌افزار جامع ارزیابی ریسک ایمن‌یار طراحی شد

 

نازیلا ادب آوازه محقق و طراح این پروژه نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار آنا اظهار کرد: نرم‌افزار جامع ارزیابی ریسک ایمن‌یار، محصول نرم افزاری از گروه مهندسی صنایع و دانشکده مهندسی مواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف‌آباد و دستاورد رساله دکتری این‌جانب به راهنمایی استادان محترم است.

وی ادامه داد: از دستاورد‌های دیگر رساله دکتری این‌جانب می‌توان دو مقاله ISI، تألیف کتاب، ارائه طرح پژوهشی، تدوین یک مقاله علمی پژوهشی ویک مقاله کنفرانسی را ذکر کرد.

به گفته دانش آموخته مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف آباد هدف از تدوین این نرم‌افزار، ایجاد چشم‌اندازی روشن و کاربردی از ارزیابی ریسک و ارائه ابزار مفیدی در راستای تسهیل نظام آموزشی و پژوهشی «مهندسان صنایع، متخصصان حوزه ایمنی و بهداشت و مسئولان ایمنی» بوده است. 

خدمت پژوهشی رایگان به محققان؛ نرم‌افزار جامع ارزیابی ریسک ایمن‌یار طراحی شد

ادب آوازه ادامه داد: نرم‌افزار CSRA با پوشش روش‌های متداول ارزیابی ریسک سعی در کمینه کردن بخش بزرگی از خطا‌های ناشی از بی‌اطلاعی، اقدام غیراستاندارد و موازی‌کاری‌های پژوهشی را اصلاح، و محقق را در مسیر مشخص و استاندارد هدایت می‌کند. نرم‌افزار CSRA با محیط کاربری راحت، مبتنی بر صفحه کلید، قابلیت تجزیه و تحلیل، قابلیت اجرا بدون نصب در هر دو پلتفرم ۳۲ و ۶۴ بیتی، ذخیره یا نگاشت کاربرگ به صورت تصویر بیت‌مپ، پاک کردن کاربرگ، چاپ کاربرگ و بروزرسانی مداوم نرم‌افزار، سعی در تسهیل ارزیابی ریسک برای محققان را خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب