دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1403 - 11:35

دیپلماسی ترجیحی خانم دموکرات؛ هریس و تعامل با ایران

دیپلماسی ترجیحی خانم دموکرات؛ هریس و تعامل با ایران
نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا کمتر از ۳۰ روز مانده به برگزاری این رقابت حساس، به دنبال آن است که با مانور دادن روی موضوع ایران، وزن سبد آرای خود را بالا ببرد.
کد خبر : 935642

به گزارش خبرگزاری آنا، «ایران بزرگ‌ترین دشمن آمریکاست»؛ این جمله را «کامالا هریس» معاون ریاست‌جمهوری و نامزد دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، در مصاحبه‌ای گفت که دوشنبه هفته گذشته با «سی‌بی‌اس» داشت.

توجیهش هم برای این دشمنی آن بود که ایران همین اواخر، اسرائیل را با ۲۰۰ موشک بالستیک هدف گرفته است- تأکیدی بر اینکه منافع واشنگتن با منافع تل‌آویو گره خورده و جدایی‌ناپذیر است.

اما نامزد دموکرات رقابت ریاست‌جمهوری آمریکا، دیروز جمعه در آخرین تلاش‌ها برای بازارگرمی در جمع حامیان یهود که امیدوار است با رأی آنها وزن سبد انتخاباتی‌اش را بالا ببرد، از «دیپلماسی» به‌عنوان مسیر «ترجیحی» در برخورد با این دشمن منطقه‌ای (ایران) نام برد و بعد بلافاصله به جمله معروف «اما همه گزینه‌ها روی میز است»؛ بازگشت.

اهمیت این جمله در این است که نخستین کاربرد آن به دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» برمی‌گردد که هم‌زمان با پی‌ریزی طرح رفع تحریم‌ها به ازای توافق هسته‌ای با ایران، انگشت خود را به نشانه اخطار تکان می‌داد.

این بار هم پای همان ادعای همیشگی در میان است: اینکه هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده نخواهد شد.

این در حالی است که به گفته «فاطمه مهاجرانی» سخنگوی دولت چهاردهم، موضع جمهوری اسلامی در خصوص ساخت بمب هسته‌ای ثابت است و مطابق نظر مقام معظم رهبری، این اقدام ازنظر شرعی حرام است.

با این اوصاف، با عنایت به راهبرد صلح‌طلبانه و دینی جمهوری اسلامی ایران که ساخت و توسعه سلاح‌های کشتارجمعی را از اساس نفی می‌کند، اوضاع به روال سابق خواهد بود و تنها در صورتی شاهد تغییر دکترین هسته‌ای هستیم که تحولات خاصی در منطقه رخ دهد که امنیت ملی ایران را با خطر مواجه کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب