دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1403 - 17:11
انتصابی تضمین‌شده در حزب دموکرات؛

آیا جایگزینی هریس دموکراتیک بود؟!

آیا جایگزینی هریس دموکراتیک بود؟!
برگزاری کنگره حزب دموکرات جهت انتصاب هریس، عملاً یک جلسه صوری و نمایشی بود؛ چراکه سران و چهره‌های شاخص حزب دموکرات از مدت‌ها قبل در انتظار کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی و جایگزینی هریس بودند.
کد خبر : 927005

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، «کامالا هریس» به‌عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا انتخاب شد. انتخاب هریس درست زمانی صورت گرفت که حدود سه ماه تا برگزاری انتخابات زمان باقی است و سوپردلیگیت‌ها (نمایندگان ویژه حزب دموکرات) کمترین تردیدی در این روند از خود بروز ندادند. به عبارت بهتر، سران و چهره‌های شاخص حزب دموکرات از مدت‌ها قبل در انتظار کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی و جایگزینی هریس بودند. بنابراین، برای هریس محرز بود که پس از خروج بایدن از صحنه رقابت انتخاباتی، دیگر کمترین مانعی در مسیر احراز نامزدی نهایی حزب دموکرات وجود ندارد.

برخی سران حزب دموکرات معتقد بودند هریس باید از سال ۲۰۲۲ (پس از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره) جانشین بایدن در کاخ سفید شود؛ اما این اتفاق درست در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ رخ داده است. در این میان، برگزاری کنگره حزب دموکرات جهت انتصاب هریس، عملاً یک جلسه صوری و نمایشی بود. کامالا هریس در رأی‌گیری مجازی نمایندگان حزب دموکرات که پیش از برگزاری مجمع ملی این حزب انجام شد، آرای اکثریت را به دست آورد. حزب دموکرات آمریکا اعلام کرد در رأی‌گیری داخلی این حزب، کامالا هریس موفق شد ۹۹ درصد آرای حدود ۴۵۰۰ رأی هیئت‌های نمایندگی را کسب کند.

نامزدی هریس اکنون باید به‌طور رسمی به تأیید کمیته رهبری این حزب برسد. مجمع ملی حزب دموکرات از روز ۱۹ تا ۲۲ اوت در شهر شیکاگو برگزار می‌شود. انتخاب نامزد حزب قرار بود در جریان برگزاری این مجمع صورت بگیرد، اما به دلیل قوانین برخی ایالت‌ها در رابطه با چاپ برگه‌های رأی، حزب دموکرات تصمیم گرفت تا فرایند نامزدی را زودتر از موعد و از طریق مجازی برگزار کند. این به معنای یک کارانجام شده و تصمیمی قطعی است که صرفاً در مجمع ملی حزب دموکرات، تأیید خواهد شد.

نام کامالا هریس ۵۹ ساله پس از کناره‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از رقابت‌های انتخاباتی، به‌سرعت به‌عنوان جایگزین احتمالی او مطرح شد. چنانچه هریس در انتخابات ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه را شکست دهد، به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن در تاریخ آمریکا وارد کاخ سفید خواهد شد.

هریس پس از کناره‌گیری بایدن، شدیداً بر روی ایالات خاکستری متمرکز شده است. ایالت‌های چرخشی اهمیت زیادی در انتخابات آمریکا دارند و رأی هرکدام از آنها می‌تواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد. در این ایالت‌ها، هیچ‌کدام از دو حزب اصلی و نامزد‌های آن از پشتیبانی قاطعی برخوردار نیستند و بسته به شرایط روز، رأی‌دهندگان به نفع یکی از احزاب آرای خود را در صندوق می‌اندازند. یکی از این ایالات پنسیلوانیا است و هریس تور انتخاباتی خود در ایالات چرخشی را از فیلادلفیا، مهم‌ترین شهر این ایالت آغاز کرده است. پنسیلوانیا دارای ۲۰ رأی الکترال است و معمولاً الگوی رأی‌دهی آن، بر روی دو ایالت هم‌جوار یعنی ویسکانسین و میشیگان نیز تأثیرگذار خواهد بود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته