دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

خودروسازان دانش‌بنیان هستند/هوشمندسازی خودرو‌های داخلی برای سازگاری با سوخت کم کیفیت

خودروسازان دانش‌بنیان هستند هوشمندسازی خودرو‌های داخلی برای سازگاری با سوخت کم کیفیت
استاد دانشکده مهندسی خودرو در خصوص چرایی عدم استفاده از تکنولوژی روز برای کاهش مصرف بنزین گفت: تمامی مشکلات مربوط به تکنولوژی موتور خودرو‌ها نیست. خودرو‌های داخلی در برخورد با سوخت کم کیفیت هوشمند هستند. همچنین صنعت خودروسازی در واقع صنعتی دانش‌بنیانی است و عملا می‌توان گفت که هیچ فعالیتی در صنعت خودروسازی بجز با تکیه بر دانش قابل انجام نیست.
کد خبر : 934878

امیرحسین کاکایی استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو خبرنگاراقتصادی آنا گفت: توسعه در کشور باید متوازن باشد؛ در غیر صورت تنش ایجاد شده و هزینه‌ها افزایش می‌یابد. در حال حاضر گفته می‌شود که بیش از ۳۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود و این موضوع نیز یک معضل اقتصادی است و نمی‌توان با اسلحه بر آن غلبه کرد. چون وقتی که اختلاف قیمت سوخت با همسایگان خیلی زیاد است، قاچاق حتی به قیمت جان افراد نیز صرفه دارد.

وی ادامه داد: اما در کمال تعجب در همین زمان توسعه فناوری و تکنولوژی خودروسازی صرفه اقتصادی ندارد. شایان ذکر است طی الی ۵ سال گذشته، یعنی در اوج تحریم‌ها که حتی چینی‌ها نیز حاضر به همکاری نبودند، موتور خودرو‌های ما به واسطه همت متخصصان داخلی و شرکت‌های فناور بومی از استاندارد یورو ۴ به استاندارد یورو ۵ ارتقا یافت. لازم به ذکر است که استاندارد‌های یورو ۶ و ۷ بیشتر بر آلایندگی اکسید ازت نظارت دارند که در ایران این نوع آلودگی مطرح نبوده و ما در حوزه آلودگی‌های مورد نظر خود بالاترین سطح استاندارد را داریم.

روغن موتور، تایر و سوخت غیر استاندارد اولین متهمان ناکارآمدی فناوری خودرو

خودروسازان دانش بنیان

این استاد دانشگاه تصریح کرد: خودرو‌های ایرانی در حوزه موتور بسیار پیشرفته هستند، اما پاسخ به این سوال که چرا اثر این فناوری را در عمل مشاهده نمیکنیم را باید در تحقیقات جستجو کرد. بنده استاد و مدرس تکنولوژی موتور خودور هستم و حداقل ۲۰ سال است که در این زمینه تدریس می‌کنم و با تکیه به تجربیات و تحقیقاتی که خودم و دانشجویانم به صورت تئوری و عملیاتی در این زمینه داشته ایم نکاتی را برای تشریح این موضوع مطرح می‌کنم. اولین نکته آن که استاندارد موتور هر خودرویی بر اساس تایر، روغن موتور و سوخت نرمال طراحی شده است.

وی ادامه داد: خودروی مورد نظر ما برای بررسی اگر با استانداردی طراحی شده باشد که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۵ لیتر سوخت مصرف کند در شرایطی که محدودیت‌ها موجب استفاده از تایر با استاندارد پایین‌تر شود و یا کیفیت سوخت و روغن موتور متفاوت با شرایط نرمال طراحی باشد عملکرد متفاوتی را به نمایش خواهد گذاشت. همین غیر استاندارد بودن تایر‌ها حداقل ۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت را افزایش خواهد داد.

کیفیت پایین بنزین و تولید خودروی سازگار

کاکایی تاکید کرد: در حال حاضر بنزین سوپر در هیچ جایی از کشور به راحتی در دسترس نیست و بنزین معمولی نیز استاندارد مورد نیاز برای کارکرد صحیح موتور را ندارد. در تمامی خودرو‌های تولید سال ۱۳۹۰ به بعد عدد اکتان مورد نیاز برای کارکرد صحیح موتور بنزین اکتان ۹۳ به بالا نیاز است. اما مهم‌ترین نکته اینجاست که بر اساس آزمایشات انجام شده کیفیت پایین بنزین موجب افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف خودرو شده است.

وی ادامه داد: زمانی که حرف از توسعه نامتعادل می‌شود اشاره به همین موارد است؛ یعنی به خودروسازی که زورمان می‌رسید فشار آوردیم و استاندارد خود را افزایش داد، اما نتوانستیم تایر و روغن. وزارت نفت نیز به درستی عنوان می‌کند که توانایی افزایش کیفیت بنزین را داریم و از لحاظ دانش فنی هیچ محدودیتی در این زمینه نیست، اما برای ارتقا پالایشگاه‌ها به هزاران میلیارد تومان سرمایه نیاز است. این گونه می‌شود که برای جبران بی کیفیتی بنزین تولیدی در اثر کسری تولید و فشار شدیدی که به پاایشگاه‌ها وارد می‌شود، مقدار کمی بنزین سوپر که تولید می‌شود نیز با این تولیدات ترکیب می‌شود تا به اکتان حداقلی ۸۶ یا ۸۵ برسیم و عملا بنزین سوپری وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو
ارسال نظر
قالیشویی ادیب