دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اختر: بهترین چاره نکونام استعفا بود/ با بختیاری‌زاده وضعیت استقلال از این بدتر نمی‌شود

اختر: بهترین چاره نکونام استعفا بود  با بختیاری‌زاده وضعیت استقلال از این بدتر نمی‌شود
بازیکن سابق استقلال گفت: نکونام که قابل احترام برای جامعه فوتبالی بود به جایی رساندند که بهترین چاره را استعفا دید.
کد خبر : 934437

ادموند اختر در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره اینکه استقلال در ابتدای فصل با وجود اینکه مشکل مالی فصول گذشته را نداشت با مشکلات جدی مواجه شده تا جایی که سرمربی این تیم تغییر کرد، گفت: مگر پول ضامن موفقیت است. استارت مشکلات استقلال از ابتدای فصل گذشته رخ داد که جواد نکونام با علی خطیر زاویه پیدا کرد و دچار مشکل شد. هیچ جای دنیا سرمربی علیه مدیرعامل صحبت نمی‌کند حتی از او تعریف هم نمی‌کند، چون لزومی ندارد چنین کاری انجام شود و اصلاً در فوتبال حرفه‌ای چنین کاری مرسوم نیست.

بازیکنان بوسنیایی استارت اختلاف نکونام و مدیریت شدند

وی ادامه داد: زرنگی و کاربلدی خطیر آنجایی بود که هیچ جایی جوابی به نکونام نداد و گذاشت او هر کاری دلش می‌خواهد بکند. تا هفته‌های پایانی هم استقلال صدرنشین بود ولی در بازی با نساجی بالاخره پای تیم لغزید، دو بازی آخ را هم برد ولی پرسپولیس امتیاز نداد و جام از دست رفت. چند هفته قبل از توقف در خانه نساجی، علی خطیر را برکنار کردند و با خودزنی عاملی شدند تا استقلال نتواند به قهرمانی برسد. این فصل هم مدیریت تردید داشت که نکونام را نگه دارد یا اینکه سرمربی دیگری انتخاب کند. برای همین دو بازیکن بوسنیایی گرفت که استارت اختلاف نکونام و مدیریت شد. در نقل و انتقالات بازیکنان تا آنجایی که می‌شد باشگاه بازیکنان را مطابق میل سرمربی جذب نکرد ولی اصرار برای کنار گذاشتن دو بازیکن بوسنیایی تمرکز را از تیم گرفت به خصوص هافبکی که باشگاه قراردادش را ثبت کرده بود و اصرار داشت نکونام از آن استفاده کند.

بهترین مربی خارجی می‌گوید تیم را من نبستم 

بازیکن سابق استقلال افزود: از آن طرف قرارداد‌هایی با بازیکنان بسته شد که مبالغ بالایی داشت و بازیکنان هم تا زمانی که پیامک واریز پول نیامد قرارداد خود را امضا نکردند. همان طور که در زمان ما پول گرفتیم و بازی کردیم، بازیکنان فعلی هم پول می‌گیرند و بازی می‌کنند؛ بنابراین هیچ بازیکنی منتی سر استقلال نگذارد و کسی ادعای با تعصب بودن نکند. مربیان تیم هم به همین شکل، پول گرفتند و کار کردند. شرایط استقلال از این بدتر نمی‌شود و حالا که سهراب بختیازی‌زاده سرمربی شده، بهتر است به او فرصت بدهند. از اولین بازی که نتیجه نگرفت اعتراض شروع شد وضعیت مثل گذشته می‌شود. گزینه داخلی برای استقلال وجود ندارد که بتواند فشار هواداران را تحمل کند. بهترین مربی خارجی هم بیاید می‌گوید تیم را من نبستم. زمان می‌برد تا تیم را آماده کنم؛ بنابراین اگر بختیاری زاده بماند و مدیریت باشگاه از او حمایت کند، شرایط از این بدتر نمی‌شود.

میلیاردر کلمه دهان پرکنی است 

وی یادآور شد: مربی خوب خارجی الان تیم دارد، بنابراین با زد و بند سرمربی می‌آورند و طبیعتاً در همان ابتدای ورودش هم فقط نقاط مثبت او را می‌گویند. مربی خوبی که تیم دارد برای چه به ایران بیاید؟ از آن طرف سرمربی خارجی که آخرین قراردادش ۴۰۰ هزار دلار بوده تا به ایران برسد حداقل مبلغ قراردادش یک میلیون دلار می‌شود. مدیریت استقلال نقشه آن را کشیده چه کسی را سرمربی بعدی کند.  ضمن اینکه دهه ۷۰ که قرارداد‌های ۳۰ میلیون تومانی بسته می‌شد نسبت به قرارداد ۲۰ یا ۳۰ میلیاردی الان، باارزش‌تر بود، چون پول ارزش بیشتری داشت. آن زمان با ۳۰ میلیون می‌شد دو خانه در بالاشهر تهران خرید الان با ۳۰ میلیارد یک خانه در مرکز شهر می‌توان خرید. میلیاردر کلمه دهان پرکنی است ولی میلیونر دهه ۷۰ از میلیاردر امروز ثروتمندتر بود و در نتیجه بذل و بخشش و گذشت بیشتری هم در جامعه بود. ضمن اینکه بازیکنانی که میلیاردی قرارداد می‌بندند ارتباطات زیادی هم دارند و باید همه را راضی نگه دارند تا فصل بعد هم قرارداد ببندند.

کاکوتا کیفیت داشت در انگلیس بازی می‌کرد

اختر خاطرنشان کرد: کاکوتا، چون زمانی در چلسی بازی می‌کرد باید قراردادی یک میلیون دلاری ببندد؟ اگر همان کیفیت را داشت که چلسی هم نبود در نهایت برای یکی از تیم‌های دیگر لیگ برتر انگلیس بازی می‌کرد. چه نیازی داشت بیاید در استقلال بازی کند؟ تا دلتان بخواهد در فوتبال ایران بازیکنانی داریم که، چون چند سال قبل در یک تیم خوب و مطرح خارجی بودند جذب شدند ولی اگر کیفیت بالایی داشتند که ایران نمی‌آمدند. استثنا‌هایی مثل یامگا، اورونوف و گولسیانی هم ایجنت‌های خوبی نداشتند. رامین رضاییان بسیار بازیکن با کیفیتی است ولی دفاع راست ۲۵ ساله تیم ملی را به سپاهان دادند تا ملی‌پوش ۳۴ جذب شود. شاید سال آینده رضاییان کیفیت امسال را نداشته باشد.

بهترین چاره نکونام استعفا بود

وی تصریح کرد: مقصر ناکامی‌های استقلال نکونام نیست. او بخشی از علت ناکامی است. اگر باشگاه کمیته فنی فوتبالی داشت بابت عملکرد فنی تیم با نکونام جلسه می‌گذاشت و اشتباهات تیمش را متذکر می‌شد. نکونام که سال‌ها در تیم ملی و لالیگا بازی کرد و کاپیتان تیم ملی بود، گزینه خوبی برای سرمربیگری استقلال بود ولی، چون اصول کار رعایت نمی‌شود این مربی هم به بن‌بست می‌خورد. او که قابل احترام برای جامعه فوتبالی بود به جایی رساندند که بهترین چاره را استعفا دید. با سهراب بختیاری‌زاده هم بهتر از این برخورد نمی‌شود. مدیریت آن کاری را می‌کند که در جلسات هیئت مدیره تصمیم گرفته می‌شود. نمونه کوچک‌تر مدیریت در استقلال را در آرارات دیدیم. تیمی که روزگاری به استقلال بازیکنان خوبی می‌داد دیگر تیم‌داری نمی‌کند. می‌گویند مشکل مالی ولی مسئله این است که آرارات همه چیز دارد و تیم نمی‌دهد، جاهای زیادی هستند که خیلی چیز‌ها ندارند ولی تیم می‌دهند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب