دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

لطفی: نکونام اگر تحت فشار قرار نمی‌گرفت استعفا نمی‌داد/ ضعف مدیریت استقلال عملکرد خودسرانه است

لطفی: نکونام اگر تحت فشار قرار نمی‌گرفت استعفا نمی‌داد  ضعف مدیریت استقلال عملکرد خودسرانه است
بازیکن سابق استقلال گفت: بختیاری‌زاده شناخت کافی را از فوتبال ایران دارد، دانش فنی قابل قبولی دارد، با فضای استقلال آشناست و می‌داند که این تیم در چه جایگاهی است.
کد خبر : 934405

سعید لطفی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره تغییراتی که در کادرفنی استقلال رخ داد و سهراب بختیاری زاده جایگزین جواد نکونام شد، اظهار کرد: قبل از انتخاب جواد نکونام گفتیم که کمیته فنی تشکیل شود و بر اساس شاخصه‌های روز فوتبال برای استقلال سرمربی انتخاب کنند. به شخصه موافق انتخاب نکونام نبودم. متأسفانه انتخاب اشتباهاتی صورت گرفت. اشتباه بزرگ‌تر این بود که نکونام را در شرایطی دیدیم که ناچار به استعفا شدند و با این استعفا موافقت شد. اگر اعتقاد فنی به نکونام نبود به چه دلیل برای سال دوم با سرمربیگری او موافقت کردید و با اولین شکست به سراغ گزینه‌های دیگری رفتید تا عملاً تیم او را در شرایطی قرار دادید که نتیجه نگرفت، چون روحیه و تمرکز نداشت.

آنهایی که کارنامه داشتند در استقلال چه کردند؟

وی ادامه داد: عدم ثابت مدیریتی است که باعث می‌شود تا تیم بدون تمرکز بازی کند. تصمیم‌های اشتباه مدیریتی به استقلال لطمه زده، حالا که سهراب بختیاری‌زاده را به عنوان سرمربی موقت انتخاب کردند باید به او زمان کافی بدهند، چون او می‌تواند نتایج خوبی با تیم بگیرد. او توانایی آن را دارد تا بخش عمده‌ای از مشکلات را حل کند، چون کاریزمای لازم را برای سرمربیگری در استقلال را دارد و از دانش فنی خوبی هم برخوردار است. با شناختی که از بختیاری‌زاده دارم و عقبه بسیار خوبی دارد، بنابراین می‌تواند در استقلال موفق باشد. آنهایی که کارنامه داشتند چه نتایجی در استقلال گرفتند. آنهایی که نام و آوازه‌ای داشتند خروجی عملکردشان عیان است. بختیاری‌زاده بهتر از سرمربی خارجی است، چون بهترین خارجی هم شناختی از لیگ ایران ندارد و استقلال به اندازه کافی امتیاز از دست داده است، فرصت آن نیست تا باز هم امتیاز از دست بدهد و آن وقت فرصتی برای جبران فاصله ایجاد شده باقی نمی‌ماند. 

بختیاری‌زاده  با فضای استقلال آشناست

بازیکن سابق استقلال خاطرنشان کرد: سرمربی خارجی ایده‌ها و تفکرات خود را به تیم انتقال خواهد داد و از لیگ ایران شناخت پیدا می‌کند ولی زمان می‌برد و امتیازاتی که از دست می‌رود قابل جبران نیست. استقلال سرمربی خارجی را باید دو ماه مانده به شروع لیگ برتر بیاورد تا بتواند به طور کامل با شرایط تیم آشنا شود و به شناخت لازم از فضای تیم برسد. سرمربی خارجی که فرصت پیدا نکند تا با سلیقه خودش تیمش را ببندد چه کمکی می‌تواند به تیم کند. بختیاری‌زاده شناخت کافی را از فوتبال ایران دارد، دانش فنی قابل قبولی دارد، با فضای استقلال آشناست و می‌داند که این تیم در چه جایگاهی است. پس با آگاهی دقیقی که از فوتبال ایران دارد و تسلطی که بر کارش دارد، می‌تواند با تیم به نتایجی بهتر از سرمربی خارجی برسد. او این موضوع را از بازی با هوادار نشان خواهد داد. 

نکونام اگر تحت فشار قرار نمی‌گرفت استعفا نمی‌داد

لطفی درباره اینکه دلایل عدم موفقیت نکونام در این فصل چه بود، تصریح کرد: نکونام در رعایت اصول دفاعی، استفاده از ضربات ایستگاهی جزء مربیان خوب فوتبال ماست. متأسفانه در فاز تهاجمی فاقد پلن و برنامه است و نمی‌تواند استراتژی‌های خوبی را برای حمله روی دروازه رقبا ارائه کند. برای خودش هم اشتباه بود به استقلال آمد و تیم از بودن این سرمربی متضرر شد. تیمی که هوادارانش به تماشای فوتبال تهاجمی عادت دارند، با کسب نتیجه راضی نمی‌شوند، چون دوست ندارند تیم‌شان دفاع کند و با یک گل برنده شود. نکونام اگر تحت فشار قرار نمی‌گرفت استعفا نمی‌داد. حداقل تا نیم فصل به او وقت می‌دادند تا روی استراتژی‌های تهاجمی کار کند و این بخش از مربیگری را هم مرور کند. اگر موفق نمی‌شد نیم فصل با او خداحافظی می‌کردند. با اولین شکست، مذاکره با گزینه‌های جایگزینی را آغاز کردید و عملاً انتخاب خودتان را زیر سوال بردی. تمرکز از تیم گرفته شد و نکونام هم بالاجبار استعفا کرد.

ضعف مدیریت عملکرد خودسرانه است

وی در مورد اینکه بسیاری از پیشکسوتان استقلال علاج کار را در تشکیل کمیته فنی دیده‌اند، اما مدیری باشگاه چنین اعتقادی ندارد، عنوان کرد: مدیریت نمی‌خواهد کسی را وارد بازی خود کند. وقتی کمیته فنی بیاید در تصمیم‌ها نظر می‌دهد ولی بدون کمیته عملاً آزمون و خطا صورت می‌گیرد و پاسخگویی هم نخواهد بود. ضعف مدیریت عملکرد خودسرانه است که خود را علامه دهر می‌داند و از هفته سوم به بعد به دنبال انتخاب سرمربی جدید است. نمی‌دانم چرا نمی‌خواهند افراد صاحب فن را وارد کار کنند. تمام مدیران ما افرادی که بله قربان گو نباشند نمی‌خواهند. هر کسی مقابل آنها بایستد و هر دستور موجه یا غیر موجهی را اجابت نکند، خیلی راحت کنار می‌گذارند. برای همین هم بسیاری از اهل فن خارج از گود هستند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب