دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1403 - 11:57
رنجبران مطرح کرد؛

سامانه «ست»؛ ظرفیتی بزرگ برای صنعت/ کشور نیازمند بیمارستان صنعتی است

سامانه «ست»؛ ظرفیتی بزرگ برای صنعت  کشور نیازمند بیمارستان صنعتی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سامانه «ست»؛ ظرفیت بزرگی برای صنعت است، گفت: در کشور نیازمند بیمارستان صنعتی هستیم.
کد خبر : 933930

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و انجمن قطعه‌سازان استان آذربایجان‌شرقی با هم‌اندیشی استادان، صاحبان صنایع و حضور آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی، یونس اکبرپور پایدار رئیس کمیته خودروی کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران و بهراد فرشاد رئیس انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه‌های صنعتی و خودرویی آذربایجان‌شرقی در سالن شمس واحد تبریز برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بزرگ دفاع مقدس و جنگ تحمیلی گفت: امنیت و آسایش ایران امروز مرهون خون‌های شهدای گرانقدر است.

رنجبران افزود: امروز روز مبارکی برای دانشگاه ماست و حضور صاحبان صنعت استان آذربایجان‌شرقی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز فرصت مغتنمی است تا موضوعاتی درباره صنایع مربوط به رشته‌های موجود دانشگاه مطرح و همراهی و همکاری مؤثر ایجاد شود.

وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با یک‌هزار و ۵۰۰ عضو هیئت علمی که ۵۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی حوزه‌های صنعتی هستند، بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ استاد مدعو، ۲ هزار کارمند، ۶۵ هزار دانشجو، ۳۵ واحد و مرکز با گستره جغرافیایی که تمامی استان آذربایجان‌شرقی را پوشش می‌دهد، سرا‌های نوآوری، مراکز رشد، زیرمجموعه‌های حوزه پژوهش و فناوری، آزمایشگاه‌ها وکارگاه‌های پیشرفته یک ظرفیت خوب دانشگاهی در این استان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت دانشجویی این دانشگاه که به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه علمی و پژوهشی استان محسوب می‌شود، رویکرد آن از مباحث صرفاً آموزش و پژوهش‌های مبتنی بر حوزه آموزش یعنی مباحث پایان‌نامه و تحصیلات تکمیلی به سمت یک دانشگاه حل مسئله تغییر کرده است.

رنجبران توضیح داد: زمانی که از تغییر یا تحول صحبت می‌کنیم باید ابزار آن تغییر هم مهیا باشد، ما در حوزه آموزش امسال یک تغییر و تحول جدی داریم، پروژه بزرگی را رونمایی کردیم و درباره آن صحبت کوتاهی خواهیم کرد، در حوزه تحول آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یک برنامه کلان ملی از تبریز آغاز شده و توسعه پیدا می‌کند و به تمام کشور تعمیم می‌یابد.

آموزش پزشکی یک نظام موفق در کشور است

وی یادآور شد: ما یک نظام آموزش موفق در کشور داریم و آن نظام آموزش پزشکی است، در آموزش پزشکی زمانی که می‌خواهند مجوز تأسیس رشته‌ای را در دانشگاه بدهند دو الزام اصلی را لحاظ می‌کنند؛ الزام نخست دانشگاه است؛ یعنی هیئت علمی یعنی زیرساخت‌های آزمایشگاه کارگاه زیرساخت و الزام دوم عرصه فعالیت، یعنی بیمارستان دانشجوی پزشکی.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز افزود: دانشجویان پزشکی ۳۰۰ واحد درسی یعنی بیش از ۵۰ درصد را در بیمارستان می‌گذرانند و از چهار مرحله آموزش فقط یک مرحله در دانشگاه و سه مرحله را در بیمارستان هستند، بنابراین زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند یک پزشک مبتدی، اما دارای مهارت‌های اولیه هستند و یک پزشک مبتدی برای ورود به جامعه درمانی هستند و این مکانیزم یک مکانیزم صحیح آموزشی است.

رنجبران اضافه کرد: در رشته‌های دیگر این روند را نداریم، بلکه فقط دانشگاه داریم و زمانی که فارغ‌التحصیل شدند، به مهندسی تبدیل می‌شوند که مهارت‌های اولیه ورود به صنعت در جامعه را ندارد؛ اما در کشور‌های توسعه یافته، چون ساختار ارتباط صنعت و دانشگاه یک ساختار مدون و نظام‌یافته است ارتباط بین آنها خیلی سریع شکل می‌گیرد و آموزش‌ها را باهم هماهنگ می‌کنند که این ضعف به حداقل برسد.

وی تأکید کرد: در کشور ما ارتباط بین دانشگاه و صنعت ارتباط خوبی ندارد و نظام مشخصی برای پوشش این ضعف نداریم، چیزی که دانشگاه آزاد اسلامی برای آن برنامه جدی داشته و با الگوگیری از نظام آموزش پزشکی برای رشته‌های در اولویت اول فنی و مهندسی و رشته‌های مرتبط با آن مانند حسابداری و مدیریت صنعتی باید برای آن یک عرصه و بیمارستان صنعتی تعریف شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز در ادامه توضیح داد: از سویی باید آموزش‌ها توسط دانشگاه انجام شود، اما در این زمینه زیرساخت صنعتی نداریم و راهکار آن ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه است.

رنجبران گفت: امروز کسب و کار دگرگون شده، بنابراین باید نگاه را عوض کرد؛ عرصه کسب و کار متحول شده و امروز پلتفرم‌ها جایگزین کسب و کار‌های قدیمی شده‌اند و پلتفرم‌هایی مانند اسنپ، تپسی و ماکسیم تاکسی تلفنی‌ها را کاملاً حذف کرده‌اند، امروز مدیریت تاکسیرانی با اسنپ و تپسی است، بدون اینکه حتی یک تاکسی داشته باشند، دیجی کالا و آمازون یک فروشگاه ندارند، اما مدیریت خرید و فروش را برعهده گرفته‌اند.

وی افزود: دو عامل برای این روند تأثیر گذاشتند؛ نخست فناوری و دوم شبکه. اگر به فکر تغییرات نباشیم خیلی زود از عرصه حذف می‌شویم، بنابراین برای تحول آموزشی نیاز به همراهی و همکاری داریم، سال گذشته تصمیم گرفتیم در سرفصل‌های درسی بازنگری کنیم و پنج رشته انتخاب و دو جلسه در صنعت برگزار کردیم و دانشجویان استقبال خیلی زیادی کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز گفت: ۱۷ اسفندماه سال گذشته از سامانه‌ای به نام «ست» رونمایی کردیم؛ همین پلتفرم در سامانه «ست» که از سامانه تولید تضمین و تأمین است و کار «ست» کسب و کار صنعتی است و یک سری سفارش‌دهنده و یک سری هم تأمین‌کننده‌ هستند و مقرر شده آنجا همدیگر را پیدا کنند و تجارتی شکل بگیرد و این خیلی تأثیرگذار است.

رنجبران به تفاوت این سامانه با هزاران سامانه‌ای که الان در این حوزه کار می‌کنند اشاره کرد و گفت: یک شبکه مهندسی قوی شکل داده‌ایم و در تمام کشور شبکه مهندسی داریم؛ اگر درست سفارش گذاری کنند، بلافاصله تیم می‌رود و با مشخصاتی که مورد انتظار است بازرسی و ارزیابی و کار ممیزی انجام می‌شود و حوزه‌های مختلف کارشناسی‌اش را انجام می‌دهند. اگر صنعت اعتماد کند از این ظرفیت بزرگ بهره‌مند می‌شویم و برای تربیت افراد متخصص، توانمندی‌های دانشگاه را در هر حوزه‌ای به طور کامل در اختیار صنعت قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب