دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1403 - 00:01
در گفت‌و‌گوی تفصیلی با آنا تشریح شد؛

سیر تا پیاز «تولید بدون کارخانه» دانشگاه آزاد؛ از ایده تا اجرا

سیر تا پیاز «تولید بدون کارخانه» دانشگاه آزاد؛ از ایده تا اجرا
رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی با تشریح ایده «تولید، تضمین، تأمین» با نام مخفف «ست» برای نخستین‌بار در کشور، جزئیاتی از روند اجرایی ایده را تشریح کرد و گفت: در مدت زمان کوتاه بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ تأمین‌کننده، ۲۰۰ سفارش‌دهنده بزرگ با ۴۰ سفارش وارد سامانه «ست» شده‌اند.
کد خبر : 910601

آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره اینکه دکتر طهرانچی در پیام سال نو، راه‌اندازی بستر‌های جدیدی مانند سکوی تولید، تضمین، تأمین و سکوی توزیع و لجستیک و سکو‌هایی در حوزه صنایع خلّاق و عرصه‌های تربیتی را مطرح کردند، دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی تا چه اندازه برای این بسترسازی و راه‌اندازی سکو‌ها ظرفیت دارد؟ اظهار کرد: ۱۷ اسفند سال گذشته با حضور دکتر طهرانچی از سامانه تولید، تضمین و تأمین در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رونمایی شد.

وی اضافه کرد: این سامانه با مخفف «ست» شناخته می‌شود که از «تولید»، «تضمین» و «تأمین» ریشه می‌گیرد که فعالیت این سامانه از ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد و ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ (یک سال بعد) به بهره‌برداری رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی درباره اینکه هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه «ست» چه بود؟ چنین پاسخ داد: این سامانه یکی از سامانه‌های تحولی دانشگاه آزاد اسلامی است و دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست تحول آموزشی در رشته‌های غیرپزشکی (به‌خصوص رشته‌های مهندسی) است و دوم ایجاد یک تحول در کسب و کار و حوزه تولید کشور بوده که مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار دارد.

دانشکده ساخت، تولید و فناوری‌های صنعتی با همراهی سامانه «ست» مدیریت تحول آموزشی در دانشکده فنی و مهندسی را برعهده خواهد گرفت

رنجبران با اشاره به نامگذاری ۱۴۰۳ به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار آنا درباره رویکرد تحول آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با سامانه «ست» بیان کرد: این دانشگاه درصدد است با الگوگیری از نظام موفق آموزش پزشکی در کشور تحول بزرگ و جدی در آموزش رشته‌های غیرپزشکی (فنی و مهندسی و رشته‌های مرتبط با آن) ایجاد کند.

وی تشریح کرد: روال در رشته‌های پزشکی اینکه برای صدور مجوز راه‌اندازی یک رشته ابتدا باید دانشگاه دارای اعضای هیئت علمی، امکانات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و زیرساخت‌های مناسب ازجمله آزمایشگاه، کارگاه، باشد و در کنار آن از یک بیمارستان مجهز بهره ببرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی تبیین کرد: با راه‌اندازی بیمارستان دانشجویان پزشکی بخشی از تحصیل خود را در بیمارستان خواهند گذراند؛ یعنی از ۲۹۷ واحدی که یک دانشجوی پزشکی باید بگذراند، حدود ۴۰ درصد تحصیل خود را تحت عنوان دروس کارآموزی و کارورزی (انترنی) سپری کند.

رنجبران متذکر شد: دراینصورت وقتی دانشجوی پزشکی فارغ‌التحصیل شد هم در دانشگاه تحصیل کرده و هم در یک عرصه واقعی پزشکی بیمار مشاهده و روند درمان را طی کرده، بنابراین یک فرد ماهر و کارآماده برای خدمت به جامعه خواهیم داشت.

کارآموزی کم‌اثر دانشجویان در رشته‌های فنی و مهندسی

وی با مقایسه رشته‌های پزشکی و فنی و مهندسی افزود: برعکس رشته‌های پزشکی در رشته‌های مهندسی این روال طی نمی‌شود به‌طوری‌که در رشته‌های فنی و مهندسی صرفاً دارای یک دانشگاه هستیم که دروس تئوری و عملی را به دانشجویان آموزش می‌دهد و یک درس دو یا سه واحدی در حوزه صنعت با عنوان کارآموزی در دانشگاه‌ها داریم که بسیار کم‌اثر و غیرمؤثر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: این دانشگاه تصمیم گرفته در کنار واحد‌های دانشگاهی یک عرصه صنعتی ایجاد کند، یعنی با الگوگیری از رشته‌های پزشکی یک بیمارستان صنعتی به‌وجود بیاورد؛ البته دستیابی به این هدف بزرگ پرهزینه و زمانبر است و عملاً ممکن نیست.

رنجبران توضیح داد: طرحی که دکتر طهرانچی براساس ایده خلّاق پیشنهاد کرد اینکه از پلتفرم‌ها در این زمینه کمک گرفته شود و ایجاد بستر‌های نوین اشاره به همین موضوع دارد.

وی تأکید کرد: در پلتفرم‌ها فضای تعاملی دیجیتال کسب و کار وجود دارد که موضوع کسب و کار یک مفهوم جدیدی دارد؛ پلتفرم‌های موفقی مانند «اسنپ»، «تپسی»، «دیجی کالا»، «باسلام»، پلتفرم‌های اقامتی و بانکی که این پلتفرم‌های نو به شدت در حال توسعه هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: به‌عنوان مثال اسنپ بدون اینکه حتی یک تاکسی داشته باشد مدیریت تاکسیرانی کشور را برعهده گرفته و عملاً فضایی برای فعالیت تاکسی‌های تلفنی وجود ندارد یا دیجی کالا و باسلام بدون اینکه یک فروشگاه داشته باشند، مدیریت خرید و فروش را در کشور قبضه کرده‌اند یا پلتفرم‌های اقامتی بدون حتی یک اتاق، تمامی فضای هتلینگ کشور را در اختیار دارند.

رنجبران خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هم درصدد است از چنین فضای پلتفرمی استفاده کند؛ به‌طوری‌که تولید بدون کارخانه را در کشور مدیریت کند، یعنی بدون اینکه کارخانه‌ای داشته باشد مدیریت کارخانه‌های کشور را برعهده بگیرد.

وی مطرح کرد: براین اساس دانشگاه آزاد اسلامی یک پلتفرمی با نام «تأمین، تولید و توزیع» ایجاد کرده که یک طرف سفارش‌دهنده‌های بزرگ کشور ازجمله صنایع (متشکل از خودروسازها، صنایع معدنی، صنایع پالایشگاهی، تراکتورسازی و ...)  قرار دارند و طرف دیگر تأمین‌کنندگان کشور عمدتاً تأمین‌کنندگان متوسط و خُرد هستند.

دانشگاه آزاد تبریز پیشرو در «آموزش در صنعت»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در این پلتفرم با ایجاد تضمین‌های لازم ازجمله تضمین مربوط به شبکه مهندسی، حقوقی و مالی و توجه به گستردگی جغرافیایی ضامن به‌هم‌رسان برای صنایع بزرگ و تأمین‌کنندگان ایفای نقش کند.

رنجبران مطرح کرد: کسب و کاری که در قالب پلتفرم «تأمین، تولید و توزیع» شکل خواهد گرفت این امکان را به دانشگاه خواهد داد تا فضای کسب و کاری به‌عنوان بیمارستان صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد، به‌طوری که دانشجویان را وارد چنین فضای صنعتی کند تا دانشجویان آموزشی‌های عملی را سپری کنند و عملاً در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز با چهار رشته تحصیلی آموزش در صنعت کار خود را برای نخستین‌بار در کشور آغاز کردیم.

دانشگاه آزاد اسلامی یک پلتفرمی با نام «تأمین، تولید و توزیع» ایجاد کرده که یک طرف سفارش‌دهنده‌های بزرگ کشور ازجمله صنایع (متشکل از خودروسازها، صنایع معدنی، صنایع پالایشگاهی، تراکتورسازی و ...)  قرار دارند و طرف دیگر تأمین‌کنندگان کشور عمدتاً تأمین‌کنندگان متوسط و خُرد هستند

وی گفت: تبریز پیشرو به‌عنوان نخستین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور «آموزش در صنعت» را آغاز کرده و دانشگاه آزاد اسلامی نیز پیشرو در جامعه دانشگاهی این ایده پلتفرمی را پیش می‌برد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: طرح پویش هم در پلتفرم «تأمین، تولید و توزیع» قرار می‌گیرد و برای پیشبرد این طرح نیازمند کارخانجاتی هستیم که با دانشگاه آزاد هماهنگی‌های لازم را داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

**همه‌چیز درباره «طرح پویش»

رنجبران توضیح داد: دیجیتال کسب و کار فضایی به‌وجود می‌آورد که می‌توان  به‌دلیل رونق کسب و کار از دانشجویان و حتی استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این فضا استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا عنوان کرد: وقتی صنایع بزرگ و تأمین‌کنندگان در یک فضای کسب و کاری با یکدیگر قرار دارند و دانشگاه آزاد اسلامی ضمانت‌های همکاری دو طرف را ایجاد می‌کند در حقیقت این مجموعه در اختیار دانشگاه آزاد قرار دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در حقیقت دانشگاه آزاد اسلامی تولید بدون کارخانه را در چنین فضایی مدیریت می‌کند، بنابراین وقتی صحبت از «جهش تولید» می‌شود، این جهش بدون نوآوری و تحول رخ نخواهد داد و فضای کسب و کار دیجیتالی با پلتفرم «تأمین، تولید و توزیع» بستری نوآورانه برای جهش محسوب می‌شود.

سیر تا پیاز «تولید بدون کارخانه» دانشگاه آزاد؛ از ایده تا اجرا

رنجبران تشریح کرد: بر این اساس استادان خود را به دو گروه تقسیم کردیم؛ همانگونه که در رشته پزشکی استادان علوم پایه (تنها رسالت تدریس را برعهده دارند) و بالینی (در بیمارستان هم به تدریس عملی می‌پردازند) داریم، در رشته‌های فنی و مهندسی هم به دستور دکتر طهرانچی استادان به دو گروه پایه و عرصه تقسیم می‌شوند؛ استادان پایه همان‌هایی هستند که در دانشگاه تدریس می‌کنند و عرصه استادانی که در فضای صنعتی به فعالیت و تدریس مشغول هستند.

بیشتر بخوانید:

**«عرصه و پایه» یک برنامه جدی در دانشگاه آزاد

وی افزود: وقتی صحبت از تحول می‌کنیم، این تحول نیازمند ابزار‌های لازم است و سامانه «ست» یا «تولید، تضمین و تأمین» بک ابزار تحولی بزرگ و مؤثری است که فعالیت خود را در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز آغاز کرده است.

سامانه «ست»؛ ضامن تحول آموزشی و صنعتی در کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: در حقیقت سامانه «ست» تحول آموزشی و صنعتی را در کشور مدیریت خواهد کرد و اکنون در این سامانه بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ تأمین‌کننده، بیش از ۲۰۰ سفارش‌دهنده بزرگ با ۴۰ سفارش وارد شده‌اند و در یک فاصله کوتاه از ۱۷ اسفندماه تاکنون این تحول خوب رخ داده است.

رنجبران عنوان کرد: دکتر طهرانچی امسال از چند سامانه نام برد که محور این تحولات با سامانه «ست» خواهد بود و سامانه‌های دیگر هم تحت مدیریت سامانه «ست» فعالیت خود را انجام خواهند داد، سامانه‌هایی برای تأمین، توزیع و لجستیک تعبیه شده‌اند و در حال اتصال به سامانه «ست» هستند.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های بزرگی مانند لباس فرم مدارس کشور که بیش از ۸۰۰ مدرسه و ۱۵۵ هزار دست لباس را شامل می‌شود در سامانه «ست» فعالیت خود را آغاز کرده و تقریباً ۱۰ جلسه با معاون تربیتی و مهارتی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم که مدارس سما با این معاونت کار می‌کند.

کسب و کاری که در قالب پلتفرم «تأمین، تولید و توزیع» شکل خواهد گرفت این امکان را به دانشگاه خواهد داد تا فضای کسب و کاری به‌عنوان بیمارستان صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: همچنین کارگاه‌های دوخت در کشور با اولویت کارگاه‌های فعال در دانشگاه آزاد اسلامی در حال فعالیت هستند و تأمین‌کنندگان هم وارد این فاز شده‌اند و این تحول بسیار سریع‌تر از آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد در حال پیشروی است و تا قبل از مردادماه سال‌جاری خبر‌های بزرگی از این سامانه خواهیم شنید.

رنجبران تشریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم دارد با بستر‌های نوین مانند سامانه «ست» و سایر سامانه‌های همراه با «ست» موضوع تحول آموزشی و تحول فناورانه صنعتی را در دانشگاه و کشور اجرایی کند.

وی توضیح داد: در پیام نوروزی دکتر طهرانچی اصلی‌ترین محور بحث دانشکده‌های موضوعی و سامانه «ست» بود؛ موضوع دیگر اینکه در سفر دکتر طهرانچی به تبریز کار دیگری که انجام شد اینکه از نخستین دانشکده ساخت، تولید و فناوری‌های صنعتی و موضوع مرتبط با سامانه «ست» رونمایی کردیم و رئیس دانشکده، معاون مهندسی و معاون آموزشی فعالیت خود را آغاز کردند.

دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: دانشکده ساخت، تولید و فناوری‌های صنعتی با همراهی سامانه «ست» مدیریت تحول آموزشی در دانشکده فنی و مهندسی را برعهده خواهد گرفت.

رنجبران عنوان کرد: به جز اول فروردین‌ سامانه «ست» در سایر روز‌ها فعال بوده و خدمات دریافت کرده و برای این سامانه فعالیت‌های لازم انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته