دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1403 - 00:01
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا بررسی شد؛

مثلث سه‌گانه تحقق شعار سال با کلیدواژه بهینه‌سازی سرمایه دانشگاه‌ها

مثلث سه‌گانه تحقق شعار سال با کلیدواژه بهینه‌سازی سرمایه دانشگاه‌ها
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه نیروی انسانی فعال، فناوری‌های نوین و سرمایه، مثلث سه‌گانه تحقق شعار سال هستند، نگرش پژوهانه به مسائل همراه ایده‌های فناورانه را برای دستیابی به اهداف مهم برشمرد.
کد خبر : 903188

حسن اخگری رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ به «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، راه‌های مشارکت مردم در راستای جهش تولید را اینگونه برشمرد: درراستای تحقق شعار سال تک‌تک ولایتمداران و دانشگاهیان به‌خصوص دانشجویان و استادان در مسیر تحقق امر ولی خود گام برخواهند داشت.

وی اضافه کرد: در این راستا سه عامل اصلی می‌تواند در تحقق جهش تولید بسیار موثر باشد؛ نخست نیروی انسانی فعال، دوم فناوری‌های نوین و سوم سرمایه و این سه مورد قطعاً قادرند تولید را به ظهور و بروز برسانند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد صومعه‌سرا عنوان کرد: تحقق شعار سال تنها محدود به دانشگاهیان نمی‌شود، بلکه اگر این موضوع در تک‌تک آحاد جامعه محقق شود قطعاً جهشی را در تولید کشور شاهد خواهیم بود که در نهایت به بهبود شرایط تولید و اقتصاد کشور منتهی می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد صومعه‌سرا مطرح کرد: بنابراین تقویت این سه بنیان اساسی تولید از سوی تمامی آحاد ملت به‌خصوص زیرسازی این امر توسط قوای سه‌گانه مقننه، قضائیه و مجریه و همه موسسات و شرکت‌های بزرگی که توانایی اجرای این کار را دارند باید وارد عرصه و کارزار شوند.

اخگری متذکر شد: با اختصاص اعتبارات لازم از سوی مجلس شورای اسلامی، اجرایی کردن آن از سوی دولت، تعهد اجرایی کردن آن توسط بانک‌ها و موسسات پولی و مالی و تأمین این اعتبار می‌تواند منجر به تولید روزافزون شود و جهش بزرگی را در این جهت ایجاد کند.

وی با تأکید بر نیروی انسانی توانا برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تبیین کرد: این نیروی انسانی که باید فرهیخته و دارای فناوری و نوآوری در انجام عملیات تولید باشد، جوانان این مرز و بوم هستند که قادرند با احساس مسئولیتی که در قبال امر ولی و عزم ملی دارند غیرت و همت ملی را در خود شکوفاتر کرده و وارد عرصه تولید شوند تا جهش تولید هرچه سریع‌تر پیش رفته و به سرمنزل مقصود برسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد صومعه‌سرا توضیح داد: بر این امر واقفیم که برای دستیابی به بهره‌وری و حل مسائل جامعه باید فناوری‌های روز دنیا یا ابداعات فناورانه برای برون‌رفت از موانع سر راه تولید داخل را برطرف کند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان افزود: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این بخش از رسالت را که تولید فناوری‌های نوین بوده با تخصیص اعتبارات لازم و امر خطیر تحقیقات و پژوهش به ظهور برسانند تا پاسخگوی شعار سال باشند.

برای تحقق جهش تولید نیازمند ایده‌های فناورانه هستیم

اخگری درباره اینکه رسالت و ظرفیت‌های دانشگاه و دانشگاهیان در راستای تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید چیست؟ چنین پاسخ داد: در سوال قبلی به نوعی پاسخ دادم که سه شاکله اصلی برای ایجاد جهش تولید را بیان کردم، بنابراین می‌بینیم که دانشگاه و دانشگاهیان دو بخش اساسی از سه بخش نیروی انسانی، فناوری‌های نوین و سرمایه محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق جهش تولید نیازمند طرح‌ها و ایده‌های فناورانه و نوآورانه، نیروی انسانی متعهد و امیدآفرین داریم تا با توان ویژه خودشان بتوانند شعار سال را تحقق ببخشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد صومعه‌سرا تأکید کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با توجه به رسالت‌ و جمعیت‌شان (نیروی انسانی فعال در آنجا) وظیفه تحقیقاتی ـ آموزشی که منجر به رشد فناوری می‌شود را برعهده دارند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان تبیین کرد: این ظرفیت در دانشگاه‌ها باید به ظهور برسد و برای ظهور آن باید حوزه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها فعالیت بیش از گذشته داشته باشد تا منجر به تولید فناوری‌های جدید و دستاوردهایی که منجر به پیشرفت علمی و فناورانه شود.

اخگری افزود: برای این منظور حمایت‌های بخش پژوهشی و نگرش در این بخش باید رویکرد تحول‌گرایانه داشته باشد تا پاسخگوی جهش تولید باشد و صرف تولید مقاله از پژوهش‌های دانشگاهی نمی‌تواند راهگشا باشد و جهشی را در تولید کشور ایجاد نخواهد کرد.

وی مطرح کرد: هر تحقیقی که منجر به یک اختراع، ابداع و نوآوری شود بالاترین ارزش را در درون واحد پژوهشی دانشگاه دارد، بنابراین باید نگرش پژوهشی و پژوهانه‌ای که اکنون در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حاکم شده، اصلاح شود تا فناوری‌های نوین را به جامعه ایران تقدیم کند و راه‌های ایجاد جهش تولید را نشان داده و برآورده کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد صومعه‌سرا بیان کرد: دومین رسالتی که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در مسیر تحقق شعار سال ۱۴۰۳ (جهش تولید با مشارکت مردم) دارند اینکه جمعیت جوان و غالباً جویای علم و تحقیق در دانشگاه‌ها تمرکز پیدا کرده‌اند.

عضو هیئت علمی گروه زراعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت متذکر شد: به برکت جمهوری اسلامی خیل عظیم جوانان در دانشگاه‌ها گرد هم آمده‌اند و هر جوان هم به‌صورت بالقوه دارای ظرفیت فناورانه‌ای است که باید استاد و فضای دانشگاهی برای به ظهور رساندن ایده‌های نو این جوانان بستر لازم را مهیا کنند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان گفت: برای آماده‌سازی این بستر دانشگاهیان اعم از استادان و کارکنان دانشگاه برای انسان فناور دارای عرق ملی و انسانی اهمیت بالایی قائل شوند و به اشکال مختلف به این فرد کمک کنند.

اخگری مطرح کرد: فرد جوان دانشجوی دانشگاه استفاده از تمامی ظرفیت خود نیازمند کمک است و مهم‌ترین کاتالیزوری که جوان دانشجو را برانگیخته و او را برای انجام کارهای بزرگ آماده می‌کند تزریق امید به جامعه جوان است و تزریق امیدواری و امید در قلب جامعه جوان او را به همان مسیر راهنمایی می‌کند که شهید حسن طهرانی‌مقدم در آن مسیر بود و رشد کرد.

وی افزود: شهید طهرانی‌مقدم با عرق ملی، مذهبی و امید به خداوند متعال کاری را انجام داد که امروز همه دنیا در حیرت انجام آن کار توسط شهید طهرانی‌مقدم و تیم‌شان هستند؛ کاری که دانشمندان هسته‌ای کشورمان و جوانان این مرز و بوم (جوانان دانشجوی دیروز، فناوران امروز) در هسته‌های نانو و نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و بسیاری از فرآیندهای علمی امروز انجام دادند، در حال انجام بوده و بسیاری از این دستاوردها را به ظهور رسانده‌اند، کم‌نظیر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد صومعه‌سرا تبیین کرد: بنابراین جامعه دانشگاهی باید امید را در درون خود شکوفا کنند؛ چراکه این ابزار اساسی برای به ظهور رسیدن نیروی انسانی خلّاق و نوآور در مسیر حل مسائل و مشکلات کشور برای تحقق شعار سال است.

ظرفیت دانشگاه آزاد به کمک فناوران خواهد آمد

اخگری در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره اینکه دکتر طهرانچی در پیام سال نو، راه‌اندازی بستر‌های جدیدی مانند سکوی تولید، تضمین، تأمین و سکوی توزیع و لجستیک و سکو‌هایی در حوزه صنایع خلّاق و عرصه‌های تربیتی را مطرح کردند، واحد دانشگاهی شما تا چه اندازه برای این بسترسازی و راه‌اندازی سکوها ظرفیت دارد؟ عنوان کرد: دو بخش اساسی شامل نیروی انسانی و فناوری‌های نوین لازمه تحقق جهش تولید در کشورمان است و دانشگاهیان با استفاده از این عناصر کلیدی می‌توانند به تحقق شعار سال کمک کنند.

وی عنوان کرد: از سویی تأمین سرمایه برای تحقق جهش تولید هم بسیار مهم و حیاتی است و دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به گستره وسیع در سراسر کشور به برکت عمر بیش از ۴۰ سال خود دارایی‌ها و سرمایه‌های بزرگی را در جهت تحقق آرمان‌های آموزشی و پژوهشی ایجاد کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد صومعه‌سرا افزود: ظرفیت مالی، اداری و زیرساخت‌های مهم آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی باید دارایی و سرمایه اساسی در مسیر تحقق شعار سال مورد استفاده قرار بگیرد.

اخگری گفت: دانشگاه آزاد دارای زمین و امکانات بسیاری بوده و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های زیادی دارد که به‌عنوان سرمایه‌های اساسی دانشگاه در اختیار دانشگاه است و اگر این سرمایه‌ها به سادگی در اختیار فناورانه و نوآوران قرار بگیرد می‌تواند بخش لجستیک تحقق شعار سال را به عهده بگیرد و سهم خود را در انجام شعار سال به انجام برساند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی زمین‌ها، آزمایشگاه‌ها و فضاهای اداری، آموزشی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی باید در اختیار فناورانی قرار بگیرد که دارای ایده و طرح هستند و برای به ظهور رساندن این ایده‌های نو از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد صومعه‌سرا افزود: بهینه شدن دارایی‌های دانشگاه آزاد هم خدمات بزرگی به کشور در جهت تحقق شعار سال است و هم می‌تواند با ایجاد فرصت‌های فناورانه در دانشگاه آزاد به کار گرفته شود.

اخگری تبیین کرد: در اینصورت رسالت دانشگاه آزاد به حد اعلی خواهد رسید و به کمک کشور خواهد آمد و یار انقلاب اسلامی خواهد ماند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب