دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش بنیان‌ها در صنایع کشور (۷۱)

مدیریت بهینه‌سازی مصرف فولاد سازه‌های فولادی برعهده کیست/ حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع کلیدی چقدر تضمین شده است؟

مدیریت بهینه‌سازی مصرف فولاد سازه‌های فولادی برعهده کیست  حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع کلیدی چقدر تضمین شده است؟
دبیر انجمن سازه‌های فولادی با اشاره به تلاش دانش‌بنیان‌ها برای مدیریت بهینه مصرف فولاد در سازه‌های فولادی، اظهار کرد: در سازه‌های فولادی اخیرا با طرح‌ها و روش‌های مدرن ساخت تلاش شده تا میزان مصرف فولاد به صورت اصولی‌تری مدیریت شده و سازه‌های مقاوم‌تری نیز تولید شود و در این میان نقش شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار برجسته است.
کد خبر : 933831

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، دانش‌بنیان‌شدن تولید یعنی تولید اتکای بیشتری به فناوری پیشرفته داشته باشد. بدیهی است که استفاده از فناوری پیشرفته، به خلق ارزش‌افزوده بیشتری منجر می‌شود و عدم استفاده از فناوری روز موجب می‌شود که محصول رقابت‌پذیری چندانی نداشته باشد.

بررسی چالش‌های پیش روی صنعت فولاد در کشور نشان می‌دهد که توسعه نیافتگی فناوری، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که صنعت فولاد با آن روبرو است. در این زمینه، دانش‌بنیان‌ها می‌توانند نقش پررنگی ایفا کنند، اما برای ورود فناوری به این صنعت چه موضوعاتی پیش‌رو قرار دارد.

امکان حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع کلیدی و مادری مانند فولاد

محمدرضا انبیایی، دبیر انجمن سازه‌های فولادی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره امکان حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع کلیدی و مادری مانند فولاد اظهار کرد: در مورد تولید محصولات فولادی اطلاعات دقیقی از میزان و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانی که به این عرصه ورود کرده‌اند وجود ندارد. اما در مراحل بعدی شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی وجود دارند که با روش‌ها و شیوه‌هایی میزان مصرف فولاد را کاهش داده‌اند و با مصرف کمتری سازه‌های فولادی ساخته می‌شوند.

انبیایی خاطرنشان کرد: آهن، فولاد، مس، سایر فلزات، سیمان و گچ هر ماده و محصولی که تولید و مصرف می‌شود منابع کشور است و باید با استفاده از شیوه‌های بهره‌ورانه میزان مصرف آنها را به نحو بهینه مدیریت کرد. در سازه‌های فولادی اخیرا با طرح‌ها و روش‌های مدرن ساخت تلاش شده تا میزان مصرف فولاد به صورت اصولی‌تری مدیریت شده و سازه‌های مقاوم‌تری نیز تولید شود و در این میان نقش شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار برجسته است.

دانش‌بنیان‌ها به کمک مدیریت منابع آمده‌اند

سازه‌های فولادی

وی ادامه داد:‌به عبارت دیگر، دانش‌بنیان‌ها به کمک مدیریت منابع آمده‌اند و اساسا بدون استفاده از دانش، علم و فناوری و تکنولوژی‌هایی که دانش‌بنیان‌ها در اختیار صنایع مختلف قرار می‌دهند امکان بهره‌وری و مدیریت منابع بهتر فراهم نخواهد بود و در کشورما نیز تلاش‌های مهمی در این زمینه صورت گرفته است.

دانش‌بنیان‌ها مصرف فولاد در برخی سازه‌ها را به نحو چشمگیری کاهش داده‌اند

دبیر انجمن سازه‌های فولادی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان نرم‌افزار‌های مناسبی تولید کرده و موفق شده‌اند مصرف فولاد را در سازه‌های طراحی‌شده به نحو چشمگیری کاهش دهند. مجموعه‌های تولیدی مهمی نیز در کشور وجود دارند که از این شیوه‌ها بهره گرفته‌اند.

وی افزود: در زمینه فولاد و آهن و متالوژی شرایط دانشی خوبی وجود دارد و در زنجیره تولید و تامین فولاد در کشور نیز شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی وجود دارند که در مراحل مختلف تولید ورود کرده‌اند.

همکاری مشترک دانشگاه، نهاد‌های علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان گامی مهم در افزایش بهره‌وری و روش‌های تولید است. اینکه در اتصال دانشگاه و صنعت مشکلاتی وجود دارد موضوعی است که باید پذیرفته شود و در جهت کاهش این فاصله گام‌های مهم برداشته شود

ضرورت اتصال دانشگاه‌ها با صنایع مختلف

وی با اشاره به ضرورت اتصال دانشگاه‌ها با صنایع مختلف در جهت بهر‌ه‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: درجهت اتصال دانش‌بنیان‌ها به صنایع و دانشگاه‌ها نهاد‌های عمومی مانند تشکل‌ها و انجمن‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. نیازسنجی لازم می‌توانند با اتصال دانشگاه و صنعت انجام شود و تشکل‌ها نیز حلقه واسطه صنعت و دانش‌بنیان‌ها باشند و در جهت نیاز‌هایی که تعریف می‌شود تولید دانش و محصول داشته باشند.

انبیایی خاطرنشان کرد: یافتن گرو‌ه‌ها و شرکت‌هایی که بتوانند در هماهنگی با هم برای نیاز‌های مختلف صنایع محصول تولید کنند کاری بسیار مهم است و نتایج آن نقش موثری در روند‌های تولید در صنایع دارد.

 صنایع حساسیت اتصال به دانش‌بنیان‌ها را درک کرده‌اند

وی گفت: چندی پیش خبری مبنی بر راه‌اندازی یک شتابدهنده توسط  یکی از تولید کنندگان بزرگ فولاد منتشر شده که نشان می‌دهد صنایع این حساسیت را درک کرده و در جهت استفاده هر چه بیشتر از دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها در حرکت هستند که امیدبخش است و نوید مهمی برای صنعت است.

به گزارش آنا، کارشناسان تاکید دارند با تاکید بر تولید و توسعه دانش‌بنیان‌ها، می‌توان انتظار داشت تعامل بین فولادی‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از گذشته شده و این همکاری منجر به افزایش صرفه‌جویی ارزی و افزایش توان فنی در بسیاری از صنایع کشور شود.

امروز صنعت فولاد در بخش ساخت برخی قطعات خود می‌تواند با کشور‌های دیگر وارد همکاری شود. درواقع انتقال دانش فنی و تجهیزات و قطعات می‌تواند محل درآمدی جدید برای این صنعت باشد و جایگاه آن را در این زمینه ارتقا دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب