دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1402 - 00:01
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۱۵)؛

تولید تنها راه نجات صنعت ساختمان است؟

تولید تنها راه نجات صنعت ساختمان است؟
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و زمین، ساخت‌وساز در تهران دیگر صرفه اقتصادی ندارد و باید برای کاهش هزینه‌های ساخت، باید در مسیر به کارگیری دانش روز در حرکت باشیم.
کد خبر : 863381

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسکن یکی از نیاز‌های پایه و اساسی همه افراد و خانوارهاست که مطلوبیت آن نقش مستقیمی در کیفیت زندگی دارد. از این رو همه جوامع به نوعی با مشکل مسکن مواجه هستند.

کارشناسان صنعت ساختمان معتقدند؛ بخش مسکن به دلیل اینکه موتور محرک اقتصادی ایران محسوب می‌شود، چراکه این بخش می‌تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال و خلق ثروت برای کشور باشد.

سال هاست اقتصاد کشور درگیرمشکل تامین مسکن، به ویژه برای اقشار کم درآمداست و این موضوع با گذشت زمان و انباشت تقاضا به یکی از چالش‌های اساسی کشورتبدیل شده است. دولت همواره به دنبال راه‌کار‌های جدید برای جذب سرمایه و تولید مسکن است، اما به دلیل ناهماهنگی‌ها در سطوح مختلف دستگاه‌های اجرایی و برخی سیاست‌های اشتباه در بین مدیران و تصمیم‌گیران در این بخش، هنوز معضل مسکن پابرجاست.

شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان موتور محرک اقتصاد

صنعت ساختمان

از این رو صنعت ساختمان نیاز به محرک دارد تا بتواند برخی از کاستی‌ها را با توجه به وضعیت اقتصادی کشور برطرف کند. تجربه کشور‌های موفق در حوزه توجه به دانش بنیان‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان گروه‌های دارای فعالیت اقتصادی بر اساس معیار‌های علمی و تکنولوژی روز دنیا می‌توانند نقش برجسته و قابل اعتمادی در نظام اقتصادی را به شدت برجسته و گسترده کنند.

در همین رابطه، علی کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد آنا گفت: ساخت و ساز در تهران با توجه به وضعیت افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و زمین، صرفه اقتصادی ندارد و باید برای کاهش هزینه‌ها درساخت، به دنبال ورود دانش روز به این عرصه باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: در عصر حاضر پایدارترین رشد اقتصادی در جهان مربوط به اقتصاد‌های دانایی محور است و در این بین موتور محرک این اقتصاد‌ها شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان هستند. امروز حضور دانش بنیان‌ها در صنعت ساختمان یک موضوع مهم و اصلی است چراکه امروز ساخت‌وساز برپایه دانش و مهارت‌های روز دنیا انجام می‌گیرد.

تولید مسکن تنها راه نجات صنعت ساخت‌وساز نیست

این کارشناس حوزه صنعت مسکن تأکید کرد: تولید مسکن تنها راه نجات این صنعت از وضعیت اقتصادی موجود نیست؛ بلکه صنعتی سازی این بخش با مشارکت دانش‌بنیان‌ها می‌تواند از بحران بازار کم کند.

کریمی آنچه ادامه داد: اهمیت دانش بنیان‌ها در صنعت ساختمان نباید نادیده گرفته شود. دعوت از شرکت ها‌ی دانش‌بنیان به منظور استفاده از محصولات به روز در حوزه ساخت و ساز و همچنین کاهش هدر رفت انرژی در ساختمان طی سال‌های اخیر به طور جدی صورت گرفته وهمچنان در حال پیگیری است و امید واریم شرکت‌های دانش‌بنیان با خلق ایده و طرح‌های مدرن با قابلیت‌های زیاد به ویژه در بحث استانداردسازی مسکن و بهینه سازی مصرف انرژی، همراه نظام مهندسی باشند.

پیمودن راه صنعتی و تجاری سازی ساختمان با شرکت‌های دانش‌بنیان

صنعت ساختمان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: تولیدی که متکی بر مجموعه‌های دانش‌بنیان باشد، با کیفیت بالا و مطابق با سلیقه و نیاز روز دنیا خواهد بود یعنی کیفیت محصولات و ساختمان به مراتب افزایش می‌یابد و متولیان در این مسیر می‌توانند بستر را برای رسیدن به هدف تولید مناسب و با کیفیت مسکن فراهم کنند.

وی ادامه داد: تولید مسکن تنها راه نجات این صنعت از وضعیت اقتصادی موجود نیست؛ بلکه صنعتی‌سازی این بخش با مشارکت دانش بنیان‌ها می‌تواند از بحران بازار کم کند تا حدی که دانش این شرکت‌ها می‌تواند به برون از مرز‌ها جهت تجاری سازی نیز صادر شود.

کریمی آنچه با اشاره به هزینه‌های ساخت‌وسازگفت: بهره مندی از فن آوری‌های جدید در صنعت ساختمان افزایش سرعت ساخت، افزایش عمر مفید بنا و کاهش هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت. پس دانش‌بنیان‌ها باید به سمت صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی در بخش ساختمان حرکت کنند. نیاز امروز بازار، ساخت ساختمان‌های مدرن با صرفه اقتصادی است؛ موضوعی که همچنان مغفول مانده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ساخت‌وساز نیاز به ابزار تشویقی دارند که یکی از موثرترین این ابزارها، حمایت از طرح‌ها و ایده‌هاست که قطعاً می‌بایست پس از ارائه و گذراندن مراحل آزمایشی طرح‌های نوین، وارد مرحله تجاری‌سازی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته