دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آنا بخوانید؛

پنج شنبه یا شنبه تکلیف چیست؟/مقایسه تعطیلی آخر هفته در ایران با همسایگانش

پنج شنبه یا شنبه تکلیف چیست؟ مقایسه تعطیلی آخر هفته در ایران با همسایگانش
شنیده‌ها حاکی از مُهر تایید مجدد مجلس شورای اسلامی بر تعطیلی پنجشنبه‌ها در جریان طرح کاهش ساعت کاری کارمندان است، اما همچنان مخالفت‌های شدیدی با این طرح از سوی فعالان اقتصادی مطرح می‌شود.
کد خبر : 933804

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، طرح کاهش ساعت اداری کارمندان و در پی اضافه شدن یک روز به تعطیلات آخر هفته چندی است که در پیچ و خم کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، صحن علنی این نهاد و شورای نگهبان در حال گردش و چکش کاری است. تقریبا همگان با موضوع کاهش ساعت کاری کارمندان موافق هستند، اما همچنان بحث‌ها در مورد روز تعطیلی در جریان است.

برای تعیین روز تعطیل هر نهاد و گروهی استدلال‌های خاص خود را دارد و با توجه نیاز‌ها و اولویت‌ها نظر خاصی را دارد. برخی از مسئولان با توجه به آن که روز پنجشنبه از دیر باز در ایران نیمه تعطیل بوده است و همچنین تعطیلی این روز با نگرش دینی اسلام هماهنگی بیشتری دارد، تاکید بر تعطیلی کامل روز پنجشنبه دارند.

اما دراین بین هنوز هیچ کدام از استدلال ها مبنای توسعه اقتصادی، گسترش روابط تجاری، کاهش تنش‌های اقتصادی، هموارسازی مسیر کاهش نرخ تورم و سایر مولفه های اقتصادی را در بر نمی گیرد.

در مقابل بخشی از بدنه بخش خصوصی که در ارتباط با خارج ازکشور هستند، نظر بر تعطیلی روز شنبه دارند؛ چرا که با تعطیلی پنجشنبه عملا طی نیمی از هفته ارتباط خود را با جهان از دست خواهند داد. برای روشن‌تر شدن این موضوع بررسی تعطیلات آخر هفته در کشور‌های همسایه خالی از لطف نیست.

عراق

تعطیلات آخر هفته در این کشور همسایه و عمدتا مسلمان شامل جمعه و شنبه هر هفته است و البته پنجشنبه‌ها نیز نیمه تعطیل است. در کشور عراق همچنین تعطیلات اعیاد اسلامی بسیار طولانی است. میزان مبادلات تجاری کشور ما با این کشور همسایه در حدود ۹ میلیون و ۱۲۱ هزار دلار است که عمده این میزان مربوط به صادرات تجار ایرانی به عراق است.

ترکمنستان

در ترکمنستان روز‌های یکشنبه تعطیل بوده و ساعت کاری ۴۰ ساعت و معمولا ۶ روز از هفته روز کاری محسوب می‌شود. میزان تجارت ایران با این کشور در حدود ۴۴۳ میلیون دلار است که فقط ۳۶ میلیون دلار از این میزان مربوط به واردات کشور ما از مبدا ترکمنستان است.

افغانستان

در افغانستان روز‌های جمعه و شنبه تعطیل بوده و کارمندان این کشور به مدت ۴۰ ساعت در هفته به صورت رسمی مشغول کار هستند. میزان مبادلات تجاری ما با افغانستان در حدود یک هزار و ۷۳۶ میلیون دلار است که عمده این میزان مربوط به صادرات از مبدا ایران به کشور افغانستان است.

پاکستان

در پاکستان فقط یک روز تعطیل در هفته وجود دارد و این کشور به مانند ایران جزو معدود کشور‌هایی است که تنها یک روز تعطیل در هفته دارد. میزان مبادلات تجاری ایران و پاکستان در حدود ۲ هزار و ۴۷۹ میلیون دلار است که یک هزار و ۸۸۲ میلیون دلار از این مبلغ سهم صادرات ایران به این کشور است.

جمهوری آذربایجان

در دیگر کشور همسایه ما یعنی آذربایجان که بافتی عمدتا مسلمان سنی مذهب دارد، روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل است و میزان مراودات تجاری ما با این کشور ۶۰۲ میلیون دلار است که ۴۲ میلیون دلار آن مربوط به واردات و ۵۶۰ میلیون دلار آن مربوط به صادرات به مقصد این کشور است.

ترکیه

ترکیه دیگر کشور همسایه ما روز‌های یک شنبه و شنبه هر هفته را به عنوان روز تعطیل تعیین کرده است. نکته قابل توجه حجم مبادلات بسیار بالای ایران با این کشور همسایه در شمال غرب است که سالانه به بیش از ۱۰ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار می‌رسد. عمده این رقم نیز مربوط به واردات از مبدا ترکیه است.

ارمنستان

ارمنستان نیز دیگر کشور همسایه ما در شمال غرب است که عمدتا جمعیت مسیحی نشین دارد و روز‌های شنبه و یکشنبه را به عنوان روز تعطیل تعیین نموده است. حجم مبادلات تجاری ایران با ارمنستان در حدود ۴۱۹ میلیون دلار است و عمده ان مربوط به صادرات به مقصد این کشور است.

کشور‌های حاشیه خلیج فارس

در بین کشور‌های حاشیه خلیج فارس بحرین، قطر و عربستان صعودی روز‌های جمعه و شنبه را به عنوان روز تعطیل تعیین کرده و امارات متحده عربی نیز روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل است.

با وجود آن که نظر کمیسیون اجتماعی مجلس بنابر شنیده‌ها بیشتر منطبق بر تعطیلی پنجشنبه در کشور است، اما بد نیست برای روشن‌تر شدن موضوع با دقت بیشتری بر اهداف طرح کاهش ساعت اداری و افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز بپردازیم. اولین مورد درخصوص تعطیلات آخر هفته همگام شدن با تقویم جهانیست است که این موضوع بخصوص در مورد مراودات تجاری خارجی حائز اهمیت است.

شایان ذکر است که عدم هماهنگی با تقویم جهانی علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده در توسعه تجارت خارجی، موجب ایجاد ناهماهنگی‌هایی در رایزنی‌ها و همچنین سفر‌های مورد نیاز برای تعامل با سایرین خواهد شد. دومین مورد در خصوص اهمیت این طرح آسان‌تر شدن برنامه ریزی برای مراودات اجتماعی است. یعنی با توجه به محدودیت زمان افراد و خانواده‌ها عدم هماهنگی تعطیلات کشور با سایر کشور‌ها بخصوص همسایگان موجب از دست رفتن فرصت خانوار‌ها برای سفر و همچنین کاهش بازده صنایع گردشگری شود.

تعطیلات آخر هفته

تعطیلی پنج شنبه یا شنبه؛ بالاخره تکلیف چیست؟

در این رابطه دو فعال بخش خصوصی نظرات خود را در خصوص تعطیلی دوروزه هفته اعلام کردند. محمدرضا فاروقی رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی به خبرنگار آنا گفت: واردات کالا در ایامی صورت می گیرد که تمام دنیا با یک دیگر ارتباط دارند و صرف مشغول به کار بودن گمرک کار انجام نخواهد شد بلکه نیاز به تبادل ارسال اسناد و اخذ برخی تاییده های خاص است. لازم به ذکر است که با تعطیلی پنجشنبه ها ۴ روز پیاپی ارتباط داخل کشور با مجموعه های اداری خارج از کشور قطع خواهد شد و قطعا این قطع ارتباط ضربه خواهد زد. 

از سوی دیگر احمد رضا فرشچیان رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی نیز به آنا گفت: مطالبی بسیاری در این خصوص در جراید و خبرگزاری ها منتشر شده و تمامی فعالین اقتصادی با تعطیلی پنجشنبه ها در کشور مخالفند اما متاسفانه همچنان دوستانی در مجلس شورای اسلامی بر این امر اصرار دارند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب