دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به مناسبت روز سالمند آنا گزارش می‌دهد:

رشد ۲۰ درصدی جمعیت سالمند طی ۲۱ سال آینده

رشد ۲۰ درصدی جمعیت سالمند طی ۲۱ سال آینده
رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: سهم جمعیت سالمند ایران از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۲۱ طی ۲۳ سال، از ۱۰ به ۲۰ درصد خواهد رسید.
کد خبر : 933753

به گزارش خبرگزاری آنا، صابر جباری فاروجی رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا، به مناسبت ۹ مهر ماه روز جهانی سالمند اظهار کرد: بر اساس برآورد مرکز آمار و جمعیت، حدود ۱۱.۵ درصد از جمعیت کشورمان را افراد ۶۰ سال و بیشتر و حدود ۷.۵ درصد را نیز گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر تشکیل می‌دهند.

رشد 20 درصدی جمعیت سالمندان طی 21 سال آینده

وی ادامه داد: سهم جمعیت سالمند ایران از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۲۱ طی ۲۳ سال، از ۱۰ به ۲۰ درصد خواهد رسید. در حالی که روند تغییرات این شاخص در کشور‌های توسعه یافته، طی ۷۰ تا ۱۲۰ سال رخ می‌دهد. پیش بینی می‌شود که تعداد سالمندان ایران در سال ۱۴۰۵ به حدود ۱۱ میلیون نفر، در سال ۱۴۱۰ به حدود ۱۳ میلیون نفر، در سال ۱۴۲۰ به حدود ۱۹ میلیون نفر و در سال ۱۴۳۰ به حدود ۳۰ میلیون نفر برسد.

رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به این که شاخص سالخوردگی جمعیت بیانگر تعداد افراد ۶۰ ساله و بالاتر به ازای ۱۰۰ نفر جمعیت کمتر از ۱۵ سال است گفت: شاخص سالخوردگی جمعیت در سال‌های ۵۵ تا ۹۵ افزایش داشته است که می‌تواند زنگ خطری برای همه افراد جامعه باشد.

 

رشد ۲۰ درصدی جمعیت سالمندان طی ۲۱ سال آینده/ استقبال سالمندان از خدمات ارایه شده مناسب نیست

 

ارائه 3 رویکرد برای مواجهه با سالمندی جمعیت

جباری ۳ رویکرد برای مواجهه با سالمندی جمعیت ارائه کرد و گفت: افزایش موالید و نرخ باروری کلی تا سطح جانشینی ۲.۵، اتخاذ تدابیر لازم برای سالمندی پویا و فعال و افزایش سن بازنشستگی از رویکرد‌های مواجه با سالمندی است.

چالش‌های ارائه خدمات سالمندی در کشور

وی تصریح کرد: ارائه خدمات سالمندی با چالش‌هایی مواجه است که عدم توافق بر سر امور متولی سالمندان، نقص کمی و کیفی قوانین حوزه‌ی سالمندی، ارائه خدمات به صورت پراکنده توسط سازمان‌های مختلف، کمیت و کیفیت ضعیف ارائه خدمات، پرداخت از جیب نسبتاً بالا، بیمه نبودن برخی از سالمندان، عدم آشنایی فارغ التحصیلان با موضوع سالمندی، مشکل در تامین برخی از دارو‌ها به ویژه مکمل ها، عدم دسترسی بسیاری از سالمندان به تجهیزات و لوازم کمکی و حمایتی، ضعف در آموزش و تربیت نیروی انسانی ارایه دهنده خدمات سالمندی، اوضاع اقتصادی ضعیف سالمندان و عدم دسترسی برخی از مراکز ارائه خدمت به تجهیزات مناسب ارائه دهنده خدمات برای سالمندان از جمله ایم مشکلات است.

رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت بیان کرد: برای حل بسیاری از این مشکلات در وزارت بهداشت برنامه‌های بسیاری وجود دارد. قرار است در روز‌های آینده به سه موضوع اصلی بازنگری بسته‌ها خدمت سالمندان مبتنی بر نیاز این گروه سنی و بر اساس تقسیم بندی جدید گروه سنی، ادغام خدماتی نظیر اختلالات شناختی، مشکلات بینایی و شنوایی و دهان و دندان بر اساس ادغام یافتگی و هماهنگی با معاونت درمان به منظور برای تهیه بسته‌های خدمت بیمه‌ای برای خدمات ادغام یافته پرداخته شود. موارد گفته شده جز برنامه‌های پیش روی سازمان است.

 

رشد ۲۰ درصدی جمعیت سالمندان طی ۲۱ سال آینده/ استقبال سالمندان از خدمات ارایه شده مناسب نیست

 

صرف هزینه 45 ی برای نگهداری یک فرد سالمند

جباری به هزینه‌های نگهداری از سالمندان اشاره کرد و مطرح کرد: در همه کشور‌ها هزینه نگهداری سالمندان بسیار زیاد است. در ایران این هزینه حدود ۱۵ تا ۴۵ میلیون تومان است. درحالی که در کشور‌های اروپایی و آمریکایی این هزینه بیشتر است به عنوان مثال در آمریکا این عدد بین ۱۰۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان است. در انگلیس این هزینه بین ۱۶۸ تا ۳۵۰ میلیون تومان است. همین هزینه در کانادا از ۷۵ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. در ژاپن نیز این عدد بین ۹۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان است.

متاسفانه مطالعات و بررسی‌ها نشان داده است که بنا به دلایل مختلف استقبال سالمندان از خدمات ارایه شده در واحد‌های ارایه خدمت مناسب نیست



وی گفت: خطر سنجی بیماری‌های قلبی عروقی و غربالگری فشار خون و دیابت، غربالگری تغذیه، پیشگیری از زمین خوردن، غربالگری افسردگی و غربالگری سرطان کولون و سرطان پستان (گروه سنی ۷۰-۶۰ سال) از خدماتی است که اکنون برای سالمندان در حال اجرا است. بر اساس آخرین اطلاعات حاصل از سامانه‌های پرونده الکترونیک حدود ۳۲.۴ درصد از سالمندان ۴ خدمت اول در طول سال ۱۴۰۲ دریافت کرده‌اند. متاسفانه مطالعات و بررسی‌ها نشان داده است که بنا به دلایل مختلف استقبال سالمندان از خدمات ارایه شده در واحد‌های ارایه خدمت مناسب نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب