دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمد جهانپا در گفت‌وگو با آنا؛

تئاتر دیجیتال آینده ما خواهد بود/ روایتی از آسیب‌های تک فرزندی در یک نمایش

تئاتر دیجیتال آینده ما خواهد بود  روایتی از آسیب‌های تک فرزندی در یک نمایش
کارگردان نمایش کودک «فقط خودم» گفت: عصر تکنولوژی و فضاهای دیجیتال در آینده ما را به سمت تئاتر دیجیتال سوق می‌دهد و ما هم باید کم کم خود را آماده این فضا کنیم، چرا که بچه‌ها با انیمیشن‌های امروزی خیلی زودتر وارد این فضاها شده‌اند.
کد خبر : 933570

به گزارش خبرنگار آنا، نمایش «فقط خودم» به نویسندگی مهدی سیم ریز و کارگردانی محمد جهانپا نمایشی با مخاطب کودک و نوجوان بالای شش سال است که از یکم مهر ماه همزمان با آغاز سال تحصیلی در تماشاخانه مهر حوزه هنری تهران و با حضور گسترده کودکان و نوجوانان به مدت پانزده شب اجرایش را آغاز کرد. 

این نمایش داستان کودکی تک فرزند به نام سارا است که علاقه‌ای به داشتن خواهر و برادر ندارد، اما با طی یک اتفاق وارد دنیای جادویی و رنگارنگ مورچه‌ها شده و با آنها همسفر می‌شود و پی به روابط ارزشمند خواهر و برادری می‌برد.

جهانپا درباره این نمایش به خبرنگار آنا گفت: این نمایش براساس آلبوم موسیقی آرمان مهربان که برای کودکان در حوزه هنری طراحی شده بود، شکل گرفت. گروه تئاتری ما با عنوان «جلوه هشتم» در مشهد سالهاست که فعال است و نمایش‌های قبلی‌مان نیز با فضاهای بزرگتر و براساس شاهنامه کار شده بود منتها این کار برای مخاطب شش تا دوازده سال است که موضوع مهمی که جامعه ما مبتلا به آن است یعنی تک فرزندی و آفت‌هایش را مورد توجه قرار می‌دهد. در واقع کودک تک فرزندی که علاقه به تنهایی دارد و دوست ندارد خواهر و برادری داشته باشد ، طی یک اتفاق وارد فضایی جادویی و زندگی مورچه‌ه می‌شود و از قضا علاقه مند به داشتن خواهر و برادر می‌شود.

وی در ادامه افزود: این نمایش تا پانزدهم مهر ماه در تهران و سپس مشهد اجرا می‌شود  وطبیعتا اگر درخواستی برای استان‌های دیگر داشته باشیم، از طریق حوزه هنری آن استان اجرا خواهیم رفت.

در آینده باید به سمت تئاتر دیجیتال برویم/روایتی از آسیب‌های تک فرزندی در یک نمایش

جهانپا با برشمردن برخی مضرات تک فرزندی در خانواده‌ها و آفت‌های پیری جمعیت در سال‌های آینده گریبان کشور ما را خواهد گرفت، گفت: ما دراین نمایش با یک تیر دو نشان می‌زنیم، اما برای بچه‌ها و هم خود پدر و مادرها تشویقی برای فرزندآوری محسوب می‌شود چرا که بچه‌ها به تنهایی به تئاتر نمی‌آیند و آینده ما هم در دست نسل آتی است و همه اینها دلیل محکمی بود که روی این موضوع کار کنیم.

وی درباره سختی و دشواری‌های اجرای تئاتر کودک گفت:‌ کار ما این مزیت را دارد که اول میزانسن، طراحی لباس و صحنه و همه اینها را انجام می‌دهیم و بعد تیم را جمع می‌کنیم برای این کار هم همین اتفاق افتاد ضمن اینکه موسیقی کار هم آماده بود به خاطر همین خیلی سریع نتیجه گرفتیم.

این کارگردان شناخته شده تئاتر با اشاره به موسیقی نمایش که در جلب بچه‌ها خیلی اثرگذار بوده، گفت: بچه‌های امروز در دنیایی زندگی می‌کنند ک مبایل و آهنگ‌های روز ذهنشان را دربرگرفته است، بنابراین موسیقی خیلی مه ماست و اینکه شعر هم بسیار مهم است که  نباید برای بچه‌ها سنگین باشد ، کلمات مفهوم و همه اینها کمک می‌کند که بچه‌ها راحت با کار ارتباط بگیرند.

وی درباره استفاده از فضاهای دیجیتال در تئاتر گفت: ما نسبت به فضاهای دیجیتال و مپینگ باید خیلی هوشمند عمل کنیم،‌چون تکنولوژی وارد همه عرصه‌های زندگی ما شده منتها تکنولوژی تئاتر دیجیتال خیلی گران است من خودم تئاتر دیجیتال کار کردم و آن را دوست دارم ولی بحث صنعتی  شدنش خیلی گران است بهرحال باید در آینده به سمت آن برویم چون بچه‌ها‌ آنقدر انیمیشن‌های زیبا با جلوه‌های بصری می‌بینند که چشمشان عادت می‌کند و برای همین ما هم نباید از فضا عقب بمانیم.

در آینده باید به سمت تئاتر دیجیتال برویم/روایتی از آسیب‌های تک فرزندی در یک نمایش

وی درباره درآمدزایی تئاتر کودک نیز گفت:‌اگر نگاه ما به تئاتر کودک صرفا درآمدزایی باشد این افت تئاتر بزرگسال هم دچارش شده و ما هم دچار آن می‌شویم باید برای تئاتر کودک دغدغه داشته باشیم، مثل کارهایی که در جشنواره تئاتر همدان ارائه می‌شود ، چرا که بچه‌های شش تا دوازده سال معصوم هستند،‌کافی است که یک قصه سرراست با طراحی خوب و موزیکال صادقانه به آنها ارائه شود، آنها هم استقبال می‌کنند .

جهانپا در پایان گفت:‌ همین که یک پدر و مادر با بچه‌هایشان به نمایش کودک بیایند خودش تبلیغ است منتها به شرطی که مسیرش آلوده درآمدزایی نشود ، تفکر و اندیشه‌اش را حفظ کند، ما آنقدر کتاب های خوب و عالی داریم که اقتباس از آنها می‌توان کرد، کانون پرورشی و دیگر مکان‌ها آثار خوبی تولید می‌کنند که آبشخور خوبی است باید جدی بگیریم و هم کمک دولتی و هم خصوصی دراین عرصه برای رشد تئاتر کودک داشته باشیم.تهیه کننده این نمایش سجاد عباسی است و این اثر با حمایت مرکز امید (حوزه هنری کودک و نوجوان) تولید شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب