دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1403 - 14:00
روانشناس بالینی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

چند راهکار برای کاهش اضطراب جدایی در کودکان

چند راهکار برای کاهش اضطراب جدایی در کودکان
استاد دانشگاه آزاد گفت: اگر مادر نتواند با حضور و محبت خود اضطراب جدایی کودک را تا سن ۲.۵ سالگی برطرف کند، قطعا فرزندشان در بزرگسالی با اضطراب جدایی مواجه خواهند شد.
کد خبر : 932437

گروه سلامت خبرگزاری آنا؛ حسین روزبهانی روانشناس کودک در رابطه با وابستگی شدید کودکان به والدین اظهار کرد: با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید، برخی کودکان به دلیل وابستگی زیاد به خانواده از رفتن به مدرسه می‌ترسند. لازم است خانواده‌ها باید از قبل فرزندشان را برای مدرسه رفتن بدون حضور مادر آماده کنند.

استاد دانشگاه آزاد ادامه داد: به طور طبیعی اضطراب غریبگی از سن ۸ ماهگی ایجاد می‌شود به طوری که کودک از آن سن، غریبه و آشنا را تشخیص می‌دهد. از سن ۱۳ ماهگی تا ۲.۵ سالگی اضطراب جدایی در کودک ایجاد می‌شود که کاملا طبیعی بوده و جدایی از مادر و پدر برای کودک بسیار سخت می‌شود. اگر این اضطراب بیش از حد شود به طوری که عملکرد کودک را مختل کند، موجب گریه و مشکلات معده در آنها می‌شود.

مادران وقت بیشتری را با فرزندشان سپری کنند

این استاد دانشگاه افزود: برای درمان اضطراب جدایی باید مادر وقت بیشتری را با فرزندش سپری کند تا این اضطراب بر طرف شود. اضطراب جدایی فقط در سنین کودکی رخ نمی‌دهند بلکه جوانانی هستند که در سنین ۱۸ یا ۱۹ سالگی به دلیل وابستگی شدید به خانواده نمی‌تواند در دانشگاهی که در شهر دیگری قرار داد ادامه تحصیل دهد.

روزبهانی به وابستگی کودکان به خانوادشان در سنین ۶ و ۷ سال اشاره کرد و گفت: اگر مادر نتواند با حضور و محبت خود اضطراب جدایی کودک را تا سن ۲.۵ سالگی برطرف کند، قطعا فرزندشان در سنینی که باید به مدرسه بروند با اضطراب جدایی مواجه خواهند شد.

خانواده‌ها بدانند که با بیان جملات همه کودکان مانند تو هستند، اما نمی‌ترسند یا به مدرسه برو مدرسه که ترس ندارد، نمی‌توانند مشکل اضطرابی آنها را حل کنند. در این مواقع توصیه می‌شود حتما با یک پزشک متخصص مشورت شود تا از راه درست و اصولی برای حل اضطراب کودکان اقدام شود.

با تصویر سازی اشتیاق کودکان را افزایش دهید

وی تصریح کرد: خانواده‌ها قبل از رفتن فرزندشان به مدرسه او را با فضا‌هایی مانند مدرسه مواجه کنند. منظور از مواجه سازی این نیست که به یکباره کودک را در این شرایط قرار دهند. راه درست و اصولی این است که اول کودک را آرام کنند و سپس به صورت تجسمی در ذهن او فضای مدرسه را شبیه سازی کنند. به عنوان مثال مدام تکرار کنند که قرار است از این مسیر به مدرسه بروی. قرار است دوستان زیادی پیدا کنی. قرار است با سواد شوی و خودت برای خودت کتاب بخوانی و... همه این مثال‌ها می‌تواند کمک کند تا کودک شوق زیادی برای مدرسه رفتن داشته باشد. به عبارت دیگر تصویر سازی به نوعی که کودک فکر کند قرار است ساعات خوشی را در مدرسه بگذراند بسیار کمک کننده است.

راهکاری برای جدا کردن جای خواب کودکان

مشاوره بالینی بیان کرد: به مرور زمان و کم کم فرزندمان را به نبود خود در برخی شرایط عادت دهیم به عنوان مثال جدا کردن فرزند از مادر در هنگام خواب می‌تواند اضطرابی برای کودک ایجاد کند. در این مواقع باید ابتدا کمی با فاصله از کودک خوابید، سپس فاصله را بیشتر کرده و بعد کودک به اتاق دیگری که در اتاق هنگام خوابیدن او باز است برود و در مرحله آخر در اتاق را بسته و اجازه دهیم کودک به تنهایی در یک اتاق جداگانه بخوابد.

به مرور زمان و کم کم فرزندمان را به نبود خود در برخی شرایط عادت دهیم

روزبهانی به اهمیت کلاس‌های ورزشی و مهدکودک در مستقل شدن کودک اشاره کرد و گفت: رفتن به این کلاس‌ها می‌تواند سن وابستگی کودک از مادر را کاهش دهد. این روش بسیار کمک کننده است و اضطراب جدایی را کاملا از بین می‌برد.

وی به چند راه برای کم کردن استرس کودکان اشاره کرد و گفت: بازی کردن، نقاشی کشیدن، دادن اعتماد به نفس به کودکان و حتی سر یک سفره غذا خوردن می‌تواند به کاهش استرس کودکان کمک کند.

کودکان را از شخصیت‌های مهم نترسانید

این روانشناس بالینی گفت: ترساندن کودک از معلم، پلیس و دکتر اصلا کار درستی نیست. تا قبل از سن هفت سالگی هرحرفی به آنهازده شود تبدیل به باور اعتقادی می‌شود؛ بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید کودکان را از افراد مختلف ترساند، زیرا این ترس می‌تواند تا بزرگسالی همراه آنها باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب