دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام عادل در نشست خبری مطرح کرد؛

مشارکت سازمان اوقاف با شرکت‌های دانش بنیان/ روزشمار هفته وقف اعلام شد

مشارکت سازمان اوقاف با شرکت‌های دانش بنیان  روزشمار هفته وقف اعلام شد
معاون فرهنگی و اجتماعی و سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در روزشمار هفته وقف چهارشنبه چهارم مهر ماه روز «وقف، سلامت جامعه حمایت از دانش بنیان ها» نامگذاری شده است.
کد خبر : 932115

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری بزرگداشت هفته وقف با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عادل معاون فرهنگی، اجتماعی و سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز، سه شنبه بیست و هفتم شهریور ماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

حجت الاسلام عادل در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در آستانه هفته وقف قرار داریم و از روز جمعه شانزدهم ربیع الاول این هفته آغاز خواهد شد، گفت: برنامه‌هایی در راستای ترویج فرهنگ خداپسندانه وقف و اطلاع رسانی فعالیت‌های سازمان اوقاف برای مردم تدارک دیدیم.

وی در ادامه افزود: وقف از مردم، برای مردم و در راستای رضایت خداوند متعال است. کار‌های خیری که انجام می‌گیرد در اسلام هم جایگاه ویژه‌ای را احکام وقف دارد و این سنت در ایران از صدر اسلام تاکنون مورد توجه مردم بوده است. امروز کارکرد وقف در عرصه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر همگان واضح و مبرهن است و فعالیت‌های سازمان اوقاف در سال‌های اخیر در عرصه‌های اقتصادی با حضور شرکت‌های دانش بنیان و پرداختن به فناوری‌های روز همراه است آثار و برکات مثبتی را از خود به جای گذاشته است.

روزشمار هفته وقف

وی با اشاره به جدول روشمار دبیرخانه برای هفته وقف گفت: روز جمعه ۳۰ شهریورماه به نام روز وقف نامگذاری شده و در روزشمار روز وقف عنوان وقف جبهه مقاومت، ترویج فرهنگ ایثار دارد. روز شنبه ۳۱ شهریور به نام وقف، قرآن سنت نبوی و سیره ائمه معصومین نامگذاری شده است. روز یکشنبه اول مهر نام وقف، اقتصاد پایدار و رشد تولید، روز دوشنبه دوم مهر ماه به نام وقف، اخلاق و معنویت، تکریم واقفین و خیرین، سه شنبه سوم مهرماه به نام وقف، حمایت از خانواده، اشتغال زایی، ترویج سبک زندگی اسلامی، چهارشنبه چهارم مهر ماه وقف، سلامت جامعه حمایت از دانش بنیان ها، پنجشنبه پنجم مهرماه به نام وقف امامزادگان گردشگری مذهبی، ترویج زیارت نامگذاری شده است.

فعالیت‌های سازمان اوقاف در همکاری با شرکت‌های دانش بنیان/روزشمار هفته وقف اعلام شد

فعالیت کمیته‌های تخصصی سازمان اوقاف

وی درباره فعالیت کمیته‌های تخصصی سازمان اوقاف گفت: در سطح ستادی برنامه ملی شش تور بازدید از موقوفات طراحی شده است. هفت نشست تخصصی با گروه‌های دانش بنیان و نخبگان پیش بینی شده و در راستای تجلیل از واقفین و خیرین در سطح کشور ۱۵۰ همایش تجلیل از واقفین به عنوان همایش یاوران وقف در سطح ملی، استانی و شهرستانی برگزار خواهد شد. همایش ملی سه شنبه سوم مهر ماه با حضور مسئولان لشکری و کشوری در سالن همایش‌های بین المللی مجموعه ارم برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام عادل اظهار داشت: همایش متولیان و مجمع خیرین کشور چهارشنبه چهارم مهر و شنبه هفتم مهرماه همایش متولیان برتر کشور در مجموعه ارم برگزار خواهد شد، رونمایی از کتابخانه تخصصی وقف در این هفته صورت خواهد گرفت و ایستگاه «همه واقف باشیم» در سطح کشور پیش بینی شده است. ۲۰۰ ایستگاه صلواتی برای پذیرایی مردم و ۳۱۰ ایستگاه مشاوره به مراجعه کنندگان و خدمات درمانی رایگان در هفته وقف تدارک دیده شده است.
وی درباره دیگر برنامه‌ها گفت:‌محفل انس با قرآن در سطح کشور و برپایی نمایشگاه دستاورد‌های حوزه وقف در استان‌ها و مسابقات فرهنگی با اهدای جوایز در سطح کشور، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگرا و رونمایی از سایت وقف نما صورت خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام عادل درباره برخی فعالیت‌های اوقاف از سال گذشته تاکنون گفت: تکمیل، نوسازِی و مقاوم سازی، بازسازی و تعمیر و نگه داری در حال حاضر در ۷۴۱ بقعه پروژه عمرانی صورت گرفته که در دست اقدام است. زیربنای پروژه‌های در حال انجام ۴۶۰۸۰۷ مترمربع است که ۷۸ درصد رشد داشته و در برنامه پروژ‌های عمرانی موقافات در حوزه سرمایه گذاری تعداد ۲۲۵ پروژه تعریف شده که میزان مساحت این پروژه‌ها بیش از ۴ میلیون مترمربع است. در طرح نهضت ملی مسکن ده پروژه در شش استان درحال انجام است که بیش از ۱۱ میلیون متر مربع در این پروژ‌ها استفاده شده است. در راستای سرمایه گذاری در موقوفات کمیسیون اقتصادی در سازمان در حال حاضر ۸۵۹ مصوبه از ابتدا تشکیل شده که برخی در حال انجام است.

 ۱۶۰ نیروگاه در سطح کشور فعال داریم

وی در ادامه اظهار داشت: در عرصه انرژی‌های خورشیدی در حال حاضر بیش از ۱۶۰ نیروگاه در سطح کشور فعال داریم که با بیش از ۶۰۰۰ کیلووات ساعت ظرفیت، جمعا ۶۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته و به درآمد و تولید انرژی رسیده است. ۱۵ پروژه در سطح ملی و ۴۳ پروژه نیز در سطح استانی در هفته وقف رونمایی و هشت پروژه آماده کلنگ زنی نیز صورت می‌گیرد.

سخنگوی سازمان اوقاف با بیان اینکه یکی از عرصه‌های مهم در اوقاف حوزه اجارات و ثبتی موقوفات است، توضیح داد: در هفته وقف در بسیاری از شهر‌ها ظرفیت‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده تا تخفیفاتی برای مستاجرین موقوفات قائل شوند. یکی از کار‌های مهمی که در راستای شفاف سازی انجام شده، ایجاد و راه اندازی سامانه مزایده الکترونیکی در بستر میز خدمت است. سازمان اوقاف در عرصه سنددار کردن رقبات که کار بسیار مهمی است عزم راسخ دارد که در مدت شش ماهه رشد قابل توجهی داشته است.

مدیریت امامزادگان دولتی نیست

وی درباره خدمت به بقاع متبرکه گفت: مدیریت امامزادگان دولتی نیست و ۲۲۹۷۹ نفر هیات امنا داریم که مدیریت امامزادگان را عهده دارند. ۱۷۲۶ نفر خادم و ۱۲۲۳۵ نفر خادم افتخاری ثبت شده است. ۱۳۹۷ مرکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی فعال در مراکز افق داریم و دوره‌های آموزش هیئت امنا هم امسال ۲۸۲۰ نفر در کارگاه‌های آموزشی شرکت کردند. از ابتدای سال تا کنون ۱۸۲۴۲۶ بسته حمایتی در ۳۱ استان توزیع شده که میانگین ارزش هر بسته یک میلیون تومان است و تاکنون ۱۸۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

عادل همچنین گفت: در بحث مهر تحصیلی و لوازم التحریر بیش از ۲۵ هزار بسته مهر تحصیلی توزیع شده و بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دو شائبه درباره کلیپ‌هایی که در فضای مجازی یکی درباره تخریب مدرسه‌ای در بوشهر پخش شده بود و دیگری کلیپی درباره فعالیت آقای نریمانی مداح اهل بیت (ع) و ساخت و ساز هیئت در اصفهان توضیحاتی ارائه داد و گفت:‌ درباره مدرسه بوشهر که به دلیل ناایمن بودن نامه نگاری‌ها شده بود و الان هم قرار است مجموعه آموزشی جدید ساخته شود و درباره فعالیت آقای نریمانی هم پروژه عمرانی ایشان کاملا زیرنظر ماست و کامل مساله حل و فصل شده است.

حجت‌الاسلام عادل در بخش پرسش و پاسخ نیز مباحثی درباره تعامل تنگاتنگ با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها ارائه کرد و گفت: طبق آمار ۹۲ هزار مسجد در سطح کشور ثبت شده، منتها با توجه به تراکم جمعیتی در تهران بحث کمبود مساجد مطرح است که البته تلاش داریم با تشویق خیرین این کار ار در اولویت قرار دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب