دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1403 - 15:14
حکمرانی مطلوب دنبال بستر رشد برای انسان‌هاست

آیت‌الله شعبانی: دانشگاه و حوزه ابزارهای عدالت را مهیا کنند

آیت‌الله شعبانی: دانشگاه و حوزه ابزارهای عدالت را مهیا کنند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه حکمرانی مطلوب دنبال بستر رشد برای انسان‌هاست، گفت: دانشگاه و حوزه ابزارهای عدالت را مهیا کنند.
کد خبر : 931655

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی نماینده ولی‌فقیه در استان همدان در همایش «طرح ملی اعتلا» که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در حال برگزاری است، اظهار کرد: در طول ۴۵ سال گذشته پیشرفت‌های فراوانی داشته‌ایم، اما در حوزه عدالت عقب‌افتادگی‌هایی داریم.

وی بیان کرد: قوانین دست‌وپاگیر مانع بزرگ در حوزه عدالت اجتماعی به شمار می‌رود و در این زمینه عقب‌ماندگی‌هایی داریم، بنابراین این حق مردم است که بدانند در این ۴۵ سال چقدر در زندگی پیشرفت داشته‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه برخی قوانین کشور نیازمند اصلاح و بازنگری است، خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه باید در این بخش ورود کرده و به تصمیم‌سازان مشورت بدهند.

امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: نیاز است برای اداره کشور در قوانین‌ها تجدیدنظر کنیم و از سوی دیگر نیز نباید بیش از اندازه قانون تولید کرد.

شعبانی موثقی متذکر شد: ابزار‌های عدالت باید در جامعه ایجاد شود تا مردم بدون دغدغه بروکرسی اداری بتوانند مشکلات خود را پیگیری و رفع کنند.

وی، خواستار تغییر روش وزارتخانه‌ها در رفع موانع مراجعه‌کنندگان شد و افزود: اغلب سیستم‌های اداری بازدارنده است، چراکه رؤسای جمهور گذشته هم وعده صادق داشته‌اند و تلاش فراوانی برای عملی شدن آن انجام دادند.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان اضافه کرد: موانع اداری باید با اصلاح قوانین برداشته شود، امیدواریم مجموعه مسئولان به این مهم توجه کنند.

شعبانی موثقی یادآور شد: هدف اصلی حکمرانی مطلوب این است که جامعه بستر رشد برای انسان را مهیا کند؛ نه بستر انحطاط که در اینجا منظور از رشد، رشد مادی و معنوی در کنار هم است، چراکه حیات دنیا یک حیات ممتد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به نهج‌البلاغه درباره حکمرانی اسلامی هم گفت: هدف از فلسفه حکومت اسلامی این است که آحاد جامعه که تحت حمایت حکومت اسلامی هستند به تمامی تعلقات دنیوی خود دست پیدا کنند.

امام جمعه همدان عنوان کرد: اصول حکمرانی و حاکمیت اسلامی مبتنی بر واقعیت‌های تکوینی هستی بوده که دارای شاخص‌هایی ازجمله مشروعیت دینی، قانون‌گرایی، کارآمدی، مسئولیت، مشارکت، مردم‌سالاری، عدالت‌محوری، مبارزه با فساد، اقتصاد عادلانه، حکومت مبتنی بر معنویت و اخلاق و ... است.

شعبانی موثقی افزود: در فرآیند حکمرانی مدیران خوب بسیار مؤثری و تأثیرگذار هستند؛ تا جایی که مرحوم علامه جعفری در کتاب خود آورده است: «آنقدر که مدیران خوب به بشر خدمت کرده‌اند، قانون‌های خوب خدمت نکرده‌اند.»

وی یادآور شد: در موضوع تحقق ابزار‌های عدالت باید دانشگاه و حوزه علمیه وارد میدان شده و پیشرو باشند.

به گزارش آنا؛ همایش «طرح ملی اعتلا» که از روز جمعه 23 شهریور 1403 به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در قالب همایش جهاد تبیین و با حضور بیش از ۲۰۰ عضو هیئت علمی دانشگاه‌ آزاد آغاز شده تا دوشنبه 26 شهریور در این دانشگاه ادامه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب