دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1403 - 00:20

تکرار کودتای جمهوری‌خواهان سنتی علیه ترامپ

تکرار کودتای جمهوری‌خواهان سنتی علیه ترامپ
اصلی‌ترین دغدغه ترامپ، برقراری توازن میان دموکرات‌های جمهوری‌خواه و جمهوری‌خواهان دموکرات است و هرچه به موعد انتخابات نوامبر نزدیک‌تر می‌شویم، این دغدغه بیشتر می‌شود.
کد خبر : 931516

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اگرچه رقابت شانه به شانه هریس-ترامپ در ایالات کلیدی و خاکستری مانند ویسکانسین، میشیگان و نوادا در نظرسنجی‌ها ادامه دارد، اما آنچه منجر به نگرانی رئیس‌جمهور سابق آمریکا شده، تکرار ماجرای انتخابات سال ۲۰۲۰ است: جایی که برخی جمهوری‌خواهان سنتی با حمایت از بایدن، موجبات شکست نهایی وی در ساختار کالج الکترال را فراهم ساختند! 

مسئله از این قرار است که با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، شاهد افزایش تعداد مخالفان درون حزبی ترامپ هستیم؛ موضوعی که می‌تواند به رای دهندگان این حزب نیز در ایالات کلیدی تسری پیدا کند.

ترامپ مسبب شکست خود در ایالات آریزونا و جورجیا در سال ۲۰۲۰ میلادی را جمهوری خواهان ناراضی می‌داند؛ کسانی که حاضرند جهت جلوگیری از پیروزی مجدد ترامپ، آرای خود را به سود بایدن وحزب دموکرات به گردش در آوردند. 

اخیرا نشانه‌های این موضوع در انتخابات ماه نوامبر نیز مشاهده شده است. در تازه‌ترین رخداد، ۲۳۸ تن از اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا از جمله شخصیت‌های بلندپایه این حزب، حمایت خود را از دونالد ترامپ سلب کرده‌اند. 

هم‌زمان با این اقدام، کمپینی میلیون دلاری علیه ترامپ در ایالت‌های سرنوشت‌ساز آغاز شده است. «لیز چینی» نماینده پیشین وایومینگ و یکی از مهم‌ترین چهره‌های جمهوری‌خواه که پیش‌تر در بالاترین سطوح سیاسی آمریکا فعالیت داشته و حتی به عنوان رقیب درون‌حزبی دونالد ترامپ نیز شناخته می‌شد، اکنون به صورت علنی از کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات حمایت کرده است.

چینی در مراسمی در دانشگاه دوک در کارولینای شمالی اعلام کرد: «به عنوان یک محافظه‌کار که به قانون اساسی آمریکا باور دارم، مدتی طولانی در مورد خطرات فعلی که از سوی ترامپ متوجه کشور است، اندیشیدم. من در انتخابات نوامبر به ترامپ رای نخواهم داد، بلکه از کامالا هریس حمایت می‌کنم.»

چینی در این میان تنها جمهوری‌خواهی نیست که با اعلام حمایت از هریس به جمع فزاینده‌ای از جمهوری‌خواهان پیوسته است که برخلاف موضع رسمی حزب، اعلام کرده‌اند در انتخابات پیش‌رو از ترامپ حمایت نخواهند کرد.

«جیمی مک‌کین» پسر «جان مک‌کین» سناتور فقید آریزونا که از چهره‌های خوش نام حزب بود، اعلام کرده است که به ترامپ رای نخواهد داد و در عوض از هریس، نامزد حزب دموکرات حمایت می‌کند. مک‌کین با انتشار بیانیه‌ای گفت: «من نگران خانواده‌ام هستم و از حقوق برابر برای همه افراد این کشور حمایت می‌کنم.»

«آدام کینزینگر» نماینده سابق ایلینوی و «اولیویا تروی» مشاور امنیت ملی سابق در دولت ترامپ، از دیگر جمهوری‌خواهانی به شمار می‌روند که علیه ترامپ موضع گرفته‌اند.

در میان امضاکنندگان این نامه، نام افراد برجسته‌ای که پیش از این در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش فعالیت داشتند، دیده می‌شود. «جین بکر» مدیر دفتر جرج بوش پدر، چهل‌ویکمین رئیس‌جمهوری آمریکا و همچنین برخی از نزدیکان جان مک‌کین و «میت رامنی» از جمله دو رئیس سابق ستاد مک‌کین و «دیوید نیرنبرگ» رئیس مالی کمپین رامنی در سال ۲۰۱۲، از امضاکنندگان این نامه هستند.

اصلی‌ترین دغدغه ترامپ، برقراری توازن میان دموکرات‌های جمهوری‌خواه و جمهوری‌خواهان دموکرات است! حمایت برخی از جمهوری‌خواهان از کاندیدای حزب دموکرات در حالی است که در جبهه مقابل نیز برخی از اعضای ارشد و نزدیکان دموکرات‌ها پشتیبانی خود را از دونالد ترامپ اعلام کرده‌اند.

ازجمله این چهره‌ها می‌توان به «تولسی گابارد» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ و نیز «رابرت فرانسیس کندی جونیور» پسر سناتور کندی و برادرزاده رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا اشاره کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب