دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1403 - 11:29

بحران تازه علیه ترامپ/ ماجرای جمهوری‌خواهان ناراضی چیست؟

بحران تازه علیه ترامپ  ماجرای جمهوری‌خواهان ناراضی چیست؟
نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از برگزاری دادگاه، آرای خود را در میان حدود ۱۰ درصد از جمهوری‌خواهان از دست داده است.
کد خبر : 916427

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ صدور حکم اخیر دادگاه منهتن علیه دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۲۴ و رئیس‌جمهور سابق آمریکا اگرچه منجر به عدم حضور وی در رقابت‌های انتخاباتی نخواهد شد؛ اما قطعاً روی الگوی رأی برخی رای‌دهندگان مستقل و حتی جمهوری‌خواهان تأثیرگذار خواهد بود. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از برگزاری دادگاه، آرای خود را در میان حدود ۱۰ درصد از جمهوری‌خواهان از دست داده است. اگرچه آرای این جمهوری‌خواهان ناراضی لزوماً به سود بایدن و دموکرات‌ها به گردش در نخواهد آمد، اما گردش آنها به سود حزب و نامزد انتخاباتی متبوعشان نیزمنتفی خواهد بود. همین مسئله، بایدن را نسبت به پیروزی در برخی ایالات حساس و خاکستری امیدوار خواهد ساخت.

از دست دادن احتمالی یک‌دهم رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه برای ترامپ مهم‌تر از حمایت قوی اکثر جمهوری‌خواهان از وی خواهد بود، زیرا می‌تواند موازنه آرا را در ایالات خاکستری و رقابتی بر هم ریزد

بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس، ۵۶ درصد از جمهوری‌خواهان گفته‌اند رأی صادرشده علیه ترامپ تأثیری بر حمایت آنها از وی نخواهد داشت. ۳۵ درصد اعلام کرده‌اند این مسئله می‌تواند تأثیر اندکی روی رأی و نگاه آنها نسبت به ترامپ داشته باشد و ۹ درصد دیگر، گفته‌اند از این مسئله ناراضی‌اند و دیگر حاضر به حمایت از رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نیستند. این مسئله ازآنجا قابل اهمیت است که رقابت ترامپ و بایدن در برخی ایالات مانند فلوریدا، اوهایو، پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان بسیار جدی و نزدیک است و کاهش سبد رأی هر یک از دو نامزد انتخاباتی، مترادف با افزایش قدرت مانور نامزد رقیب در کسب آرای الکترال این ایالات خواهد بود.

از دست دادن احتمالی یک‌دهم رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه برای ترامپ مهم‌تر از حمایت قوی اکثر جمهوری‌خواهان از وی خواهد بود، زیرا می‌تواند موازنه آرا را در ایالات خاکستری و رقابتی بر هم ریزد. در میان رأی‌دهندگان مستقل ثبت‌نام‌شده، ۲۵ درصد گفتند که محکومیت ترامپ باعث می‌شود در ماه نوامبر کمتر از او حمایت کنند. ۱۸ درصد از رأی‌دهندگان مستقل نیز گفته‌اند نسبت به ترامپ ناامید شده‌اند و البته ۵۶ درصد معتقدند که محکومیت تأثیری بر تصمیم آنها نخواهد داشت. بنابراین، رأی ترامپ در میان افراد مستقل نیز ریزش خواهد داشت و این بدترین خبر ممکن برای سیاستمدار جنجالی آمریکاست!

حتی تعداد کمی از رأی‌دهندگان که از نامزد‌ مورد‎‌نظر خود دلسرد می‌شوند، می‌توانند تأثیر زیادی بر سرنوشت سیاسی آن نامزد داشته باشند

این حکم می‌تواند رقابت بین ترامپ را که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ رئیس‌جمهور آمریکا بود و جو بایدن، سکان‌دار فعلی کاخ سفید از حزب دموکرات را جدی‌تر از گذشته رقم بزند. انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده معمولاً با حاشیه‌های کم در تعداد انگشت‌شماری از ایالت‌های نوسانی رقابتی تعیین می‌شود، به این معنی که حتی تعداد کمی از رأی‌دهندگان که از نامزد‌ مورد‎‌نظر خود دلسرد می‌شوند، می‌توانند تأثیر زیادی بر سرنوشت سیاسی آن نامزد داشته باشند. حتی بعضی از پیروزی‌های الکترال در ایالات خاکستری، با حدود هزار تا ده هزار رأی بیشتر رقم خورده و همین مسئله، دو نامزد انتخاباتی را بر آن می‌سازد تا سبد رأی خود را حفظ و در مرحله بعدی آن را فربه‌تر سازند.

اکنون بایدن به‌واسطه حمایت از توحش و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه و ترامپ به‌واسطه پرونده‌های قضایی، شاهد کاهش حجم سبد انتخاباتی‌شان هستند. بر اساس نظرسنجی اخیر که روی ۲۵۵۶ بزرگ‌سال آمریکایی در سراسر کشور انجام شد، رقابت ترامپ و بایدن در سطح ملی و عمومی نیز بسیار تنگاتنگ خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته