دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1403 - 10:22
در بدو ورود به عراق انجام شد؛

حضور پزشکیان در یادمان شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس

حضور پزشکیان در یادمان شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس
رئیس‌جمهور کشورمان در یادمان شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس حاضر شد.
کد خبر : 931287

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود پزشکیان صبح امروز؛ چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ در بدو ورود به فرودگاه بغداد، در یادمان و محل شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس حاضر شد و یاد این شهیدان جبهه مقاومت را گرامی داشت.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران طی سفری رسمی و در نخستین سفر خارجی خود از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری‌ با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد.

حضور پزشکیان در یادمان شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس

وی به دعوت رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق و در راس هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی، با بدرقه محمدرضا عارف معاون اول، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و تعدادی از وزرا و معاونین رئیس جمهور، به منظور سفری سه روزه عازم بغداد شد.

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر دیدارهای رسمی با نخست وزیر، رئیس جمهور، روسای مجلس و دستگاه قضایی عراق و امضای اسناد همکاری مشترک، دیدارهایی نیز با تجار و ایرانیان ساکن عراق خواهد داشت.

 

 

پزشکیان همچنین پس از دیدارهای رسمی در بغداد، جهت زیارت حرم امیرالمؤمنین و امام حسین سلام الله علیهما به شهرهای نجف و کربلا خواهد رفت.

رئیس جمهور به دعوت رسمی مقامات اقلیم کردستان، به اربیل و سلیمانیه در شمال عراق نیز سفر خواهد کرد و همچنین دیداری با مقامات محلی و نخبگان فرهنگی، دانشگاهی و عشایر در شهر بصره در جنوب عراق خواهد داشت.

به گزارش آنا، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور پیش از عزیمت به عراق بیان بخشی از برنامه‌های این سفر اظهارداشت: بر اساس سیاست های که قبلاً اعلام شده و هم‌چنین سیاست اعلامی مقام معظم رهبری مینی  بر ارتباط صمیمی با همسایگان و به خصوص عراق که از گذشته با ما ارتباطات زیادی داشته و کشور دوست و مسلمان و همسایه و همکار اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ماست و مرکز علم و فرهنگ اسلامی است و روحانیت از آنجا نشأت گرفته است.

وی با بیان اینکه طبیعتاً اولین سفر خارجی دولت چهاردهم می تواند از کشور دوست و برادر عراق باشد، اضافه کرد: ما در این کشور همکاری های زیادی می توانیم داشته باشیم توافق نامه هایی هم تهیه شده که امضا کنیم. تلاشی که مردم و دولت این کشور در اربعین داشتند قابل قدردانی است.

پزشکیان گفت: در این سفر با مقامات بزرگ عراق در بغداد دیدار می کنیم به زیارت نجف و کربلا می رویم خیلی دوست داشتم در نجف از حرم مولا علی زیارت کنم. تلاش ما در این دولت این است سعی کنیم راهی که ایشان در عدالت و اخلاق و وفاق به ما یاد داده اند، بپیماییم و پیمان ببندیم این راه را ادامه دهیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: به شهرهای شیعه نشین عراق و بصره می رویم، به شهرهای کردنشین و اربیل و سلیمانیه می رویم. تصور می کنم سفر بسیار خوبی خواهد بود در ایجاد ارتباطات سیاسی، فرهنکی و اقتصادی. 

وی ادامه داد: امیدوارم با کشورهای اسلامی که آغاز آن از عراق است، رابطه خوب و صمیمانه و برادرانه داشته باشیم و‌ مشکلاتی که در این زمینه می تواند وجود داشته باشد را به امید خدا از سر راه برداریم. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب