دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدارس سراسر اروپا استفاده از تلفن‌های همراه را ممنوع کردند

مدارس سراسر اروپا استفاده از تلفن‌های همراه را ممنوع کردند
مدتی بود برخی از مدارس جهان مانند برخی مدارس در ایالات متحده و اروپا استفاده از تلفن‌های همراه را در مدارس ممنوع اعلام کرده بودند اکنون بنابر گزارش جدید گاردین مدارس سراسر اروپا استفاده از تلفن‌های همراه را ممنوع کردند.
کد خبر : 931119

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کالج کالوین یکی از اولین مدارسی در هلند بود که استفاده از تلفن‌های همراه را ممنوع کرد. چهار سال بعد، مسئولان آن کالج گزارش دادند که با انجام این کار فرهنگ مدرسه به طور چشمگیری تغییر کرده است.

شش سال پیش، زمانی که مسئولان کالج کالوین در هلند شروع به بررسی ممنوعیت تلفن‌های همراه در مدارس کردند، این ایده برای برخی از دانش‌آموزان شوکه‌کننده بود. «جان باکر»، رئیس این کالج گفت «در آن زمان دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله به ما گفتند که آیا فکر می‌کنید در دهه ۱۸۰۰ زندگی می‌کنیم که این قانون را برپا کرده‌اید؟

در حالی که اکثریت افراد با این ایده موافق بودند، حدود ۲۰ درصد از والدین، معلمان و دانش‌آموزان، به شدت مخالف بودند. برخی از والدین نگران بودند که نتوانند در طول روز با فرزندان خود در تماس باشند، در حالی که تعداد کمی از معلمان استدلال می‌کردند که بهتر است به جای اجتناب از فناوری‌های جدید، آنها را پذیرفت.

با این حال، مسئولان مدرسه تصمیم خود را گرفتند. باکر افزود: وقتی در راهرو‌ها و حیاط مدرسه قدم می‌زدید، می‌دیدید که همه کودکان سرشان در تلفن‌های هوشمند بود. گفتگو‌های دوستانه از بین رفته بود، میز‌های پینگ پنگ خالی بودند و اساساً فرهنگ اجتماعی را از دست داده بودیم.

چهار سال پس از اینکه کالج کالوین به یکی از اولین مدارسی در هلند تبدیل شد که از تلفن‌های هوشمند استفاده نمی‌کند، این موضوع دیگر غیرمعمول نیست و در حالی که اکنون دانش‌آموزان سراسر اروپا به کلاس‌های درس بازمی‌گردند، تعداد فزاینده‌ای از آنها مجبور خواهند شد که تلفن‌های همراه خود را در خانه‌هایشان بگذارند.

در فرانسه، ۲۰۰ دبیرستان در حال آزمایش این ممنوعیت هستند، در حالی که مدارس ابتدایی فرانسوی‌زبان در والونی و بروکسل، بلژیک، پیش از این ممنوعیت خود را اجرا کرده‌اند. در مجارستان، یک قانون جدید مدارس را موظف به جمع‌آوری تلفن‌ها و دستگاه‌های هوشمند دانش‌آموزان در ابتدای روز می‌کند.ایتالیا و یونان رویکرد‌های ملایم‌تری اتخاذ کرده‌اند و به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند که تلفن‌های خود را در طول روز با خود حمل کنند، اما استفاده از آنها در کلاس‌ها ممنوع است.

برای کسانی که در کالج کالوین هستند، موج تغییر هیجان‌انگیز است. از لحظه‌ای که شروع به الزام دانش‌آموزان کردند تا تلفن‌های خود را در خانه بگذارند، مسئولان مدرسه شاهد تغییر بزرگی در فرهنگ مدرسه بودند.

باکر در ادامه بیان کرد: اساساً چیزی که از دست داده بودیم را دوباره به دست آوردیم. دانش‌آموزان بار دیگر با یکدیگر بازی و صحبت می‌کنند.

وقتی این طرح سالهاپیش در کالج کالوین هلند اجرا شد، مدارس دیگر سراسر کشور شروع به ارتباط گرفتن کردند و کنجکاو بودند تا از تاثیر این ممنوعیت باخبر شوند. در ژانویه ۲۰۲۴، دولت هلند وارد بحث شد و مدارس را تشویق کرد که تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند را از بیشتر کلاس‌های دبیرستان‌های کشور ممنوع کنند. این توصیه به‌تازگی به مدارس ابتدایی نیز گسترش یافته است.

اواخر سال گذشته، در حالی که دبیرستان‌های سراسر هلند آماده پیروی از این توصیه‌ها بودند، محققان دانشگاه رادبود از این فرصت استفاده کردند تا یک عکس از قبل و بعد از این تغییر را ثبت کنند.
آنها صد‌ها دانش‌آموز و والدین و ده‌ها معلم را در دو مدرسه که به‌زودی برنامه داشتند تا تلفن‌های همراه را از محوطه مدرسه حذف کنند، جمع کردند و عکسی ثبت کردند و سه ماه پس از اجرای ممنوعیت، دوباره از این مدارس بازدید کردند.

حدود ۲۰ درصد از دانش‌آموزان گزارش دادند که پس از محدود شدن تلفن‌های هوشمند، حواس‌پرتی کمتری داشتند. «لوس پاولز»، یکی از محققان دخیل در این برنامه گفت: معلمان اظهار داشتند که دانش‌آموزان توجه بیشتری به درس‌ها دارند و روی کار خود متمرکزتر هستند؛ بنابراین از نظر عملکرد شناختی، به طور کلی انجام این کار یک تغییر مثبت بود.

بسیاری از دانش‌آموزان نیز گزارش دادند که تعاملات اجتماعی واقعی بیشتری دارند و کیفیت این تعاملات بهبود یافته است. آنها همچنین کاهش در زورگویی سایبری را تجربه کردند، زیرا دانش‌آموزان بیشتر آفلاین بودند.

با این حال، سه ماه پس از ممنوعیت، همه دانش‌آموزان با این ایده کنار نیامده بودند. حدود ۴۰ درصد گفتند که رفتن به مدرسه بدون تلفن همراه به آنها اجازه می‌دهد از زمان خود بیشتر لذت ببرند، در حالی که ۳۷ درصد گفتند که دلتنگ تلفن‌های خود هستند.

در کالج کالوین، مسئولان شکی ندارند که این ممنوعیت مثبت بوده است. وقتی این ممنوعیت برای اولین بار اجرا شد، صحبت از این بود که به‌مرور به دانش‌آموزان بزرگ‌تر اجازه داده شود تا تلفن‌های خود را در طول روز دوباره وارد مدرسه کنند اما پس از تغییراتی که مشاهده شد، این ایده کنار گذاشته شد.

باکر گفت: این بحث دیگر وجود ندارد. هیچ‌کس در مورد آن صحبت نمی‌کند.در عوض، آنچه جایگزین شده، غرور آرامی است که وقتی صحبت از تلفن‌های هوشمند در کلاس‌های درس می‌شود، مدرسه ما خیلی جلوتر از باقی مدارس در این فرایند بوده است. ما زمانی را پشت سر گذاشتیم که افراد می‌گفتند ما مدرسه مدرنی نیستیم. امروزه این کاملاً برعکس است. این قانون یک تأیید خوب بر این موضوع است که مشکلاتی که پشت سر گذاشتیم بیهوده نبوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب