دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس فرانسه

ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس فرانسه
فرانسه قصد دارد آزمایشی را برای ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس برای دانش‌آموزان زیر سن ۱۵ سال انجام دهد تا به کودکان یک وقفه دیجیتال بدهد. اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز ارزیابی شود، ممکن است از ژانویه در سراسر کشور اعمال شود.
کد خبر : 929818

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حدود ۲۰۰ مدرسه متوسطه در این آزمایش شرکت خواهند کرد و بر اساس آن، دانش‌آموزان باید تلفن‌های خود را هنگام ورود مدرسه به پذیرش تحویل دهند.

گاردین نوشت این ممنوعیت فراتر از قانون ۲۰۱۸ است که در آن استفاده از تلفن همراه در مدارس ابتدایی و متوسطه ممنوع اعلام شده بود، اما به دانش‌آموزان اجازه می‌داد تلفن‌های خود را نگه دارند.

«نیکول بلوبه» وزیر موقت آموزش و پرورش فرانسه روز گذشته اعلام کرد که هدف این آزمایش دادن یک وقفه دیجیتال به جوانان است. اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، ممنوعیت در تمام مدارس از ژانویه اجرا خواهد شد.

کمیسیونی که توسط رئیس‌جمهور امانوئل مکرون تشکیل شده بود، نگرانی‌هایی درباره تأثیرات منفی بیش از حد نگاه کردن کودکان به صفحه‌نمایش‌ها و تاثیر آن بر سلامت و رشد آنها مطرح شده بود.

نتیجه گزارشی ۱۴۰ صفحه‌ای که در ماه مارس منتشر شد، نشان داد که یک ارتباط بسیار واضح بر تأثیرات منفی مستقیم و غیرمستقیم دستگاه‌های دیجیتال بر خواب، کم‌تحرکی، کمبود فعالیت بدنی و خطر اضافه‌وزن حتی چاقی و همچنین بر بینایی دانش‌آموزان وجود دارد.

این گزارش اشاره کرد که استفاده بیش‌ازحد از تلفن‌ها و دیگر فناوری‌های دیجیتال نه تنها برای کودکان بلکه برای جامعه و تمدن نیز مضر است. این گزارش توصیه کرد که استفاده کودکان از تلفن‌های همراه به صورت مرحله‌ای کنترل شود و شرایط به این صورت شود که کودکان کمتر از ۱۱ سال بدون تلفن همراه باشند و کودکان بین ۱۱ تا ۱۳ سال تلفن‌های بدون دسترسی به اینترنت داشته باشند و کودکان تا ۱۵ سال تلفن‌هایی با دسترسی به اینترنت، اما بدون دسترسی به شبکه‌های اجتماعی داشته باشند. همچنین پیشنهاد شد که کودکان زیر سه سال اصلا در معرض دستگاه‌های دیجیتال قرار نگیرند، زیرا این دستگاه‌ها برای رشد سالم کودک ضروری نیستند.

«سروان موتون» یک متخصص مغز و اعصاب و فیزیولوژیست عصبی که در این کمیسیون حضور داشت، گفت: ما باید ابزار دیجیتال را در جای خود قرار دهیم. تا حداقل شش سالگی یک کودک نیازی به دستگاه دیجیتال برای رشد ندارد. ما باید به والدین دوباره آموزش دهیم که چگونه با فرزندان خود بازی کنند.

ممنوعیت تلفن‌های همراه در مدارس مدت‌ها است که در سراسر اروپا مورد بحث قرار گرفته است. در کشور‌هایی که ممنوعیت وجود دارد، این بیشتر به استفاده از آنها محدود می‌شود و کودکان نیازی به تحویل تلفن‌ها ندارند.

در آلمان محدودیت‌های رسمی وجود ندارد، اما بیشتر مدارس استفاده از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های دیجیتال در کلاس‌ها را به جز برای اهداف آموزشی ممنوع کرده‌اند. یک ممنوعیت شبه‌کامل از ابتدای امسال در کلاس‌های مدارس متوسطه هلند اجرا شده است، اما به صورت یک توصیه و نه یک الزام قانونی. از سال تحصیلی جاری، این دستورالعمل به مدارس ابتدایی نیز اعمال خواهد شد.

ایتالیا از اوایل به ممنوعیت تلفن همراه پرداخت و این ممنوعیت را در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد، سپس در سال ۲۰۱۷ آن را تسهیل کرد و در سال ۲۰۲۲ دوباره آن را اعمال کرد. در ایتالیا این ممنوعیت برای همه گروه‌های سنی اعمال می‌شود.

در فوریه امسال، دولت بریتانیا راهنمایی‌هایی برای مدارس در مورد ممنوعیت استفاده از تلفن‌های همراه در طول روز در مدرسه صادر کرد، اما گفت که تصمیم‌گیری در مورد سیاست استفاده از تلفن همراه به عهده مدیران و رهبران مدارس است.

کشور پرتغال نیز در هر ماه با معرفی چند روز بدون تلفن همراه، یک راه‌حل میانه را آزمایش می‌کند، در حالی که در اسپانیا مدارس در برخی مناطق خودمختار ممنوعیتی را اعمال کرده‌اند، اما ممنوعیت ملی وجود ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته