دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1403 - 11:08

کنعانی: تلاش مقامات رژیم صهیونیستی برای انتصاب هر رخدادی به ایران، فرار از واقعیت است

کنعانی: تلاش مقامات رژیم صهیونیستی برای انتصاب هر رخدادی به ایران، فرار از واقعیت است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه حمله به مکان‌های مرتبط به ایران در سوریه را تایید نمی‌کنیم، گفت: تلاش مقامات رژیم صهیونیستی برای انتصاب هر رخدادی به جمهوری اسلامی ایران نوعی لفاظی برای فرار از واقعیت است.
کد خبر : 930997

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری هفتگی خود گفت:  در ارتباط با عملیات شهادت طلبانه شهروند اردنی علیه رژیم غاصب صهیونیستی لازم است اشاره کنم که این رژیم غده‌ای سرطانی در قلب جهان اسلام است و هسته مرکزی خباثت در منطقه به شمار می‌رود.

وی افزود: این رژیم به دلیل جنایات هولناکش در نوار غزه و کرانه غربی فلسطین خودش را در مقابل خشم ملت‌ها قرار داده است.

کنعانی حمایت از مساله فلسطین را برای جمهوری اسلامی ایران یک مسئولیت انسانی و اخلاقی خواند و اظهار داشت: تلاش مقامات رژیم صهیونیستی برای انتصاب هر رخدادی به جمهوری اسلامی ایران نوعی لفاظی برای فرار از واقعیت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جنایت رژیم صهیونیستی در سوریه را که امروز صبح منجر به شهادت تعدادی از شهروندان سوری شد را محکوم و تاکید کرد: رژیم صهیونیستی برای جنایت حدو مرزی ندارد.

وی ادامه داد: حمله به مکان‌های مرتبط به ایران در سوریه را تایید نمی‌کنیم.  اصرار بر جنایت در منطقه نشان می‌دهد که جنایت‌های این رژیم معطوف به غزه نیست بلکه از نظر آنها، ارتکاب به جنایت هیچ حد و مرزی ندارد. حامیان رژیم صهیونیستی باید از حمایت تسلیحاتی از این رژیم دست بردارند و سازمان ملل باید در برابر این جنایات وحشیانه، اقدامات جدی تری انجام دهد.

کنعانی با اشاره به حمله صبح امروز رژیم صهیونیستی به سوریه اظهارداشت: ایران جنایت بامدادی رژیم صهیونیستی در حمله به سوریه را با شدیدترین عبارات محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ارتقاء روابط با شرق و غرب را همزمان پیش می‌بریم، بیان کرد: ما در منقطه پیچیده‌ای قرار گرفته ایم با این حال همکاری‌های منطقه‌ای را بهترین راه برای ارتقا همکاری‌ها و رفع سوء تفاهمات می‌دانیم. همزمان با توسعه مناسبات با شرق و آسیا، اهتمام ویژه‌ای به ارتقاء روابط با دیگر کشور‌ها نیز خواهیم داشت.

وی افزود: هر کشوری که بخواهد در راستای احترام و حقوق متقابل با ما ارتباط داشته باشند، قطعا از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

ایران با هر اقدامی برای تغییرات ژئوپلوتیک و مرزی مخالف است

کنعانی با تأکید بر اینکه موضوع کریدور‌ها این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری محل توجه و اهتمام است، گفت: مبنای اخبار و تحلیل‌های منتشره در خصوص تحولات قفقاز و کریدورها، مطابق با سفر اخیر آقای پوتین به آذربایجان و همچنین اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه است. باید به متن دقیق این اظهارات مراجعه کرد و تحلیل دقیق داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی در پیشبرد دستور کار صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه خواهد داد؛ این موضوع خواست تمام کشور‌های منطقه است.  

وی با بیان اینکه برخی می‌خواهند منطقه قفقاز را به محل بی ثباتی تبدیل کنند؛ آن‌ها بی ثباتی در منطقه را به هر قیمتی دنبال می‌کنند، اظهارداشت: ما از تقویت ساز و کار منطقه‌ای مبتنی بر همکاری ۳+۳ برای حل مناقشات حمایت می‌کنیم.

کنعانی با اشاره به اولین سفر خارجی رئیس جمهور به عراق نیز تصریح کرد: سفر پزشکیان به عراق فرصتی است تا زمینه های ارتقا و تعمیق روابط دوستانه ایران و عراق در زمینه های مختلف فراهم شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان درباره حضور پزشکیان در اجلاس بریکس گفت: کشورهای عضو بریکس برای جلوگیری از یکجانبه‌گرایی بعضی از کشورها است. حضور در بریکس هم برای ایران و هم برای کشورهای عضو این اجلاس دارای منفعت چندجانبه است. یکسال از عضویت ایران در این چارچوب گذشته و عضوفعال شرکت کننده در قالب مجموعه بریکس بودیم. اجرای توافقات نیازمند بازه زمانی است و ما در این مسیر حتماً یک عضو فعال خواهیم بود و حضور ما در کازان هم مبتنی بر همین اراده است.

احیای توافق مشروط به بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات‌شان است

وی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا ایران از میز مذاکرات فاصله گرفته است یا خیر؟ بیان کرد: توافق یک توافق جمعی و دارای تعهدات متقابل برای همه اعضا بوده است. ایران تنها عضوی بود که به تعهدات خود عمل کرد. ایران از میز مذاکرات فاصله نگرفته است.

عراقچی و بورل در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با هم دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد

کنعانی همچنین خبرداد: مجمع عمومی سازمان ملل فرصت خوبی برای گفت‌وگوی عراقچی و بورل است. عراقچی و بورل در گفت‌وگوی تلفنی خود بر ادامه گفت‌وگو و تبادل نظر در آینده نزدیک اعلام آمادگی کردند و از این منظر گمان می کنم  سازمان ملل فرصت خوبی برای برگزاری این گفت‌وگو و تبادل نظر بین عراقچی و بورل باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ارتباط با وضعیت پرونده «محمدرضا نوری» زندانی ایرانی در عراق گفت: ما در سطوح عالی پیگیر این پرونده هستیم و سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق بهترین فرصت برای تعیین تکلیف این پرونده است.

حقوق مسلم ایران از میدان گازی آرش در سایه اظهارنظرهای غیرحقوقی و غیرفنی کشور دیگر از میان نخواهد رفت

وی درباره حقوق ایران از میدان گازی آرش نیز بیان کرد: موضع ما درباره میدان گازی آرش همان موضع همیشگی است که بارها اعلام کردیم. حقوق مسلم و حقه هیچ کشوری در سایه اظهارنظرهای غیرحقوقی و غیرفنی کشور دیگری از میان نخواهد رفت.

کنعانی افزود: موضوعات حقوقی و فنی باید در چارچوب گفت‌وگوهای فنی و حقوقی مورد تبادل نظر و حل و فصل مبتنی بر اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل و منافع مشترک کشورها قرار بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره حقابه هیرمند نیز تأکید کرد: حقابه کامل ایران از هیرمند مورد مطالبه جدی ماست و همچنان آن را محل پیگیری قرار خواهیم داد و طرف مقابل بر این حق ایران اعتراف دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب