دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1403 - 00:03
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

2 محصول ارگانیک در مراحل پایانی ثبت اختراع/ طرح تولید نان پروبیوتیک با نگهدارنده طبیعی تدوین شد

2 محصول ارگانیک در مراحل پایانی ثبت اختراع  طرح تولید نان پروبیوتیک با نگهدارنده طبیعی تدوین شد
رئیس سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند از تدوین طرح تولید نان پروبیوتیک با نگهدارنده طبیعی خبر داد و گفت: مراحل پایانی ثبت اختراع 2 محصول ارگانیک در حال انجام است.
کد خبر : 930842

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ کامران سمیعی استادیار رشته کشاورزی با گرایش مهندسی ژنتیک و ژنتیک مولکولی گیاهان دارویی و عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد است. فعالیت‌های او در راستای تولید محصولات ارگانیک و طبیعی و اجرای پژوهش‌های مختلف در تولید و بهره‌برداری گیاهان دارویی، پروبیوتیک‌ها و امنیت غذایی باعث شد که سمیعی با نظر رئیس این دانشگاه به عنوان مسئول راه‌اندازی سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان انتخاب شود.

ازجمله فعالیت‌های قابل توجه سمیعی در رابطه با موضوع سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند می‌توان نگارش بیش از ۳۰ مقاله علمی، راه‌اندازی شرکت فناور در زمینه تولید محصولات گیاهی و ارگانیک و فناور برتر استان لرستان در سال ۱۳۹۸ را ذکر کرد. 

همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه با پارک علم و فناوری لرستان و راه‌اندازی مهارت‌سرای طبیعت در خرم‌آباد ازجمله برنامه‌های آتی سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند برای ایجاد زیرساخت‌های فناوری در آینده نزدیک است

آنگونه که رئیس سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند می‌گوید، مجوز این سرا تیر ۱۴۰۳ پس از انجام مصاحبه و جلسات دفاعیه از طرح ارسال شده به معاونت تحقیقات، نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی، مجوز راه‌اندازی سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان صادر شد. 

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با کامران سمیعی استادیار رشته کشاورزی، عضو هیئت علمی تمام وقت و رئیس سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد را درباره چگونگی راه‌اندازی و مأموریت‌های این سرا می‌خوانیم.

آنا: دلایل انتخاب واحد دانشگاهی خرم‌آباد برای ایجاد سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند چه بود؟

سمیعی: به منظور اخذ تأییدیه و مجوز فعالیت سرا از اداره کل سرا‌های نوآوری و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی، پس از مطالعات گسترده و جلسات متعدد با صاحبنظران، تدوین و نگارش طرح توجیهی راه‌اندازی سرای نوآوری در سال ۱۴۰۲ به پایان رسید.

در این راستا به منظور اجرای سیاست‌های حاکم بر سرا‌های نوآوری، تفاهم‌نامه‌های همکاری و قرارداد‌های اولیه‌ای با سازمان‌ها، ادارات، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و شرکت‌های فعال در زمینه تولید محصولات ارگانیک و فراسودمند تنظیم و به امضا رسید. تیر ۱۴۰۳ پس از انجام مصاحبه و جلسات دفاعیه از طرح ارسال شده به معاونت  تحقیقات، نوآوری و فناوری سازمان مرکزی، مجوز راه‌اندازی سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان صادر شد. 

آنا: مأموریت‌های سرا چیست؟ تازه‌ترین فعالیت‌های سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند را تشریح کنید.

سمیعی: با توجه به استقبال روزافزون جامعه از محصولات سالم و ارگانیک و رشد بی‌سابقه تولید، عرضه و فروش محصولات ارگانیک و فراسودمند و در راستای سیاست‌ها و اهداف دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی باانگیزه و نگاه به حل مسائل جامعه، سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان با هدف جهت‌دهی به پژوهش‌های محصول‌محور و افزایش ارتباط عملی و نزدیک با صنعت، راه‌اندازی شده است.

از مهم‌ترین مأموریت‌های این سرای نوآوری، شناسایی استعداد‌های استان و کشور در زمینه تولید محصولات سالم و ارگانیک و ایجاد شبکه پژوهشی و عملیاتی بین جامعه، صنعت و دانشگاه است. سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند در نظر دارد که با همکاری و ارائه راه‌کار‌های عملی علاوه بر مشارکت در تولید و ارائه محصولات ارگانیک و فراسودمند با به کارگیری توان علمی اعضای هیئت علمی، کارشناسان، دانشجویان و تجهیزات پیشرفته و فناوری بالا در افزایش تولید کمی و کیفی مبنی بر دانش صنایع فعال در این حوزه مشارکت فعال و اثربخش داشته باشد.

شناسایی و ایجاد بانک اطلاعات استعداد‌ها و توانمندی‌های طبیعی و بومی استان در حوزه گیاهان دارویی، محصولات پروبیوتیک و فراسودمند، تدوین ۵ طرح توجیهی فنی-اقتصادی در زمینه تولیدات کشاورزی ارگانیک در واحد‌های دانشگاهی خرم‌آباد و الیگودرز، انجام مطالعات و اجرای مراحل نهایی راه‌اندازی واحد پرورش بلدرچین در واحد دانشگاهی الیگودرز، تولید اولیه کود زیستی، تهیه فرمولاسیون سموم ارگانیک دفع آفات و بیماری‌های گیاهی، مطالعات نهایی تولید قارچ خوراکی فراسودمند و دارو‌های گیاهی ازجمله فعالیت‌های در حال اجرای سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند هستند. 

آنا: نحوه تعامل و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های مربوط با سرای نوآوری شما به چه صورت بوده و آیا تفاهم‌نامه و یا قراردادی در مدت زمان فعالیت سرا تبادل شده است؟

سمیعی: تاکنون بیش از ۱۰ تفاهم‌نامه همکاری با سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های فعال در زمینه گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به امضا رسیده است. براساس نیازسنجی اولیه و تقاضای بازار، طرح تولید نان پروبیوتیک با نگهدارنده طبیعی توسط سرا تدوین و برای اجرایی شدن به کارفرما ارسال شده است.

سال ۱۴۰۳ دو شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید محصولات ارگانیک بهداشتی و نانوذرات زیستی به مجموعه سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند دعوت می‌شوند

عضویت در انجمن محصولات ارگانیک اتاق بازرگانی استان لرستان و شرکت در جلسات آن از جمله فعالیت‌های سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان بوده و در حال گسترش است. 

 ایجاد هسته‌های مطالعاتی با حضور فعالان و صاحبنظران

آنا: با توجه به فعالیت متمرکز سرا در زمینه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز TTO، مراکز شتاب‌دهی، مراکز کسب و کار، مراکز ثبت اختراع و مراکز خدمات فناوری چه فعالیتی در سرای متبوع شما صورت گرفته است.

سمیعی: تفاهم‌نامه همکاری مشترکی با مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد صورت گرفته است و با توجه به فعالیت‌ها و دستاورد‌های مهم این مرکز، شرکت‌ها، واحد‌ها و هسته‌های فناوری فعال در زمینه گیاهان دارویی، محصولات ارگانیک و طبیعی در اولویت استقرار در سرای نوآوری قرار خواهند داشت.

اکنون مراحل پایانی ثبت اختراع دو محصول ارگانیک در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حال انجام است. برگزاری رویداد ایده‌شو با همکاری مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد و ایجاد هسته‌های مطالعاتی با شرکت فعالان و صاحبنظران از جمله فعالیت‌های سرا در زمینه ایجاد زیرساخت‌های خلاقیت، نوآوری و فناوری است.

2 محصول ارگانیک در مراحل پایانی ثبت اختراع/ طرح تولید نان پروبیوتیک با نگهدارنده طبیعی تدوین شد

مهارت‌سرای طبیعت در خرم‌آباد راه‌اندازی می‌شود

آنا: برنامه‌های پیش روی سرای نوآوری متبوع‌تان را تشریح کنید و بفرمایید در تازه‌ترین تصمیم چه اهدافی را دنبال می‌کنید و چه تعداد هسته فناور، واحد فناور و شرکت در زیرمجموعه خود دارید؟

سمیعی: با توجه به راه‌اندازی سرای نوآوری در سال جاری، تاکنون ۳ هسته و یک شرکت فناور در سرا مشغول فعالیت هستند. به منظور جذب بیشتر مخاطبان، برنامه‌های تبلیغی و سیاست‌های مناسبی برای تشویق عضویت شرکت‌ها، هسته‌ها و واحد‌های فناور در سرا اتخاذ شده است. همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه با پارک علم و فناوری لرستان و راه‌اندازی مهارت‌سرای طبیعت در دانشگاه آزاد واحد خرم‌آباد نیز ازجمله برنامه‌های آتی سرا برای ایجاد زیرساخت‌های فناوری در آینده نزدیک است.

آنا: تأثیرگذاری سرای نوآوری متبوع شما در دانشگاه (درآمد غیرشهریه و ..)، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینی، رونق تولید و... چگونه بوده است.

سمیعی: تاکنون چند طرح اقتصادی با محور تولید محصولات ارگانیک تدوین و در شورای راهبردی کشاورزی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد مطرح شده است. براساس دستورالعمل هیئت عامل کشاورزی، احکام هیئت عامل و کمیسیون معاملات سرای نوآوری صادر شده و جلسات آن به طور منظم در حال برگزاری است.

سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند، نیازمند حمایت‌های مالی و اداری مستمر از سوی مدیران دانشگاه است. استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی در بخش‌های مختلف سرا و اعطای تشویق‌های مناسب در رونق و موفقیت سرا بسیار مؤثر است

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و چشم‌انداز تنظیم شده برای سرا، امید است که در سال مالی جدید درآمد قابل توجهی برای دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان کسب شود. با توجه به استقرار چند شرکت دانش‌بنیان در مراکز رشد واحد‌های فناور واحد‌های دانشگاهی استان لرستان، سال ۱۴۰۳ دو شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید محصولات ارگانیک بهداشتی و نانوذرات زیستی به مجموعه سرای نوآوری دعوت خواهند شد.

آنا: استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری چگونه بوده است؟ 

سمیعی: تمامی اعضای فعال بخش‌های اقتصادی، هسته‌ها و واحد‌های فناور و شرکت‌های تولیدی مستقر در سرای نوآوری از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بوده و با برنامه‌ریزی صورت گرفته و استقبال مناسب دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، انتظار می‌رود که رشد قابل توجهی در این زمینه انجام گیرد.

آنا: و سخن آخر...

سمیعی: با توجه به مأموریت سرا در شبکه‌سازی و ایجاد تیم‌های فکری و کاری، سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند، نیازمند حمایت‌های مالی و اداری مستمر از سوی مدیران دانشگاه است. استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی در بخش‌های مختلف سرا براساس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود و اعطای تشویق‌های مناسب می‌تواند در رونق و موفقیت سرا بسیار مؤثر باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب