دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

نیمه شهریور تا ۱۵ مهر زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا/همه مردم نیاز به واکسن ندارند

نیمه شهریور تا ۱۵ مهر زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا همه مردم نیاز به واکسن ندارند
دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور گفت: تعداد واکسن در کشور به‌اندازه‌ای نیست که همه افراد جامعه آن را تزریق کنند چراکه افراد سالم این بیماری را به‌سادگی پشت سر می‌گذارند و فقط گروه‌های پرخطر باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند.
کد خبر : 930819

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ آنفولانزا یا آنفلوآنزا (Influenza) یک بیماری شایع ویروسی است که معمولاً از پاییز تا اوایل بهار رخ می‌دهد. شدت این بیماری در میان افراد مختلف متفاوت است.هرساله محققان شایع‌ترین سویه‌های مربوط به آنفلوآنزا را مشخص می‌کنند تا از آن‌ها برای تهیه واکسن استفاده کنند. واکسن یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌های پیشگیری از این بیماری مسری است. 

بیشتر موارد ابتلا به آنفلوانزا به‌قدری خفیف هستند که با راه‌کارهای خانگی درمان می‌شوند. تنها نکته مهم این است که در خانه بمانید و از تماس با افراد دیگر اجتناب کنید، به گفته سازمان جهانی بهداشت، بعضی از افراد به ویروس مبتلا می‌شوند ولی علامتی ندارند و ناخوش نمی‌شوند. حتی اگر این افراد احساس بیماری نکنند، بازهم می‌توانند ویروس را به اطرافیان انتقال دهند.

آمیتیس رمضانی استاد بیماری‌های عفونی و دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با بیان اینکه با تغییر فصل، عوامل عفونی نیز تغییر می‌کند، هرساله در فصل تابستان شیوع ویروس‌های گوارشی راداریم و با ورود به فصل پاییز و زمستان با افزایش ویروس‌های تنفسی روبه‌رو خواهیم بود. ویروس‌های تنفسی شایع نیمه دوم سال به سه دسته سرماخوردگی، کرونا و آنفولانزا تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه آنفولانزا علائم پرسروصداتری نسبت به سرماخوردگی دارد، تأکید کرد: در بیماری سرماخوردگی علائمی مثل آبریزش بینی و چشم، گلودرد و گرفتگی بینی دارند به مدت سه روز فرد را درگیر می‌کند ولی فرد در حین ابتلا به بیماری به فعالیت‌های روزمره خود ادامه می‌دهد اما در مورد بیماری آنفولانزا شدت بیماری بیشتر است و فرد دچار علائمی مثل تب بالا، گلودرد، سردرد شدید، درد مفاصل، درد عضلانی و بی‌حالی شدید می‌شود به‌طوری‌که نمی‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهد.

ویروس آنفولانزا درحال جهش است/ / تعداد واکسن آنفولانزا در کشور محدود است

رمضانی بابیان اینکه راه‌های انتقال همه بیماری‌های تنفسی یکسان است، گفت: سرفه، عطسه ، استشمام ذرات ویروسی در هوا و همچنین انتقال ویروس از طریق تماس با دست افراد بیمار و سطوح آلوده راه‌های انتقال این ویروس است.

مادران باردار حتما واکسن آنفولانزا تزریق کنند

رمضانی بابیان اینکه بعضی افراد باید حتماً واکسن آنفولانزا را تزریق کنند؛ گفت: تعداد واکسن در کشور به‌اندازه‌ای نیست که همه افراد جامعه آن را تزریق کنند و البته نیازی هم نیست چراکه افراد سالم این بیماری را به‌سادگی پشت سر می‌گذارند، اما در افراد پرخطر که دچار بیماری‌های قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی، بیماران مغذی، دیابتی‌ها، افرادی که مشکلات غددی دارند یا پیوند کلیه انجام داده‌اند و دارای بیماری کنسر هستند، باید این واکسن را حتماً دریافت کنند.  

وی تاکید کرد: مادران باردان از دیگر گروه‌های در معرض خطر هستند که حتما باید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند، چراکه احتمال ابتلای کودک نیز در دوران جنینی به این ویروس وجود دارد. همچنین کودکان نیز به دلیل گردش ویروس در مدرسه و مهدکودک از دیگر گروه‌های سنی در معرض خطر هستند که باید این واکسن را دریافت کنند.

یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا تزریق واکسن‌ است

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور گفت: ویروس آنفولانزا سالانه در حال جهش هستند و هرساله واکسن‌های این ویروس به دلیل جهش‌های مکرر، باید واکسن جدیدی برای مقابله با آن ساخته شود، این واکسن‌ها بیشتر بر اساس آنتی‌ژن تولید می‌شوند یعنی قطعه‌ای از ویروس برای تولید واکسن استفاده‌شده است و اکثراً با سه یا چهار نمونه از سویه‌های آنفولانزا تولیدشده است.

وی افزود: به‌طورکلی در سال دو نوع آنفولانزای نوع A و B شایع می‌شود که حدوداً از نیمه شهریورماه گونه A آنفولانزا شروع و در آذرماه به پیک خود می‌رسد و در ادامه گونه B ویروس آنفولانزا در بهمن‌ماه به پیک خود می‌رسد به‌طوری‌که تا پایان اسفندماه و شروع فصل گرما نیز این بیماری در بین افراد جامعه به پایان می‌رسد. 

رمضانی تاکید کرد: نمونه‌هایی که در واکسن بیماری آنفولانزا وجود دارد از نوع A این بیماری است، چراکه این نوع از آنفولانزا علائم شدیدتر، عوارض بیشتر و درصد مرگ‌ومیر بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد. 

مدیرگروه تحقیقات بالینی انستیتوپاستور تشریح کرد: واکسن آنفولانزا حدودا دو هفته زمان می‌برد تا در بدن اثر کند و بدن را در مقابل این ویروس مقاوم کند پس بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا قبل از مواجه با ویروس و از 15 شهریور تا نیمه آبان ماه است.

واکسن آنفولانزا باید در دمای 4 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود، 

وی افزود: هیچ کسی از زدن واکسن آنفولانزا منع نمی‌شود و فقط تاکید بیشتری برای تزریق گروه‌های پرخطر وجود دارد اما کشت بعضی از ویروس‌ها برای تولید واکسن در زرده تخم‌مرغ انجام می‌شود و افرادی که به تخم‌مرغ آلرژی دارند باید در تزریق این نوع واکسن دقت داشته باشند.
رمضانی گفت: مردم عزیز کشور برای تهیه واکسن‌های آنفولانزا باید به داروخانه‎‌‌های کشور مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب