دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1395 - 11:56

امیدوار رضایی: آیین‌نامه داخلی مجلس باید برای تنقیح قوانین اصلاح شود/ تنقیح قوانین خواست 14 ساله رهبری است که معطل مانده است

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری از سال 81 بارها مسأله تنقیح قوانین ابلاغ شده است؛ یعنی حدود 14 سال پیش مقام معظم رهبری بر این مسأله تأکید کردند و ما هنوز آن را اجرا نکردیم و معطل مانده است.
کد خبر : 93032

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، امیدوار رضایی در جلسه علنی امروز مجلس درباره تنقیح قوانین با بیان اینکه «اولین بار در سال 1350 یعنی قبل از انقلاب قانونی درج شد که دولت مکلف بود قوانین را تنقیح کند اما این کار انجام نشد»، افزود: در اسفند 1389 کلیه دستگاه‌های اجرایی و قو ه قضاییه مکلف شدند قوانین مربوط به خود را تنقیح کنند و با ذکر دلایل آنها را به معاونت قوانین مجلس تغییر دهند که متاسفانه تا به حال هیچ یک از این دستگاه‌های اجرایی این کار را انجام ندادند.


معاون قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه لغوی کلمه تنقیح که به معنای پاک کردن است، در قانون نیز مجموعه اقدامات مربوط به جمع آوری و پالایش قوانین تنقیح گفته می‌شود؛ مراجع تنقیح نیز در قانون اساسی ابتدا دستگاه‌های اجرایی و قوه قضاییه هستند. برای شروع فرایند تنقیح، ابتدا نسخ صریح را مشخص می‌کنیم و قوانینی که مدت‌دار و مشخص‌اند. این دو نوع قوانین را می‌توان به روزنامه رسمی برد. در درجه بعد، قوانین مدت‌دار اما نامشخص هستند که پیشنهاد حذف آنها را مطرح می‌کنیم تا مجلس در مورد آنها تصمیم بگیرد.


رضایی اضافه کرد: از سوی دیگر قوانینی هم وجود دارد که ظاهرا معتبرند. اما قانون جامع‌تری در رابطه با آنها وجود دارد که درباره‌ آنها نیز پیشنهاد حذف می‌دهیم.


وی با اشاره به قوانین تصویب شده از سال‌های 1285 تا 1309 گفت: در این مدت زمانی 1034قانون تصویب شده که 114 تا از آنها نسخ صریح هستند، 26 مورد منقضی شدند در مورد 584 قانون پیشنهاد حذف را مطرح کرده‌ایم؛ 32 قانون هنوز معتبر است و 40 قانون نیز معاهدات بین‌المللی است که وزارت امور خارجه موظف است این موارد را رسیدگی و در صورت لزوم تنقیح کند.


معاون قوانین مجلس سپس برخی از قوانین را که نیاز به حذف آنها وجود دارد مطرح کرد و گفت: مثلا یک قانون مربوط به مقرری میرزا حسن‌خان مستخدم مجلس است که پای او به وسیله‌ توپ مجروح شده است.


رضایی در ادامه با اشاره به قوانینی که در سال‌های 1310 تا 1328 تصویب شده نیز توضیح داد:‌ در این زمان 1032 فقره قانون مصوب شده که پیشنهاد حذف 538 قانون را داریم. همچنین در بین سال‌های 1329 تا 1336، 987 قانون احصاء شده که 218 فقره نسخ صریح است و 163 قانون منقضی شده است. در مورد 509 قانون نیز پیشنهاد حذف داریم و 56 قانون هنوز معتبر است.


وی همچنین توضیح داد: یکی از مواردی که نیاز به تنقیح قوانین دارد طرح‌های مالیاتی است که 779 فقره قانون وضع شده که 199 قانون نسخ صریح است، 189 قانون مدتشان منقضی شده است. در مورد 364 قانون پیشنهاد حذف را مطرح کرده‌ایم و 104 قانون نیز هنوز معتبر است. از مواردی که در این قوانین عنوان شده می‌توان به قانون نصف مالیات قریه کهنویه یزد اشاره کرد که دیگر استفاده‌ای ندارد.


رضایی در مورد چالش‌ها نیز توضیح داد:‌ بیش از 10 هزار قانون داریم که اصلاح مکرر قوانین، عدم وضع قوانین جامعه، عدم تنقیح قوانین، عدم بررسی بازخورد قوانین پس از اجرا، ارائه طرح‌ها و لوایح بدون تنقیح و مسأله‌ آیین‌نامه داخلی مجلس از جمله چالش‌های اصلی در زمینه تنقیح قوانین هستند.


وی پیشنهاد داد: باید آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شود تا موضوع تنقیح قوانین در آن گنجانده شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته