دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم /۷۲

مدیریت ارزی کشور به متخصصان علم اقتصاد سپرده شود

مدیریت ارزی کشور به متخصصان علم اقتصاد سپرده شود
معاون سابق ارزی بانک مرکزی با آغاز فعالیت کابینه دولت چهاردهم گفت: زمانی که اقتصاد به ویژه بخش ارزی کشور به متخصصان علم اقتصادی سپرده می‌شود، دخالت سیاست در اقتصاد کشور کاهش و اجازه داده می‌شود فضای اقتصادی کشور درگیر تنش‌های سیاسی کمتری شود تا اقتصاد به سمت شرایط مطلوب‌تر حرکت کند.
کد خبر : 930284

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، در پی نوسانات ادامه دار نرخ دلار در بازار آزاد در همین روز‌های نخست عمر دولت چهاردهم این سوال در اذهان مطرح شده که علت این کاهش و یا جهش ناگهانی قیمت ارز‌ها چیست و تا کجا ادامه خواهد یافت.

یکی از مباحثی که در علم اقتصاد مطرح می‌شود، نرخ‌های باثبات ارز از طریق حفظ ارزش علم اقتصاد علم تخصیص بهینه منابع محدود به نیاز‌های نامحدود است.

ارزش بخشی به پول ملی می تواند چارچوب باثباتی را بخش‌های مالی ودارایی‌های کلان و خرد کشور و سایر بخش‌های وابسته به آن را فراهم می‌کند. به موازات پول ملی نرخ ارز هم تاثیرات مهمی بر اقتصاد مالی کشور دارد چرا که امروزه نرخ ارزبه عنوان یک متغیر کلیدی در جامعه مطرح است  عدم مدیریت صحیح آن می‌تواند مسایل و مشکلاتی را برای اقتصاد هر کشوری ایجاد کند به طوری که ابعاد مختلفی را در تبعات سنگین در بر می گیرد.

در کشور ما بانک مرکزی مرجع اصلی تعیین قیمت نرخ ارز در بازار آزاد است و عملکرد آن علاوه بر تعیین قیمت ارزمی توانند بر سایر کالا‌ها و محصولات تولید داخل و وارداتی اثرگذار باشد.

امروز بانک مرکزی، پس از گذشت سال‌ها اگربخواهد عملکرد بهتری داشته باشد و به جایگاه اصلی خود یعنی مدیریت و تنظیم بازار ارز برسد، باید اختیارات و ابزار‌هایی در جهت مدیریت بهتر بازار ارز در اختیار داشته باشد.کنترل قیمت ها در بازار داخل، گسترش تجارت جهانی، مدیریت شوک های ریالی و ارزی به کشور همه به نتایج مدیریت بانک مرکزی بر نرخ ارز دارد.

مدیریت ارزی کشور

جهت گیری‌ها در تعیین نرخ ارز

در این خصوص سید کمال سید علی کارشناس اقتصادی و معاون سابق ارزی بانک مرکزی به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: تحلیل‌های این گونه معمولا مغرضانه و جهت گیری‌های سیاسی است، چرا که در آمار‌ها رشد ۲۳ درصدی قیمت دلار در سال قبل مشهود است. لازم به ذکر است که گاهی قیمت نرخ ارز با پرشی غیرواقعی، به نرخ‌های بالایی می‌رسد، اما پس از آن این رقم اصلاح می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش قیمت‌های هیجانی در بازار ارز معمولا منجر به تخلیه حباب و کاهش قیمت خواهد شد و نباید این موضوع را به حساب دیگری بگذاریم. حدودا ۳ ماه پیش قیمت ارز به ۷۰ هزار تومان نیز رسید، اما سپس کاهش یافت. حالا سوال اینجاست چرا دلار از ۲۵ هزار تومان به قیمت‌های بالای ۶۰ هزار تومان رسید؟ به همین جهت برای کاهش قیمت فعلی می‌توان عواملی از جمله افزایش فروش نفت و همچنین اصلاح قیمت را نام برد. طبیعتا زمانی که کشور از لحاظ فشار تحریم‌ها در موقعیت بهتری قرار می‌گیرد و فروش نفت به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسد، درآمد‌های ارزی افزایش یافته و در پی آن نرخ ارز نیز کاهش خواهد یافت.

باید توجه داشت که با کاهش نرخ دلار آیا آمار‌های صادراتی نیز افزایش می‌یابد؟ این موضوع بسیار مهم است چرا کاهش قیمت دلار در شرایط کاهش آمار‌های صادراتی کشور خطرناک است و نشان از مشکلاتی دارد. ثبات نرخ ارز زمانی ارزشمند است که صادرات افزایش یافته و واردات تسهیل شود و سرمایه گذاری خارجی نیز صورت گیرد.

سید علی اظهار کرد: لازم به ذکر است که اگر دیگر فاکتور‌های اقتصادی نیز در شرایط کاهش قیمت ارز مثبت باشد، سوال‌های دیگری نیز در خصوص منشا این کاهش قیمت مطرح می‌شود. به هر جهت ثبات نرخ ارز اتفاق مثبتی است، اما باید توجه داشته باشیم قیمت ارز در سال گذشته در محدوده ۵۰ هزار تومان بوده است، اما هم اکنون اطراف کانال ۵۸ هزار تومان نوسان م کند که این به معنای افزایش حدود ۱۵ درصدی نسبت به ابتدای سال گذشته است. به هر حال عملکرد بانک مرکزی در موضوع کنترل نرخ ارز طی یک سال گذشته مثبت بوده است؛ اما این دلیلی بر بدست آمدن یک پیروزی بزرگ نیست چرا که قیمت دلار در بازار آزاد پیش از این جهش‌های بزرگی داشته است.

آینده بازار ارز در دولت چهاردهم

سید علی در تشریح تاثیر تعیین و نصب مدیران اقتصادی و بانکی جدید در کشور با روی کار آمدن دولت چهاردهم گفت: مدیریت ارزی کشور به متخصصان علم اقتصاد سپرده شودشخص است که سیاست‌های کلان اقتصادی در کشور از مدیران و وزیران مستقل بوده و تابع عوامل دیگری است. باید توجه داشت که هر چه دخالت سیاست در اقتصاد کشور کاهش یابد و فضای اقتصادی کشور در گیر تنش‌های سیاسی کمتری باشد، و اجرای صحیح علم اقتصاد به متخصصان اقتصادی سپرده شود شرایط مطلوب‌تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: به همین جهت می‌توان گفت که اگر با حفظ عزت کشور از تنش‌های بین المللی دور شویم، کشور بزرگ ایران پتانسیل‌های زیادی برای رشد سریع دارد. از این رو مدیریت بازار ارز بستگی به شرایط افزایش درآمد‌های ارزی در سایه سیاست گذاری درست و اجرای دقیق علم اقتصاد و دوری از تنش‌های بین المللی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته