دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۵۷

توسعه اقتصادی از گذر توسعه سیاسی با نگاه مثبت پزشکیان

توسعه اقتصادی از گذر توسعه سیاسی با نگاه مثبت پزشکیان
نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران گفت: باید از فرصت استفاده و با اقتصاد جهانی روابط مناسب برقرار کنیم. کشور باید به این نتیجه برسد که نمی‌توان بدون اتصال و برقراری تعامل با سایر کشور‌ها شرایط مناسب اقتصادی ایجاد کرد.
کد خبر : 923609

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در تعریف توسعه اقتصادی آمده است، توسعهٔ اقتصادی عبارت است از رشد اقتصادی همراه با تغییرات بنیادین در اقتصاد و افزایش ظرفیت‌های تولیدی اعم از ظرفیت‌های فیزیکی، انسانی و اجتماعی. در توسعهٔ اقتصادی، رشد کمی تولید حاصل خواهد شد، اما در کنار آن، نهاد‌های اجتماعی نیز دگرگون خواهند شد.

حال این پرسش مطرح است که توسعه اقتصادی تا چه میزان به توسعه سیاسی و ارتباط بهتر با کشور‌های جهان وابسته است؟ آیا در دولت چهاردهم ارتباط تجاری ایران با کشور‌های همسایه و جهان شکل دیگری را تجربه خواهد کرد.

عباس جبالبارزی نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره توسعه اقتصادی از مسیر توسعه سیاسی در دولت چهاردهم به عنوان مطالبه جدی از دولتمردان گفت:‌ نگاه آقای پزشکیان به سیاست خارجی مثبت است و طی این روز‌ها پیام‌های تبریک بسیاری از سوی کشور‌های خارجی از جمله اتحادیه اروپا برای ایشان ارسال شده و این باور به وجود آمده است که رئیس جمهوری در ایران به قدرت رسیده که می‌توان با او مذاکره کرد.

کابینه دولت چهاردهم اهل مذاکره باشند

جبالبارزی خاطرنشان کرد: افرادی که در کابینه آتی قرار می‌گیرند باید اهل مذاکره باشند و به آن باور داشته باشند تا بتوان از مسیر توسعه روابط سیاسی با کشور‌ها روابط اقتصادی را نیز بهبود بخشید.

وی گفت: به نظر می‌رسد مقام معظم رهبری نیز موافق آن است که با رعایت عزت و مصلحت کشور برجام احیا شود و اگر تیم وزرای دولت آتی بخواهند می‌توان این کار را آغاز کرد. در مذاکره با کشور‌های دیگر موضوع صفر و صدی مطرح نیست نه ما می‌توانیم همه چیز را از آنها قبول کنیم و نه آنها می‌توانند همه خواسته‌های مورد نظرشان را از ما طلب کنند.

برجام بسیاری از کشور‌های خارجی را به ایران بازگرداند

توسعه اقتصادی

جبالبارزی عنوان کرد: در دور قبل و پس از مذاکرات برجام بسیاری از شرکت‌های بزرگ به ایران بازگشتند که به طور مجدد قابل احیاست. به انضمام اینکه شاید لازم است در بخش‌های اقتصادی با برخی کشورها نیز روابطی برقرار شود.

وی ادامه داد: اگر با چند کمپانی بزرگ قرارداد‌هایی بسته شود از نظر اقتصادی منافعی در ایران خواهند داشت و به راحتی نمی‌توانند همه چیز را به هم بزنند و باید منافع ملی خود را به منافع شرکت‌های بزرگ گره بزنیم.

از فرصت استفاده کنیم و با اقتصاد جهانی روابط مناسب برقرار کنیم

وی افزود: باید از فرصت استفاده کنیم و با اقتصاد جهانی روابط مناسب برقرار کنیم. کشور باید به این نتیجه برسد که نمی‌توان بدون اتصال و برقراری تعامل با سایر کشور‌ها شرایط مناسب اقتصادی ایجاد کرد.

وزاری کابینه دولت چهاردهم به کار تیمی اعتقاد داشته باشند

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران درباره نظراتی که درخصوص هماهنگی وزرای کابینه دولت چهاردهم مطرح است، خاطرنشان کرد: باید این تفکر به وجود آید که کار تیمی است که به نتیجه می‌رسد و در کابینه هم باید افرادی وجود داشته باشند که به کار تیمی اعتقاد و باور داشته باشند.

وزرا در تعامل و همکاری با هم رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش‌بینی‌شده در برنامه چهارم را محقق کنند

توسعه اقتصادی

وی ادامه داد: قرار است کشور رشد ۸ درصدی اقتصادی داشته باشد که در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدمات است و چندین وزارتخانه را درگیر می‌کند؛ بنابراین در جهت تحقق این رشد تمامی این وزارتخانه‌ها باید در تعامل و هماهنکی با هم اهداف رشد اقتصادی را محقق کنند.

کابینه دولت آتی به قوانین و برنامه‌ها متعهد باشند

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نیز باید با هم هماهنگ باشند تا بتوانند شرایط بودجه‌ای بهتری را برای وزارتخانه‌های اقتصادی رقم بزنند. تعهد و پایبندی به اصول برنامه‌ها نیز از دیگر اولویت‌هاست و اگر قرارباشد هر وزیری برنامه‌های خود را پیاده کند قوانین توسعه‌ای اجرا نخواهند شد.

بخش‌خصوصی مشاور سه قوه باشد

جبالبارزی درباره ضرورت شنیده‌شدن صدای بخش خصوصی نیز تصریح کرد: دکتر پزشکیان در جلسه‌ای که در اتاق بازرگانی برگزار شد اعلام کرده است که در انتخاب وزرا از نظرات بخش خصوصی استفاده خواهد کرد و ما نیز اعتقاد داریم که هم وظیفه اتاق بازرگانی است که مشاور سه قوه باشد و هم نباید دخالت مستقیم داشته باشد و اتاق فکر باشیم، اما سهم‌خواهی نداشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته