دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۵ انتخاب حوزه دانش بنیان‌ها در لیست صادرکننده نمونه سال جاری

۵ انتخاب حوزه دانش بنیان‌ها در لیست صادرکننده نمونه سال جاری
معاون ارتقای کسب‌وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس مکانیزم انتخاب صادرکننده نمونه در سال جاری؛ ۵۰ انتخاب در ۴۰ گروه کالایی و ۵ انتخاب در حوزه دانش بنیان‌ها و ۵ انتخاب در حوزه صادرات خدمات در نظر گرفته شده است.
کد خبر : 929750

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدصادق قنادزاده معاون ارتقای کسب‌وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به فصل تمایز روز ملی صادرات ۱۴۰۳ به مکانیزم انتخاب صادرکننده نمونه در سال جاری گفت: مکانیزم انتخاب مشخص است؛ ۵۰ انتخاب در ۴۰ گروه کالایی و ۵ انتخاب در حوزه دانش بنیان‌ها و ۵ انتخاب در حوزه صادرات خدمات در نظر گرفته شده است.

معاون ارتقای کسب‌وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: شاخص‌ها، و مکانیزم انتخاب هر دو سال یک بار تعیین می‌شود. سال گذشته این شاخص‌ها مشخص شد. به نظر می‌رسد هنوز بخش خصوصی، فرصت دارد که خود را با این شاخص‌ها تطبیق دهد چرا که از دید ما هنوز هم زمان قابلیت پیاده‌سازی دارد. یک دسته شاخص وجود دارد که بخشی از آن کمی و بخش دیگر آن کیفی است؛ بخش کیفی بر اساس خوداظهاری شرکت‌های صادرکننده بعد از اطلاع‌رسانی فراخوان و ارایه مستندات از سوی آنها قابل سنجش است.

قنادزاده ادامه داد: مصادف شدن روز ملی صادرات با روی کار آمدن دولت چهاردهم را می‌توان به عنوان مهم‌ترین تفاوت برگزاری این همایش، با سال‌های گذشته در نظر گرفت. در واقع به نوعی این رویداد، نخستین اقدام عملی دولت جدید در حوزه تجارت و صادرات است.

معاون ارتقای کسب‌وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: یکی از سیاست‌های اصلی سازمان توسعه تجارت ایران این است که سبد کالا‌های تجاری کشور را متنوع کند از این‌رو از منظر محتوایی تمرکز ویژه ما این است که صادرکنندگانی که ارزش افزوده بالاتر و محصولاتی با فناوری بالا و پیچیده، خلق می‌کنند را تکریم کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که ارائه‌دهنده خدمات از جمله خدمات فنی و مهندسی می‌توانند در این دسته جای بگیرند.

وی تاکید کرد: در سال جاری نیز در انتخاب صادرکننده نمونه گزینه‌های قابل توجهی را به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده‌ایم و می‌توان گفت که از این منظر روز ملی صادرات در سال جاری نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت است.

معاون ارتقای کسب‌وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: پس در ارزیابی‌های ما شرکت‌های که ارزش افزوده بالاتری خلق کرده‌اند و در شاخص‌ها جهانی درجه پیچیدگی و فناوری بیشتری در تولید به‌کار برده‌اند جزو اولویت‌های نخست انتخاب ما قرار می‌گیرند. گروه‌های کالایی معرفی شده در این رسته‌ها بدون تردید ارزش کالایی آنها به نسبت کالا‌های منبع، با پایه پتروشیمی کمتر است، اما ارزش افزوده‌ای که این کالا‌ها خلق کرده‌اند چند برابر بیشتر است و ما در واقع برای خلق این ارزش افزوده، از آنها تقدیر به عمل خواهیم آورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته