دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۲۲)

تلاش خصوصی‌ها برای ترسیم نقشه راه اقتصاد دانش‌بنیان

تلاش خصوصی‌ها برای ترسیم نقشه راه اقتصاد دانش‌بنیان
نایب رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد:‌ جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم تا نقشه راهی برای اقتصاد دانش‌بنیان ترسیم شود و به نظر می‌رسد باز هم به دانش‌بنیان‌ها نگاهی شعاری داریم.
کد خبر : 900725

شاهین ظهوری، نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد‌: حرکت در مسیر دانش‌بنیانی‌ شدن اقتصاد در ایران همزمان با سنگاپور کلید خورده است. امروز سهم دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد ما به‌سختی به دو درصد رسیده درحالی که در سنگاپور این سهم ۷۸ درصد است.

تلاش اتاق بازرگانی ایران برای ترسیم نقشه راه اقتصاد دانش‌بنیان

وی افزود: در اتاق بازرگانی ایران جلسات متعددی در حال برگزاری است که در تلاش است تا نقشه راهی برای اقتصاد دانش‌بنیان ترسیم کند و به نظر می‌رسد باز هم نگاهی شعاری به دانش‌بنیان‌ها در حال انجام است. باید این عارضه‌یابی صورت گیرد که چرا حرکت همزمان دو یا چند کشور در مسیر دانش‌بنیانی‌شدن در برخی از کشور‌ها موفق بوده و در برخی از کشور‌ها از جمله ایران، نتایج لازم را به همراه نداشته است.

سهم دانش‌بنیان‌ها

نگاه شعاری مسئولان به دانش‌بنیانی شدن و ندادن اهمیت لازم به آن از سوی سیاستگذاران

ظهوری خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عدم تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده در مسیر دانش‌بنیانی شدن کشور این است که برای مسئولان بالادست دانش‌بنیانی‌شدن طرح شعار بوده و تحقق آن اهمیت لازم را نداشته است.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح می‌کنند جوان بودن مباحث دانش‌بنیانی در کشور است در حالی که وقتی این مقایسه با کشور‌های نوپای دیگر در این مسیر صورت می‌گیرد، این نتیجه به دست می‌آید که آنها موفق عمل کرده‌اند و رشد‌های قابل توجه به دست آورده‌اند. مهمترین دلیل در به وجود آمدن این شرایط بستر ناکارآمد دولتی در کشور و عدم تخصیص حمایت‌های واقعی و ایجادزیرساخت‌های رشد در این شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.

اقتصاد به صورت دستوری دانش‌بنیان نمی‌شود

نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: البته باید گفت که اقتصاد به صورت دستوری قابلیت عملکرد ندارد. حالا فرض کنید اقتصاد را بخواهیم دستوری دانش‌بنیان کنیم باید گفت که چنین هدفی محقق نمی‌شود.

وی افزود: بسیاری از کشور‌ها میلیارد‌ها دلار در مسیر دانش‌بنیانی شدن هزینه کرده‌اند. این پرسش مطرح است که در کشور ما چقدر هزینه شده است. امروز ارز‌های حاصل از صادرات محصولات دانش‌بنیانی به اقتصاد کشور‌های موفق در این زمینه کمک می‌کند؛ اما ما در ایران هزینه لازم را انجام نداده‌ایم.

تلاش دانش‌بنیان‌ها برای بهره‌مندی از هر بندی که در قانون جهش دانش‌بنیان‌ها پیش‌بینی شده است

سهم دانش‌بنیان‌ها

ظهوری عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای برخورداری از مزایای هر بندی که در قانون جهش دانش‌بنیان نوشته شده باید رفت وآمد‌های زیادی انجام دهند و توجیهات زیادی ارائه دهند تا بتوانند از پیش‌بینی‌های قانون بهره‌مند شوند.

سنگ‌اندازی در مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان

نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در اکوسیستم دانش‌بنیان کشور عده‌ای توانایی درک مفهوم و کارکرد دانش‌بنیانی بودن را ندارند و فقط آن را مطرح می‌کنند. برخی نیز آن را درک می‌کنند و تأثیرات مثبت آن را می‌دانند، اما عملگرایی ندارند و گروه سوم بی‌نهایت خطرناکی نیز در مسیر دانش‌بنیان‌ها قرار دارند که در جلوی مسیر آنها سنگ‌اندازی می‌کنند.

منابع مالی باید به سمت دانش‌بنیان‌های واقعی در اقتصاد هزینه شود

وی عنوان کرد: منابع مالی باید به سمت دانش‌بنیان‌های واقعی در اقتصاد هزینه شود و باید رصد درستی صورت می‌گرفت تا مشخص شود که چه افرادی باید از این منابع به صورت واقعی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته