دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مخبر دزفولی مطرح کرد؛

لزوم استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در حوزه زیست پزشکی/ دولت جدید به ثروت آفرینی از علم توجه ویژه دارد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در حوزه زیست پزشکی  دولت جدید به ثروت آفرینی از علم توجه ویژه دارد
رئیس فرهنگستان علوم عنوان کرد: باید از ظرفیت‌های بین‌المللی در حوزه زیست پزشکی استفاده کنیم. این موضوع را می‌توان با پیشنهاد و همفکری سایر اعضاء دنبال کرد.
کد خبر : 929590

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  هشتمین‎ جلسه ‎گروه‎ زیست‎ پزشکی ‎فرهنگستان‎ علوم ‎ با موضوع بررسی حکمرانی علم و فناوری کشور در حوزه زیست پزشکی و زیست فناوری در تالار فارابی برگزار شد.

محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم در این جلسه بیان کرد: باید از فرصت و ظرفیت دیدگاهی دکتر پزشکیان رئیس جمهور و عارف معاون اول رئیس جمهور در حوزه علمی را مورد توجه قرار دهیم چراکه نگاه مثبتی به به ثروت آفرینی از جریان علمی کشور دارند و اگر فرهنگستان علوم بتواند در این حوزه خوب برنامه ریزی کند و سند مبسوط و قابل اتکایی را طراحی کند، مطمعناً سریع‌تر به نقطه عمل و اجرا می‌رسد.

وی گفت: باید از ظرفیت‌های بین‌المللی در حوزه زیست پزشکی استفاده کنیم. این موضوع را می‌توان با پیشنهاد و همفکری سایر اعضاء دنبال کرد، به عنوان مثال حداقل استفاده‌ای که می‌توان از این ظرفیت داشت برای به‌روزکردن تجهیزات است. در استفاده از این ظرفیت بین‌المللی ضعیف عمل شده و بسیار جای کار دارد.

مخبردزفولی، برنامه‌ریزی در چند موضوع ازجمله موضوع تراریخته را به گروه پیشنهاد داد و بیان کرد اعضای این گروه می‌توانند در این زمینه‌ها برنامه‌های مناسبی به فرهنگستان ارائه دهند.
وی عنوان کرد: بحث تراریخته از مسائل مهم و کلیدی کشور است و باید در این زمینه بررسی کامل با نگاه به کشور‌های دیگر و با نگاه به آینده صورت گیرد تا تکلیف این موضوع بسیار مهم و حساس مشخص شود.

علیزاده، عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات سیاست علمی کشور گزارشی را در این ‎حوزه ارائه داد. وی توضیحاتی درباره مراجع قانونگذار و مراجع اجرایی و صندوق‌هایی که در این حوزه بوده بیان کرد.
حسن جلیلی عضو مدعو فرهنگستان علوم درباره گزارش ارائه‌شده گفت: تفکیک وظایف در این عرصه باید بسیار شفاف و کاملا مشخص با تعیین حد و مرز‌ها باشد. نکته دیگر مشخص کردن صندوقی برای دریافت اعتبارات بین‌المللی است و اینکه ذیل کدام نهاد باشد تا بهتر و موثرتر در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد.

دهقان، عضو وابسته فرهنگستان علوم نیز کاستی‌ها و کمبود‌ها و هم افزایی‌ها در تمامی سطوح حکمرانی را مطرح و بیان کرد توزیع منابع به طور مناسب بین ساختار‌های حکمرانی علم و فناوری در کشور انجام نمی‌شود و باید یک نهاد متمرکز داشته باشیم تا توزیع منابع صحیح انجام شود و همچنین توزیع منابع باید بر اساس یک سازوکار اصولی صورت گیرد.
جواد محمدی، عضو مدعو فرهنگستان علوم، بیان کرد: باید برنامه هفتم توسعه را از نظر اقتصاد زیستی تبیین و شاخص‌ها یعنی همان اعداد و ارقام را در این حوزه مشخص کرده و سپس اینکه چگونه آن را سریع‌تر عملیاتی و اجرا کنیم را مورد بررسی قرار دهیم.

قانعی رئیس گروه زیست پزشکی ضمن تشکر از نظرات تمامی اعضاء بیان کرد: نگاهی که ما به حکمرانی در حوزه زیست پزشکی و زیست فناوری باید داشته باشیم این است که آنچه که می‌توانیم با توجه به شرایط و امکانات موجود و تغییرات حاصل شده تبدیل به اجرا کنیم و همینطور چگونگی ایجاد ثروت آفرینی در این حوزه است.
وی ادامه داد: باید به عددی درست در زمینه زیست فناوری برسیم و در حال حاضر با وجود دکتر مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم‎ باید از این ظرفیت استفاده کرد چراکه با توجه به تسلط ایشان در این حوزه (چه در حوزه سیاستگذاری و چه در حوزه اجرا) باید سریع‌تر رویکرد مدل حکمرانی کاملی را به نتیجه مطلوب برسانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته