دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1403 - 09:48

بن‌بست مذاکرات قاهره؛ حماس شروط اسرائیل را پس زد

بن‌بست مذاکرات قاهره؛ حماس شروط اسرائیل را پس زد
میز مذاکرات قاهره در حالی برچیده شد که زیاده‌خواهی اسرائیل درباره محور‌های «فیلادلفی» و «نتساریم» تلاش برای حصول آتش‌بس را بار دیگر به بن‌بست کشاند.
کد خبر : 929492

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مذاکرات آتش‌بس غزه که روز یکشنبه با میزبانی قاهره انجام شد، بدون نتیجه پایان یافت و آنگونه که «رویترز» به نقل از منابع مصری می‌گوید هیچ‌یک از دو طرف اصلی این گفتگوی غیرمستقیم (حماس و اسرائیل) با پیشنهاد‌های ارائه‌شده از سوی کشور‌های میانجی (مصر، قطر و آمریکا) موافقت نکردند.

بااین‌حال، یک مقام بلندپایه دولت واشینگتن، مذاکرات قاهره را سازنده ارزیابی کرده و می‌گوید گفتگو‌ها از سوی همه طرفین، با نیت حصول توافقی نهایی و قابل‌اجرا برگزار شد.

همچنین، این منبع آگاه از تداوم مذاکره در روز‌های آتی در سطح کارگروه‌ها خبر داد به این امید که مسائل و جزئیات باقی‌مانده حل‌وفصل شود.

در این میان، لاینحل ماندن دو مسئله بیش از مایه ناکامی مذاکرات است:

*حضور نیرو‌های اسرائیلی در امتداد محور «فیلادلفی» (محور صلاح‌الدین) که در امتداد مرز غزه و مصر قرار دارد.

*اصرار رژیم صهیونیستی به کنترل محور «نتساریم» که شمال و جنوب غزه را از هم جدا می‌کند.

حماس می‌گوید پیش‌شرط جدید اسرائیل مبنی بر تداوم حضور اسرائیل در کریدور فیلادلفی مغایر با توافقی است که در دوم ژوئیه تصویب شد. مقاومت اسلامی فلسطین می‌گوید آتش‌بس را فقط به‌شرط عقب‌نشینی کامل صهیونیست‌ها می‌پذیرد.

بهانه اسرائیل برای نظارت بر محور فیلادلفی این است که مانع از ورود تسلیحات به غزه از مسیر تونل‌های زیرزمینی‌ای شود که حماس در مرز مصر تعبیه کرده حال‌آنکه قاهره می‌گوید این تونل‌ها پاکسازی شده است.

 همچنین، حماس این مسئله را نمی‌پذیرد که بعد از برقراری آتش‌بس، اسرائیل بر بازگشت آوارگان فلسطینی به منطقه پرجمعیت شمال غزه نظارت کند.

بهانه رژیم صهیونیستی برای استقرار پست‌های بازرسی در محور نتساریم هم این است که مانع از ورود افراد مسلح به شمال غزه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته