دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1403 - 14:07

رژیم صهیونیستی خواستار تغییر در توافق کمپ دیوید شد

رژیم صهیونیستی خواستار تغییر در توافق کمپ دیوید شد
بر اساس اطلاعات درز کرده از مذاکرات روز دوشنبه مصر و رژیم صهیونیستی برای تعیین وضعیت محور «فیلادلفیا»، هیئت مذاکره‌کننده این رژیم خواستار تغییرات در توافق کمپ دیوید شده است.
کد خبر : 928927

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، پایگاه خبری «العربی الجدید» گزارش داد که بر اساس اطلاعات درزکرده از مذاکرات روز دوشنبه مصر و رژیم صهیونیستی برای تعیین وضعیت محور «فیلادلفیا»، هیئت مذاکره‌کننده این رژیم خواستار تغییرات در توافق کمپ دیوید شده است.

ظاهراً هیئت مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی خواستار انجام تغییرات روی پیوست امنیتی پیمان صلح بین مصر و رژیم اسرائیل شده که در مارس ۱۹۷۹ حاصل شد.

تمایل تل‌آویو بر کنار گذاشتن توافقنامه ۲۰۰۵ موسوم به توافقنامه «فیلادلفیا» بین مصر و رژیم صهیونیستی متمرکز است.

تغییرات مورد درخواست تل‌آویو مربوط به منطقه «د» در نوار مرزی بین مصر، نقب اشغالی و نوار غزه است که هنگام امضای معاهده صلح و قبل از طرح جدایی و خروج رژیم اسرائیل از غزه در سال ۲۰۰۵، تحت کنترل رژیم صهیونیستی بود.

مذاکرات مصر و رژیم اسرائیل در مورد وضعیت محور فیلادلفیا و منطقه مرزی بین مصر و نوار غزه و گذرگاه رفح که روز دوشنبه انجام شد، با توجه به اصرار رژیم اسرائیل بر ایجاد ترتیبات امنیتی جدید که ضامن ماندن نیرو‌های نظامی این رژیم در گذرگاه است و مخالفت مصر با هر اقدامی که شامل عقب‌نشینی کامل ارتش رژیم صهیونیستی از آن منطقه نباشد، با شکست مواجه شد.

بر اساس اعلام این منابع، تغییرات یا توافق‌نامه کتبی مورد نظر تل‌آویو تصریح می‌کند که این رژیم بر وضعیت امنیتی منطقه مرزی از سمت فلسطین نظارت داشته باشد و بر اساس آن به اسرائیل تضمین داده می‌شود که در صورت اقداماتی که تهدیدی برای امنیت خود بداند، دست بالا را داشته باشد به گونه‌ای که در هر زمان برای مقابله با هر چالشی بدون کسب اجازه قبلی از هیچ طرف، مداخله مستقیم کند.

این منابع گفتند: درخواست‌های رژیم اسرائیل که تعجب‌آور بود، با رد قاطع مصر مواجه شد، زیرا قاهره اصرار داشت که به معاهده کمپ دیوید و متون فعلی آن لطمه‌ای وارد نشود.

ناگفته نماند که توافقنامه فیلادلفیا در سپتامبر ۲۰۰۵ بین رژیم اسرائیل و مصر امضا شد و تل‌آویو آن را ضمیمه امنیتی پیمان کمپ دیوید می‌داند.

توافقنامه فیلادلفیا شامل استقرار نیرو‌های مصری در مرز حایل با نوار غزه است. این نیرو‌ها تقریباً ۷۵۰ سرباز مرزبانی مصری هستند و ماموریت آنها فقط مبارزه با تروریسم، جلوگیری از نفوذ از مرز، مبارزه با قاچاق و کشف تونل است.

این توافقنامه نیرو‌های مصری را از ایجاد تاسیسات و انبار‌های تسلیحاتی و همچنین تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات به سبک نظامی منع می‌کند.

این توافق همچنین برگزاری جلسات دوره‌ای بین طرف مصری و افسران ارتش رژیم اسرائیل، تبادل اطلاعاتی و ارزیابی سالانه اجرای توافق را تحمیل کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته