دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1403 - 00:05
تقویم علم؛

۴ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

۴ شهریور در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 929366

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۴ شهریور برابر ۲۵ آگوست را ورق می‌زنیم.

***

پیرترین خفاش اروپا

۲۵ آگوست ۱۹۹۹برابر با ۴ شهریور ۱۳۷۸ خورشیدی، روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن از خفاش وحشی ۳۳ ساله‌ای در اروپا خبر داد. این جانور که پیرترین خفاش وحشی تا به امروز ثبت‌شده در اروپا بود یک خفاش نر گوش‌موشی کوچک بود که دو محقق سوئیسی از دانشگاه لوزان آن را در بام دیواری کلیسای فولی در جنوب‌غربی سوئیس پیدا کردند. پیش‌تر در سال۱۹۶۰، پیرترین خفاش ایالات متحده با ۲۴ سال سن شناسایی شده بود که یک خفاش قهوه‌ای کوچک ماده از گونه میوتیس‌لوسیفوگوس، فراوان‌ترین خفاش در ایالات متحده بود که در غاری در کوه آئولیس در ورمونت پیدا شد. 

۴ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

سِر ویلیام هرشل

۲۵ آگوست ۱۸۲۲ میلادی برابر با ۴ شهریور ۱۲۰۱ خورشیدی، ویلیام هرشل اخترشناس انگلیسی‌آلمانی درگذشت. هرشل در سال ۱۷۷۳ اولین تلسکوپ خودش را ساخت و استفاده از آن را برای پروژه‌ای آغاز کرد که تا آخر عمرش تداوم داشت: پروژه مطالعه سیستماتیک آسمان. طی این مطالعات او سیاره اورانوس و سحابی‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای و ستاره‌های دوتایی بسیاری را کشف کرد. هرشل این فرضیه را مطرح کرد که سحابی‌ها از ستارگان تشکیل شده‌اند و این‌گونه نظریه تکامل ستاره‌ای را توسعه داد و به اولین کسی تبدیل شد که شکل کهکشان ما، راه‌شیری را به‌درستی توصیف کرده است. او همچنین میماس و انسلادوس، دو قمر زحل را در سال ۱۷۸۹ و تیتانیا و اوبرون، دو قمر اورانوس را در سال ۱۷۸۷ کشف کرد. هرشل احتمالا معروف‌ترین اخترشناس قرن هجده میلادی بوده است.

۴ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

مایکل فارادی

 ۲۵ آگوست ۱۸۶۷ میلادی برابر با ۴ شهریور ۱۲۴۶ خورشیدی، مایکل فارادی، فیزیکدان و شیمیدان انگلیسی درگذشت. آزمایش‌های فراوان فارادی کمک بسیار زیادی به درک الکترومغناطیس کرد. او یکی از بزرگترین تجربی‌گرایان تا حد زیادی خودآموز بود. سر همفری دیوی، شیمی‌دان انگلیسی کاشف عناصر سدیم، پتاسیم، کلسیم، استرانسیم و باریم فارادی را به‌عنوان دستیار در موسسه سلطنتی منصوب کرد. فارادی ابتدا بر شیمی تجزیه متمرکز شد و بنزن را در سال ۱۸۲۵ کشف کرد. اما مهم‌ترین کار او در الکترومغناطیس بود که در این زمینه چرخش الکترومغناطیسی را نشان داد و القای الکترومغناطیسی را که کلید اصلی در توسعه دینام و موتور الکتریکی بود کشف کرد. او همچنین دیامغناطیس و قوانین الکترولیز را یافت و مقالاتی پیشرو منتشر کرد که به استفاده عملی از الکتریسیته منجر شد و از استفاده از نور الکتریکی در فانوس‌های دریایی حمایت کرد.

۴ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

تئودور کوخر

۲۵ آگوست ۱۸۴۱ میلادی برابر با ۴ شهریور ۱۲۲۰ خورشیدی، امیل تئودور کوخر، جراح سوئیسی به‌دنیا آمد. شهرت کوخر برای کارهای پیشگامی است که در حوزه‌های فیزیولوژی، آسیب‌شناسی و جراحی غده تیروئید انجام داد و به همین دلیل در سال ۱۹۰۹ جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کرد. غده تیروئید در تغذیه عمومی بزرگسالان و به‌ویژه در افرادی که هنوز در حال رشد هستند از اهمیت برخوردار است. از دست دادن عملکرد تیروئید به اختلالات جدی در تغذیه منجر می‌شود و متابولیسم به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. رشد متوقف می‌شود و پوست و بافت‌های زیر جلدی محل نفوذ مخاطی می‌شود. فرآیندهای تخریبی در اندام‌های داخلی رخ می‌دهد و اختلالات جدی در عملکرد دستگاه عصبی و ماهیچه‌ها ظاهر می‌شود.

۴ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته