کشف جدید ناسا؛ مریخ سرشار از مایه حیات است

کاوشگر اینسایت اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد، زیرسطح مریخ اقیانوس‌هایی از آب وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، مریخ، سیاره‌ای با شرایط آب و هوایی بسیار شبیه به زمین است، اما به دلیل فاصله زیاد از خورشید و قرار گرفتن در منطقه سرد منظومه شمسی، سطح این سیاره همواره یخ‌زده و دمای آن بسیار پایین است. با این حال، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد در زیر سطح این سیاره، لایه‌های آب مایع وجود دارند.

مطالعه‌ای که روز گذشته با استفاده از داده‌های فرودگر اینسایت ناسا منتشر شد، نه تنها شواهدی از وجود آب مایع در زیر سطح سیاره چهارم را نشان می‌دهد و جستجوی حیات در آنجا را پیش می‌برد، بلکه روند حوادثی که برای اقیانوس‌های باستانی مریخ افتاده است را روشن می‌کند.

فرودگر ناسا که از سال ۲۰۱۸ روی سیاره سرخ بوده، داده‌های لرزه‌ای را در چهار سال اندازه‌گیری و چگونگی لرزش زمین لرزه‌ها را بررسی و مشخص کرد که چه مواد یا موادی در زیر سطح این سیاره وجود دارد.

بر اساس این داده‌ها، محققان دریافتند که به احتمال زیاد در اعماق مریخ آب مایع وجود دارد. آب برای حیات ضروری تلقی می‌شود و مطالعات زمین شناسی نشان می‌دهد که سطح سیاره بیش از ۳ میلیارد سال پیش دارای دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها بوده است.

واشان رایت از موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و یکی از محققان این پروژه می‌گوید: آنچه که می‌دانیم این است که سطح مریخ به اندازه کافی مرطوب است و منابع انرژی کافی وجود دارد». اگر این تفاسیر درست باشد، مواد تشکیل دهنده حیات آنگونه که ما می‌شناسیم در زیر سطح مریخ وجود دارد.

این مطالعه نشان داد که مخازن بزرگ آب مایع در شکستگی‌های ۱۱.۵ کیلومتری تا ۲۰ کیلومتری زیر سطح سیاره وجود دارد و حجم آب مایع پیش بینی شده در زیر سطح بیشتر از حجم آب پیشنهادی برای پر کردن اقیانوس‌های فرضی مریخ باستانی است.

به گفته دانشمندان، این آب مایع احتمالاً در اثر فرایند‌های زمین‌شناختی درون مریخ شکل گرفته است. مدل‌های علمی نشان می‌دهند که میدان مغناطیسی ضعیف مریخ نیز به حفظ آب مایع در زیر سطح کمک می‌کند.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که در برخی مناطق مریخ، تغییرات فصلی در سطح را میت‌وان مشاهده کرد که احتمالاً ناشی از جریان آب زیرسطحی است. همچنین، تصاویر راداری سطح مریخ نیز نشانگر وجود لایه‌های آب مایع در عمق زیرسطحی این سیاره هستند.

وجود این اقیانوس‌های زیرسطحی میت‌واند شرایط مناسبی را برای رشد و تکامل میکروارگانیسم‌ها فراهم کند. محققان معتقدند که این اقیانوس‌ها می‌توانند مکانه‌ای مناسبی برای ظهور و تکامل شکله‌ای ساده و ابتدایی زندگی باشند.